Saturday, March 31, 2018

روسیه و بقای رژیم حاکم بر ایران




 روسیه و بقای رژیم حاکم بر ایران
ایران امروز
شواهد و قرائن از شتاب‌گیری تلاش‌های ایالات متحده در تغییر (و یا حداقل تغییر در رفتار ) نظام جمهوری اسلامی و استقرار رژیمی در ایران حکایت دارند که بتواند منافع غرب را در یکی از حساس‌ترین مناطق جهان به لحاظ ژئو استرتژیک، تامین نماید. از نظر رئیس جمهور آمریکا «زمان برای تغییر در ایران فرارسیده». این در شرایطی است که ترامپ طرفداران اعمال فشار حداکثر بر رژیم ایران را یکی پس از دیگری جایگزین مجریان و مشاورین میانه‌رو خود در حیطه‌های اطلاعاتی، امنیتی، سیاست خارجی و دفاعی می‌کند.

Friday, March 30, 2018

شگفتی دانشمندان از هویت مرموزترین مومیایی!




شگفتی دانشمندان از هویت مرموزترین مومیایی!
ه گزارش مشرق به نقل از دیلی میل، مومیایی یک اسکلت با ظاهری عجیب نخستین بار در سال ۲۰۰۳ در منطقه صحرای آتلانتیک Atacama در کشور شیلی شناسایی شد و برای سال‌ها دانشمندان گمان می‌کردند، این مومیایی متعلق به عضوی از تمدن هوشمند فرازمینی است.
اما اسکن و پژوهش‌های جدید نشان داده است که این اسکلت ۱۵ سانتی متری متعلق به دختری شش ساله دچار نوعی بیماری ژنتیکی کوتاه قدی و رشد غیر طبیعی جمجمه بوده است.

هشت زن، مسعود نقره‌کار




هشت زن، مسعود نقره‌کار

این نام نامه، یاد آورِ نام هشت زن از قربانیان اهل قلم و آزادی اندیشه و بیان است
عصماء بنت مروان
ازعصماء، دختر مروان به عنوان شاعرنام برده شده است. برخی ازمورخان کارهای او را هجو و توهین به پیامبراسلام ارزیابی کرده اند. عصماء از قبیله ای در زمرۀ قبایل مخالف محمد بود. " این زن با استعدادی که در سرودن شعر داشت، دراشعار خود اسلام و محمد را مورد هجو، سرزنش و نقد قرار می داد. اشعار عصماء بزودی در سراسر مدینه ورد زبان ها شد و خشم محمد و پیروانش را بر ضد عصماء بر انگیخت. محمد وقتی اشعارعصما را شنید بسیار آزرده شد و به پیروانش اظهار داشت : "چه کسی حاضر است، مرا از دست این زن آزاد سازد؟". عمیر بن ادی الختمی، که شوهر پیشین عصماء و از قبیله او بود، داوطلب شد تا عصماء را از بین ببرد. سال دوم هجری، زمانی که چند روز از بازگشت محمد از جنگ می گذشت، در دل یک شب هنگامی که عصما در خواب بود و فرزندانش در اطرافش خوابیده و کم سن و سال ترین آنها روی سینه مادر خوابیده و از پستانش شیر می خورد. عمیر خنجردر سینه عصماء فرو برد."

Thursday, March 29, 2018

خشم افکار عمومی از قتل یک بازمانده هولوکاست در فرانسه



خشم افکار عمومی از قتل یک بازمانده هولوکاست در فرانسه

بازپرسان پلیس گمان می‌برند قتل یک زن ۸۶ ساله در شهر پاریس با انگیزه‌های یهودی‌ستیزانه صورت گرفته باشد. دولت فرانسه به این حادثه واکنش نشان داده است. دو مظنون که یکی از آنها مسلمان است، دستگیر شده‌اند.

