Thursday, July 12, 2018

عباس امیرانتظام درگذشت



عباس امیرانتظام درگذشت
روز پنجشنبه، 21 تیر (12 ژوئیه)، منابع خبری در ایران گزارش کردند که عباس امیر انتظام، معاون نخست وزیر در دولت موقت پس از انقلاب و سفیر پیشین جمهوری اسلامی در اسکاندیناوی و سوئد، در پی یک دوره بیماری در سن 86 سالگی درگذشته است.
امیر انتظام در سال 1358 به اتهام همکاری با سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا - سیا - بازداشت و محاکمه شد و به اعدام محکوم شد اما حکم اعدام او به حبس ابد تقلیل یافت. در سال‌های اخیر به دلیل بیماری و لزوم مراقبت دایم پزشکی، به جای زندان در خانه تحت نظر قرار داشت.
این اتهام در جریان گروگانگیری و تصرف سفارت آمریکا در ایران به امیرانتظام وارد شد. ظاهرا مهاجمان به سفارت، که به آنان عنوان "دانشجویان خط امام" داده شد، مدارک حاکی از جاسوسی او را در میان اسنادی باقی مانده در سفارت یافت شده بود. قبل از تصرف سفارتخانه، اکثر این اسناد توسط دستگاه‌های خرد کردن کاغذ خرد شده بود اما به گفته مقامات حکومتی، "دانشجویان خط امام" توانسته بودند آنها را بازسازی کرده و شواهدی در مورد افراد مختلف به دست آورند.
هم او و هم نزدیکان و هوادارانش، از جمله مهدی بازرگان، نخست وزیر دولت موقت، اتهام جاسوسی را مردود و دارای انگیزه سیاسی می‌دانستند. گفته می‌شد که علت اصلی بازداشت و محاکمه او مخالفت با تشکیل مجلس خبرگان به جای مجلس موسسان قانون اساسی بود که آیت‌الله روح‌الله خمینی، رهبر سابق انقلاب، قبل از رسیدن به قدرت از جمله در اولین سخنرانی پس از ورود به ایران وعده آن را داده بود. مجلس خبرگان سرانجام قانون اساسی جمهوری اسلامی را با محوریت ولی فقیه تصویب کرد.

سادیسم و مازوخیسم در اسلام و شیعه‌گری، جلال ایجادی



سادیسم و مازوخیسم در اسلام و شیعه‌گری - جلال ایجادی
گویا
جامعه شناسی دین از نقش دین در روان و ناخودآگاه فرد، از نقش دین در رفتار اجتماعی انسانها و نیز از نقش دین در نظام اجتماعی و سیاسی صحبت میکند. در جامعه بشری دین یک پدیده بسیار پیچیده بوده و در حرکت تاریخ گاه نقش تعیین کننده ایفا نموده است و بنابراین شناخت دین در درک تغییرات اجتماعی بسیار مهم است. جامعه شناسی اسلام شیعه چگونه میسر است؟ برآمد شیعه در مقابله با اسلام خلفا مستلزم یک تحلیل تاریخی و سیاسی است. در جامعه ایران، درک تاریخ شیعه در اسلام و در راستای رقابت‌های جامعه عربی و قریش، ابعاد سیاسی و قدرت طلبی آن، تاثیر اسطوره ایرانیان در ساختار سازی شیعه، پرداخت شیعه توسط رژیم‌های سیاسی و سلسله مراتب حوزوی، فقه شیعه و تئوزوفی شیعه، شهیدگرایی و مسیانیسم یا موعودگرایی شیعه، تقابل شیعه با عقلگرایی، دلباختگی و مسخ زدگی، انحلال تفکر انتقادی در شیعه، تاثیر گذاری شیعه بر تمام نخبگان ایران، سادیسم و مازوخیسم در شیعه گری، از جمله مباحث جدی در جامعه شناسی دین میباشد. یکی از مباحث اساسی رابطه دین با روان انسانها و چیرگی دین بر عملکرد مغز است. محرکه دین در شخصیت فردی و اجتماعی چگونه عمل میکند و چرا فرد برای بقای خود و تنظیم مناسبات خود در اجتماع به دین چنگ میزند؟ چگونه دین بر روان ناخودآگاه انسان نقش می‌بندد؟ ویژگی رابطه شیعه گری با روان ایرانی را چگونه دریابیم؟ چگونه آسیب شیعه گری در روان ایرانی را تحلیل کنیم؟ چگونه اثرات پنهان و آشکار ایدئولوژی شیعه را در توسعه خشونت و سادیسم و مازوخیسم نزد افراد توضیح دهیم؟ در نوشته‌های گوناگون به زوایای گوناگون پرداخته‌ام و دراینجا به یکی از پرسش‌های بالا پاسخ میدهم و آن رابطه شیعه گری با سادیسم و مازوخیسم است.
ساختار سازی روان توسط خشونت دینی

چرا جاهل‌ها و لات‌ها «عقاب‌های ایران» شده‌اند؟ - مسعود نقره‌کار



چرا جاهل‌ها و لات‌ها «عقاب‌های ایران» شده‌اند؟ 
مسعود نقره‌کار

اینهمانی و همپوشانیِ تاریخی، مذهبی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و شخصیتی آخوندها و" جاهل‌ها و لات ها" بستر مناسبی برای رشد و گسترش جاهلیسم اسلامی در حکومت اسلامی بوده است. جاهلیسم اسلامی نه فقط ابزارسرکوب حکومتی، که به جریانی مهم در همه ارکان‌های حکومتی بویژه اقتصاد مافیائی ودلالی بَدَل شده است. جاهلیسم اسلامی نمایش قدرت و وحشت در حکومت اسلامی ست.
۱
وحید مرادی (عقاب ایران) ازمشهورترین" گنده لات ها"ی ایران در زندان توسط قاتلی زندانی به قتل رسید. وحید مرادی یکی از نزدیک ترین دوستان‌اش را به خاطر" شوخی وفحش ناموسی" با ضربات چاقو به قتل رسانده بود، و به همین خاطردستگیر وزندانی شده بود. در باره قتل وحید مرادی که به خاطر خالکوبی‌ها، رفتار و لات بازی‌هایش از چهره‌های معروف و پُرطرفدارِ اینستاگرامی و شبکه‌های مشابه‌اش شده بود، خبرها و شایعات فراوانی مطرح، ساخته و پرداخته شده است. می‌گویند او همکاری با نیروهای سرکوبگر حکومت اسلامی را رد کرده بود و از پیوستن به جماعت جاهل‌ها و لات هائی که راهیِ سوریه شدند، امتناع کرده بود، به همین خاطربرخی حکومت اسلامی را ازعوامل قتل او در زندان می‌دانند. حتی اگراین خبرها وشایعات به واقعیت نزدیک باشند نمی‌باید نادیده گرفت که وحید مرادی سابقه لات بازی وشرارت داشت و قاتل بود.

گفته شده است در تشیع جنازه وی بیش از یک صد هزار نفر شرکت کردند، که بسیاری از آنان جوانان سیاه پوشی بودند که تصویر وحید مرادی را بر بدن خود خالکوبی کرده بودند. افراد و محافلی نیزسعی کرده‌اند تا از وی یک " قهرمان" بسازند، و البته چنین امری در سرزمینِ "قهرمان " سازی‌های باسمه‌ای و دروغین امری غیرمترقبه نبوده ونیست.
۲