Tuesday, January 29, 2019

سفارت ایران نسبت به افزایش مهاجرت شهروندان این کشور به عمان هشدار داد



سفارت ایران نسبت به افزایش مهاجرت شهروندان این کشور به عمان هشدار داد
دبی.العربیه نت فارسی
سفارت ایران در مسقط با انتشار اطلاعیه‌ای نسبت به افزایش جذابیت مسافرت به کشور عمان و به دنبال آن فراهم شدن بسترهای سواستفاده هشدار داد.
بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، دوشنبه 8 بهمن، در اطلاعیه سفارت ایران، به مشکل مهاجرت به عمان و پیامدهای آن اشاره شده و آمده است، روند مهاجرت ایرانیان به سلطنت عمان به طور بی‌سابقه‌ای رو به افزایش است از دلایل این مهاجرت‌ها می‌توان به این موارد اشاره نمود:
1. رابطه ممتاز عمان با ایران در منطقه خلیج فارس که به نیم قرن می‌رسد.
2. ساختار سیاسی حاکم بر این کشور، از عمان تصویری آرام و با امنیت بالا در جهان به نمایش گذاشته است و این کشور در حال قرار گرفتن در ردیف کشورهای هدف جهانگردی اروپائیان است.
3. فراهم بودن بسترهای مناسب برای سرمایه‌گذاری و ثبت انواع شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و کوچک بدون کمترین سختگیری‌های اداری و بوروکراسی.
4. مشترکات تاریخی و فرهنگی دو کشور و امتزاج قومیتی برخی از قبایل ساکن در کشور عمان با اقوام از قبیل (قوم بلوچی‌ها، العجمعی ها، اللواتی‌ها) 5. پایین بودن مالیات بر درآمد و همچنین نرخ پایین بهره و بالا بودن ارزش پول این کشور.
همه این عوامل جذابیت‌های مسافرت به عمان را افزایش داده است. از طرف دیگر بافت مهاجرین ایرانی حوزه این نمایندگی، اغلب از شهرستان‌های جنوبی کشور و از اقشار بی‌بضاعت و جویای کار می‌باشند که بدون تحقیق و بررسی اقدام به مسافرت به عمان می‌نمایند. نشر اطلاعات نادرست و غیرواقعی و حتی اغوا کننده دلالان و کاریابان سودجو که در اماکن عمومی و سطح شهرهای جنوبی کشور در حال فعالیت و به دام انداختن این افراد هستند بستر خوبی برای سوداگری و کلاهبرداری فراهم نموده است. برای جلوگیری از ادامه این روند ناصواب و کاهش مراجعات و شکواییه‌های مالباختگان که هر روز در حال افزایش است و از این سفارت طلب استمداد می‌نمایند بر آن شدیم تا با اطلاع رسانی دقیق و هدفمند در شبکه‌های اجتماعی و تارنمای سفارت، مردم را از وجود چنین مخاطراتی آگاه نمانیم.
پیش از این نیز خبرگزاری مهر درباره دلایل افزایش مهاجرت ایرانیان به خارج کشور گزارش داد که بر اساس مطالعات مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار ایران با موضوع «نقش کار در مهاجرت جمعیت در سال 1396» جمعیت مهاجر کشور در سال گذشته 684 هزار نفر بود.
بر اساس این گزارش، بیشترین علت مهاجرت جمعیت شاغل در سال گذشته به ترتیب مربوط به «جستجوی کار»، «جستجوی کار بهتر» و «پیروی از خانوار» بوده است، همچنین کمترین علت مهاجرت شاغلان نیز مربوط به «تحصیل»، «پایان تحصیل» و انجام خدمت وظیفه بوده است.
علاوه بر این بیشترین علت مهاجرت جمعیت بیکار در سال گذشته به ترتیب مربوط به «پایان خدمت وظیفه»، «پیروی از خانوار»، «جستجوی کار» می باشد و کمترین علت مهاجرت بیکاران نیز مربوط به «انتقال شغلی»، «تحصیل» و «انجام خدمت وظیفه» بوده است