دختر ٧ ساله در ازاى شیربها؛ فروش نوزاد ۵٠ هزار تومان



دختر ٧ ساله در ازاى شیربها؛ فروش نوزاد ۵٠ هزار تومان
از غم‌انگیزترین خبرها این روزها در ایران کاهش قیمت فروش نوزاد از سوى مادران معتاد تا ۵٠ هزار تومان و فروش دختران خردسال در مقابل دریافت شیربها است. آگهى فروش فرزند تازه متولد شده را به بهاى نازل بر در و دیوارهاى شهرها مى‌توان دید.
فاطمه دانشور از جمله بانوانى است که در زمینه حقوق کودک و تصویب لایحه «حمایت از کودکان» تلاش مى‌کند. او مى‌گوید امیدواریم با تصویب  لایحه «حمایت از کودکان»  که مدت‌هاست معطل مانده بلاتکلیفى کنونى به پایان برسد و بتوان از فروش نوزادان جلوگیرى کرد.

تکلیفتان را با دولت روشن کنید


تکلیفتان را با دولت روشن کنید
رامین کامران
ایران لیبرال - یکی از مشکلات اساسی که سر راه برقراری دمکراسی در ایران قرار دارد، رویکرد منفی نسبت به دولت است. تعداد قابل توجهی از فعالان سیاسی هنوز نتوانسته اند تکلیف خود را با این نهاد مهم روشن کنند و همه جور عیب به آن نسبت میدهند، یک حسن در آن نمیبینند و حتی خواستار نابودیش هم میگردند. این کار بدترین نوع خیالپردازی سیاسی است. از بابت نظری اسباب اغتشاش فکر است و از بابت عملی فاجعه بار. زیرا نه فقط مهمترین اسباب ادارهُ جامعه را در معرض انتقاد های نابجا قرار میدهد، برای جایگزین کردنش هم افسانه هایی میپردازد که صد رحمت به حکایات جن و پری.
دو گروه دولت ستیز

نامه حشمت طبرزدی به رئیس جمهور آمریکا: خامنه‌ای دروغ می‌گوید



نامه حشمت طبرزدی به رئیس جمهور آمریکا: خامنه‌ای دروغ می‌گوید، از تغییر رژیم در ایران حمایت کنید

متن کامل نامه حشمت طبرزدی به رئیس جمهور آمریکا بدین شرح است:
آقای دونالد ترامپ ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا
با درودهای گرم و سپاس از پیام نوروزی شما خطاب به ملت ایران
فراموش نمی‌کنم هر گاه آقای اوباما، برای ملت ایران پیام نوروزی می‌داد، در ظلمی آشکار، ما مردم ایران و حاکمیت را در کنار هم قرار می‌داد. درست مثل قرار دادن گرگ و میش در کنار هم. به همین دلیل، پیام تبریک ایشان برای ما زجرآور بود تا شادی‌بخش باشد.

Wednesday, March 28, 2018

کدام چپ، کدام راهبرد برای ایران؟



کدام چپ، کدام راهبرد برای ایران؟
علی کشتگر
کنگره وحدت بخشی از چپ ایران تا چند روز دیگر برگزار می‌شود. این یادداشت را به همین مناسبت می‌نویسم و نخست طرح یک پرسش اساسی:
چپ ایران تاریخی طولانی و سرشار از پیکار و تلاشهای حماسی در کارنامه خود دارد چنان که بی گزافه می‌توان گفت در یک قرن گذشته چه در امر پیشینه پیکارهای سیاسی و فرهنگی و چه در زمینه تحمل خسارات و هزینه‌های سنگین انسانی با هیچ جریان سیاسی دیگر تاریخ ایران قابل مقایسه هم نیست. چرا این پر سابقه ترین و پیکارگرترین جریان تاریخ ایران، در سرزمین تشنه عدالت و آزادی از وزن و اعتبار در خور خویش برخوردار نیست؟
پاسخ کامل و همه جانبه به این پرسش مستلزم یک پژوهش اجتماعی-تاریخی همه جانبه است. در این جا من فقط به چند نکته مهم اشاره می‌کنم:

Tuesday, March 27, 2018

نماینده مجلس: بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارز در ماه‌های پایانی ۹۶ از ایران خارج شد



نماینده مجلس: بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارز در ماه‌های پایانی ۹۶ از ایران خارج شد
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزایش قیمت ارز را «ناشی از تصمیمات غیرکارشناسی و غیرتخصصی» بانک مرکزی دانست و بدون اشاره به جزئیات گفت که در ماه‌های پایانی پارسال «بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده» است.
محمدرضا پورابراهیمی روز دوشنبه ششم فروردین در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا، اقدامات بانک مرکزی برای کنترل قیمت

