Friday, January 11, 2019

مایک پمپئو: دورە محافظت از آیت اللەها تمام شدە است



مایک پمپئو: دورە محافظت از آیت اللەها تمام شدە است
رادیو فردا
مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، روز پنج‌شنبه ۲۰ دی‌ماه طی یک سخنرانی در دانشگاه آمریکایی قاهره به تبیین سیاست و خط‌مشی دولت آمریکا در مورد خاورمیانه پرداخت.
او بخش بزرگی از سخنرانی خود را به مسئله مقابله با گسترش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه اختصاص داد.
وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه شب پس از توقف در اردن و عراق وارد قاهره، پایتخت مصر، شد.
آقای پومپئو در آغاز سخنرانی‌اش تاکید کرد که «آمریکا نیرویی برای پیشبرد خیر و نیکی در خاورمیانه است».
وی زبان به انتقاد از سیاست خارجی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، گشود و گفت که دولت او رویکردی «ساده‌لوحانه و پر واهمه» در مواجهه با طغیان‌هایی که خاورمیانه را در خود گرفت پیشه کرده بود.
به گفته پومپئو، «سوءبرداشت‌های» دولت اوباما از وضعیت خاورمیانه «عواقب سنگینی» به‌بار آورده است.

وزیر خارجه آمریکا گفت ایالات متحده تحت ریاست دونالد ترامپ توانسته است در کمتر از دو سال نقش سنتی خود را به عنوان «نیروی نیکی» در خاورمیانه احیاء کند.
پومپئو با بیان اینکه «ما پیش از این خشونت و شدت اسلام تندرو را دستکم گرفته بودیم» گفت که دولت پیشین آمریکا در این زمینه‌ها فعال نبوده است.
او در ادامه گفت: «زمانی که مردم ایران در سال ۸۸ به پا خاستند» آمریکا اقدامی انجام نداد.
اشاره این مقام آمریکایی به اعتراضات پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ است که در آن محمود احمدی نژاد به عنوان فرد پیروز معرفی شد. میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دیگر نامزدهای این انتخابات، نتیجه اعلام شده را ناشی از «تقلب سازماندهی» شده دانسته و آن را رد کردند.
در اعتراض‌های این سال که ماه‌ها به درازا کشید، دهها نفر کشته و هزاران نیز بازداشت شدند. دولت باراک اوباما سرکوب معترضان توسط نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی را محکوم کرد و از دولت جمهوری اسلامی خواست تا به صدای مخالفان گوش بدهد.

رهبران این اعتراضات از اواخر سال ۱۳۸۹ حصر خانگی شدند که این حصر همچنان ادامه دارد، گرچه برخی گزارش‌های تایید نشده حاکی از برداشتن برخی محدودیت‌ها برای آنهاست.