Monday, March 26, 2018

مهم‌ترین تکلیفِ براندازان، قطعِ بازوی خارج‌نشینِ جمهوری اسلامی است




تأملات بِهِنگام؛ مهم‌ترین تکلیفِ براندازان، قطعِ بازوی خارج‌نشینِ جمهوری اسلامی است
کیهان لندن
- مهم‌ترین وظیفه‌ی اپوزیسیون خنثی نمودنِ فعالیت‌های لابی‌ها و هواداران جمهوری اسلامی در خارج از کشور بخصوص در کانادا و بریتانیاست. 
- دیگر وظیفه‌ی اپوزیسیون، اعلامِ مکررِ این موضوع است که حکومتِ غاصبِ جمهوری اسلامی، حُکمِ متجاوزِ خانگی را دارد که به هیچ روی نباید به بهانه‌ی حفظ آبرو و اموال خانواده در قبالِ جنایاتش سکوت کرد.
- باید تلاش کنیم تغییراتی که در راهند با پشتیبانی از اعتراضات برحق مردم و فعالیت‌های مدنی گروه‌های مختلف اجتماعی به ظهور برسند. مسببان هرگونه جنگ احتمالی و خونریزی زمامداران جمهوری اسلامی هستند. 
دوشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۷ برابر با ۲۶ مارس ۲۰۱۸

شروع فروپاشی اقتصادی و اقتدار حاکمیت



شروع فروپاشی اقتصادی و اقتدار حاکمیت
دکتر محسن قائم مقام
ایرانی آزاده جهان چشم براه است/ ایران کهن در خطر افتاده خطر شو!
فریاد به فریاد بیافزای که وقت است/ در یک نفس تازه اثرهاست اثر شو!
(فریدون مشیری)
صحبت آغاز فروپاشی حکومتی مدتها است مورد گفتگو قرار گرفته است. آنچه واقعیت امر را نشان می‌دهد وضع مملکت در جهت ورشکستگی اقتصادی و اقتدار حکومتی است. علی لاریجانی رئیس مجلس‌شان قبل از طرح بودجه گفت که خزانه دولت خالی است. حساب حکومتیان این بود که با تصویب «برجام»، و کنار گذاردن برنامه‌های اتمی، تحریم‌ها کنار گذارده می‌شوند و ملیونها دلاراز طرف غرب در ایران سرمایه گذاری خواهد شد. تنها اتفاقی که افتاد این بود ملیونها دلار در بانکهای خارجی را در اختیار ایران قرار دادند تا کشورهای صنعتی بر پایه آن در ایران سرمایه گذاری نمایند. در حالیکه در عمل این دولت‌ها تنها یک مشت قرارداد با ایران روی کاعذ امضاء کردند ولی سرمایه گذاری‌ای از طرف ایشان دیده نشد. تورم به حدی شد که قیمت دلار به چهار هزار و هفتصد تومان رسید و دولت قول داد که با جلوگیری از فروش دلار در خیابانها ، نه راه‌های دیگر، قیمت دلاررا در چهار هزار و پانصد تومان تثبیت نماید که خود نمایش درماندگی دولت در انجام کار بود، کار از پایه خراب بود و با جمع آوری فروشندگان دلار در خیابان حل نمی‌شد.

Sunday, March 25, 2018

پس از سقوط عفرین، آخرین ایزدی‌های سوریه ناپدید خواهند شد




پس از سقوط عفرین، آخرین ایزدی‌های سوریه ناپدید خواهند شد

زمانه
هجدهم مارس سرانجام شهر عفرین به دست گروه‌های اسلام‌گرای تحت حمایت ترکیه تصرف شد. از ترس تکرار فاجعه شنگال در ۲۰۱۴، بخش بزرگی از پنجاه هزار ایزدی (یزیدی) ساکن عفرین، در طول ماه گذشته از این شهر گریخته‌اند.
عبدو الو، ایزدی ۵۰ ساله سوری، در پنج کیلومتری جنوب عفرین با صدایی آرام و غمزده می‌گوید: «در روستای ما، قسطل جندو، هر دو عبادتگاه ما ویران شده است… پیش‌ترها همه همسایه‌ها می‌آمدند و در اعیاد مذهبی ما شرکت می‌کردند، حتی کردها واعراب سنی» و اضافه می‌کند: «اما همه از ترس دستگیری در یک روز فرار کردند.»

اسلام، سقوط ارزش‌های انسانی - جلال ایجادی



اسلام، سقوط ارزش‌های انسانی - جلال ایجادی


اسلام عامل سقوط ارزش های انسانی در جامعه است. جامعه ایران در طول تاریخ، آنجا که با اسلام نزدیک شد یا زیر سلطه اسلام قرار گرفت، باخت و ضربه خورد. تمدنها روی یکدیگر تاثیر میگذارند و می آموزند. ولی «اسلام قرآنی» برای ایران جز یک آسیب بزرگ چیز دیگری نبوده است.

اهمیت ارزش ها 
اگر ارزش ها را برابر اصول و بینش جهت دهنده رفتار انسان بدانیم، در طول تاریخ و متناسب شرایط اجتماعی و فرهنگی ارزش ها متفاوت هستند. البته ارزش ها هر چند طبق گفته جامعه شناس لوک بولتانسکی جهانشمول نیستند ولی بخشی از آنها در مقاطع تاریخی جنبه اخلاقی گرفته و به اتیک جامعه و ایده ال انسانها تبدیل میگردند. امروز در عرصه جهانی ارزشهای انسانی خواهان آزادی و برابری انسانها میباشند. این ارزشها خواهان احترام به شخصیت انسانی و دوستی میان انسانها بوده و با تجربه دوران مدرنیته، به حقوق شهروندی در دمکراسی باور دارند. انسان در جستجوی معنای زندگی است زیرا انگیزه هستی خود را بدان وابسته می داند. بسیاری فکر میکنند که این زندگی مستلزم ارزشهایی میباشد که معنای زندگی را برای انسان مشخص میکند. فردریش نیچه درپی دادن معنا به زندگی خود بود. فلسفه نزد نیچه رسالت آزادسازی انسان را پیدا می کند. این آزاد سازی مستلزم بدورافکندن و طرد وزنه سنگین و خفه کننده وجود خدا و اخلاق بت پرستی است. نیچه اعلام نمود خدا مرده است تا رهایی انسان میسر شود.

هوشنگ امیر احمدی: برای مقابله با ترامپ یک کابینه نظامی در ایران تشکیل شود



لابی‌ ایران در آمریکا پیشنهاد تشکیل حکومت نظامی برای مقابله با ترامپ را به تهران داد
هوشنگ امیر احمدی: برای مقابله با ترامپ یک کابینه نظامی در ایران تشکیل شود
دبی-العربیه.نت فارسی
هوشنگ امیراحمدی رئیس لابی‌های جمهوری اسلامی در آمریکا در واکنش به تعیین جان بولتون به عنوان مشاور امنیتی دونالد ترامپ، پیشنهاد داده که ایران برای رویارویی با حکومت دونالد ترامپ باید حکومتی نظامی یا نیمه نظامی تشکیل دهد.

Saturday, March 24, 2018

هکرهای ایرانی که تحت تحریم جدید آمریکا قرار گرفتند، چه کسانی هستند



هکرهای ایرانی که تحت تحریم جدید آمریکا قرار گرفتند، چه کسانی هستند 
وزارت خزانه داری آمریکا، نام عوامل سایبری در ایران را که به صدها دانشگاه حمله کرده اند و مورد تحریم آمریکا قرار گرفته اند، روز جمعه ۳ فروردین ۹۷ منتشر کرد.

Friday, March 23, 2018

جان بولتون؛ میخ تابوت برجام؟



جان بولتون؛ میخ تابوت برجام؟
دویچه وله

با انتصاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیتی رئیس جمهور ایالات متحده، نگرانی‌ها پیرامون آینده برجام شدت یافته است. بولتون از مخالفان سرسخت توافق ‌هسته‌ای با ایران و طرفدار سرنگونی جمهوری اسلامی است.
رئیس جمهور ایالات متحده در پیامی توئیتری اعلام کرد که  جان بولتون را به عنوان

ریشخند ادبیات ایدئولوژیک نظام، دست‏آورد معترضان در سال 96



ریشخند ادبیات ایدئولوژیک نظام، دست‏آورد معترضان در سال 96 
ناصر کردوانی - ایران وایر 
اعتراضات سراسری دی ماه سال 1396 به گواه اغلب تحلیل‏گران، از جمله رویدادهای بی سابقه در طول عمر جمهوری اسلامی بوده است.
گستره شهرها و مناطقی که در این حرکت اعتراضی شرکت داشتند، از مهم ترین ویژگی هایی است که این رویداد را از حرکات اعتراضی پیشین مانند «جنبش سبز» متفاوت می کند.

Thursday, March 22, 2018

دنیای فانتزی رهبری



دنیای فانتزی رهبری
آقای خامنه‌ای در سخنرانی نوروزی سال ۹۷ از خیالاتش گفت و دنیایی فانتزی را تصویر کرد که به ایران واقعی شباهتی نداشت. رهبر ادعا کرد که همه‌ی ظرفیت‌های طبیعی و انسانی و مالی برای تولید ملی در کشور وجود دارد، در حالی‌که موانع عظیمی در این راه است و کشور در رکود و بیکاری غرق شده است.
اول: ریسک بالای سرمایه‌گذاری در کشور و مخاطره‌آمیز بودن توسعه کسب‌وکار به گونه‌ای که سود بانکی از سود تولید اغلب بیشتر است.
دوم: پایین بودن توان رقابتی تولید داخلی با شرکتهای خارجی که وقتی با سوبسیدهای دولتی همراه می‌شود دیگر مزیت‌های صادراتی‌اش را هم از دست خواهد داد.
سوم: فساد اداری، فرایندهای پیچیده بوروکراسی و نارسایی معافیتًهای مالیاتی.

Wednesday, March 21, 2018

مهران مدیری: کمدین سرگرم‌کننده یا تبلیغاتچی نظام سرکوب؟


مهران مدیری: کمدین سرگرم‌کننده یا تبلیغاتچی نظام سرکوب؟
کیهان لندن

مجید محمدی – مهران مدیری در دهه‌ی نود خورشیدی فراتر از یک کمدین به یک چهره‌ی ملی تبدیل شد: کمتر کسی است که در ایران وی را نشناسد، وزیر خارجه و معاون رئیس دولت سر صحنه‌ی فیلم‌‌هایش یا رونمایی از آنها حاضر می شوند، مقامات دولتی (مورد انتقاد ولی فقیه) را در برنامه‌هایش بدون هیچ گونه سانسور و محدویدت مورد انتقاد قرار می‌دهد، و تلویزیون دولتی چند شب در هفته یک ساعت از وقت خود را به وی اختصاص می‌دهد (برنامه دورهمی). آثار تلویزیونی و ویدیویی وی مثل «مرد هزار چهره»، «شب‌های برره»، «قهوه تلخ»، و «در حاشیه» میلیون‌ها بیننده داشته است. او از کار در تلویزیون به کارگردانی یک اثر سینمایی نیز ارتقا یافت و فیلمش در بهترین سالن‌های سینمای حکومتی به نمایش درآمد. مدیری به یکی از پردرآمدترین تهیه‌کنندگان و کارگردان‌ها و بازیگران و مجریان تلویزیون تبدیل شده است.
این شهرت ده ها میلیونی و ثروت ده‌ها میلیاردی- در کشوری که یک کتاب ترجمه یا تالیف شده با تیراژ چندهزارتایی یک دهه پشت میز سانسور می‌ماند و بعد با حذف قسمت‌هایی منتشر می‌شود یا هزاران‌ وبسایت اینترنتی فیلتر می‌شود- چگونه کسب شده و تداوم یافته است؟ آیا او صرفا یک کمدین و بازیگر و مجری موفق است؟ آیا هر بازیگر و کمدین کوشا و با استعدادی می‌تواند به موفقیت وی دست یابد؟
پدیده‌ای قابل مطالعه

Sunday, March 18, 2018

افشاگری سایت محافظه‌کار علیه رحیم مشایی: ارتباط نزدیک با همسر دکتر فاطمی



افشاگری سایت محافظه‌کار علیه رحیم مشایی: ارتباط نزدیک با همسر دکتر فاطمی
وب‌سایت خبری «باشگاه خبرنگاران جوان»، یک وب‌سایت نزدیک به محافظه‌کاران با انتشار چند عکس از اسفندیار رحیم مشایی ادعا کرد که او با پریوش سطوتی، همسر وزیر خارجه محمد مصدق «ارتباط نزدیک داشته است». سطوتی بیش از شش‌سال پیش پس از دستگیری در ایران به خارج رفت. مقدمه‌ای برای دستگیری مشایی؟ مشایی شامگاه شنبه و ساعاتی پس از انتشار این خبر دستگیر شد.

پروژه جانشینی آیت‌الله خامنه‌ای و اجلاس اخیر خبرگان



پروژه جانشینی آیت‌الله خامنه‌ای و اجلاس اخیر خبرگان
مهدی مهدوی آزاد 
مهدی مهدوی آزاد، روزنامه نگار در مقاله ای که برای صفحه ناظران نوشته است با اشاره به انتخابات اخیر هیت رئیسه مجلس خبرگان، به تاثیرات احتمالی آن بر انتخاب رهبر آینده جمهوری اسلامی اشاره کرده است.
در ساعاتی که اذهان عمومی ایرانیان مشغول جلسه استیضاح دو وزیر دولت روحانی بود، هسته سخت قدرت در جمهوری اسلامی گام تازه ای در مسیر انتخاب جانشین آیت الله علی خامنه ای برداشت. اولین انتخابات هیات رییسه خبرگان پس از مرگ هاشمی رفسنجانی در فضایی از پیش طراحی شده برگزار شد تا این نهاد کلیدی نیز تابع نظم سیاسی جدیدی شود که طی یک سال گذشته در مجمع تشخیص مصلحت و دانشگاه آزاد پیاده شده است.

Saturday, March 17, 2018

انقلاب و طبقه



انقلاب و طبقه
رامین کامران
کی از مضامینی که مدتهاست وارد مباحث مربوط به انقلاب آیندهُ ایران شده و بخصوص از حرکت دی ماه گذشته، بیشتر به گوش میخورد، موضوع طبقاتی بودن این انقلاب است و اینکه خلاصه کدام طبقه قرار است در ایران انقلاب کند.
در بحث و جدل ها، سخن از دو گروه رقیب در میان است. یکی طبقهُ متوسط و دیگری طبقهُ کارگر. اولی را میدانیم که در جنبشهای سیاسی مدرن ایران جداً نقش آفرین بوده: از خود مشروطیت که البته رهبریش در درجهُ اول با اشراف زمان بود، تا نهضت ملی و انقلاب اسلامی. ولی عنایت بدان بیشتر بعد از انقلاب اسلامی واقع گشته و کارهای تحقیقی هم برای سنجیدن نقشش در تاریخ معاصر، بیشتر در این دوره انجام گرفته است.

Friday, March 16, 2018

نمایشگاه برلین محل گفت‌وگوی صمیمی مدیران گردشگری ایران و اسرائیل


مسئول غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری و جهانگردی برلین در کنار مسئول شرکت اسرائیلی

. نمایشگاه برلین محل گفت‌وگوی صمیمی مدیران گردشگری ایران و اسرائیل
العربیه.نت فارسی
نمایشگاه بین المللی گردشگری و جهانگردی برلین «ITB» که اوایل ماه مارس در آلمان برگزار شد فرصت مناسبی بود تا علاوه بر ترویج وجه گردشگری ایران، ابراز علاقه و دوستی میان ایران و اسرائیل در زمینه گردشگری نیز به نمایش گذاشته شود.
به گزارش رسانه‌های اسرائیلی «شارون لامبرگر» مدیر اجرایی یک شرکت اسرائیلی فعال در زمینه ارتباطات، در نمایشگاه بین المللی گردشگری و جهانگردی برلین از غرفه ایران در این نمایشگاه دیدار کرد و ضمن گفت‌وگو با مسئول این غرفه، با او عکس یادگاری انداخت.

هفت‎تیر‎کشی «آقا» با خشاب خالی و کُلاهی که دیگر پشم ندارد



هفت‎تیر‎کشی «آقا» با خشاب خالی و کُلاهی که دیگر پشم ندارد
کیهان لندن

- علی خامنه‎ای در کمتر از یک ماه پس از آنکه از بی‎عدالتی عذرخواهی کرد گفته از مشکلات معیشتی هم خبر دارد.
- در سند چشم‎انداز توسعه جمهوری اسلامی در افق 1404 آمده که ایران باید در اقتصاد جنوب غرب آسیا اول باشد و مردم در رفاه، امنیت، عدالت و بدون فقر زندگی کنند!
- چرا جمهوری اسلامی با رهبری خامنه‌‏ای به عنوان «ولی مطلقه فقیه» به این روز افتاده؟ 
۲۵ اسفند ۱۳۹۶
رهبر جمهوری اسلامی صبح پنج‌شنبه، ۲۴ اسفند، در دیدار با رییس و اعضای مجلس خبرگان گفته از مشکلات معیشتی و دیگر مشکلات مردم اطلاع داریم، اما معتقدیم هیچ مشکل حل نشدنی در کشور وجود ندارد.

نوروز آمیزه ای از اسطوره و باور، آیینی کیهانی، گاه شمارانه و هفت سین ایرانی




نوروز آمیزه ای از اسطوره و باور، آیینی کیهانی، گاه شمارانه و هفت سین ایرانی
 حسین شاه اویسی

          آن دسته از آریاییان، همان مردمانی که در هزاره های پیش از میلاد از سیبری در جستجوی زندگی و زیستگاهی مناسب به فلاتی که ایران نام گرفت وارد شدند، بخشی از آنها در دامنه های پررمز و راز زاگرس سکنا گزیدند که بعدها دولت ماد را به فرماندهی “دیاکو” که گفته بود: ” ایران را پروراندم تا سرزمین آزادگان باشد” نخستین پادشاهی مادها برپا داشتند. ماد نخستین دولت ایرانی از نیاکان کردهای امروزی بود. بخش دیگری از آریاییان به بخش های جنوبی و ناحیه پارس رفتند و سکنا گرفتند ودر سده های بعد دولت هخامنشی را برپا داشتند و بخش سوم در ناحیه خاوری این فلات ساکن شدند و پارت ها نام گرفتند. این مردمان همگی نوروز را که از کهن ترین جشن های آنها ست همه ساله باشکوهی بی مانند در مناطق خود ولی هر یک به گونه ای برپا می دارند. 

Wednesday, March 14, 2018

استیون هاوکینگ، فیزیکدان و کیهان‌شناس برجسته، درگذشت




استیون هاوکینگ، فیزیکدان و کیهان‌شناس برجسته، درگذشت
استیون ویلیام هاوکینگ، فیزیک‌دان نظری و کیهان‌شناس برجسته بریتانیایی، نویسنده شماری از پرفروش‌ترین کتاب‌ها و رساله‌های نظری، که در عین حال در میان عموم مردم نیز چهره‌ای شناخته‌شده بود، در ۷۶ سالگی درگذشت.
در بیانیه‌ای که خانواده آقای هاوکینگ ۲۳ اسفند منتشر کرده‌اند، آمده‌است «با اندوهی عمیق، به اطلاع می‌رسانیم که پدر دوست‌داشتنی ما امروز درگذشت».
در بخشی دیگر از این بیانیه آمده‌است «او پژوهشگری بزرگ و مردی فوق‌العاده بود که آثار و میراثش برای سالیان سال زنده خواهد ماند».
خانواده کیهان‌شناس بریتانیایی با یادآوری خلق‌وخوی پرآوازه آقای هاوکینگ نوشته‌اند «شجاعت و مقاومت او در کنار زیرکی و طنازی‌اش، الهام‌بخش مردم بسیاری در سراسر جهان بود».

Tuesday, March 13, 2018

فرهاد سلمانپور ظهیر, افشاگر کلاهبرداری «مکارم شیرازی» به حبس و تبعید محکوم شد



فرهاد سلمانپور ظهیر, افشاگر کلاهبرداری «مکارم شیرازی» به حبس و تبعید محکوم شد
علت بازداشت “فرهاد سلمانپور ظهیر” یک مورد افشاگری کلاهبرداری در کانال تلوزیونی صدای امریکا در رابطه با کلاهبرداری مکارم شیرازی از ریاست جمهوری در زمان احمدی‌نژاد به بهانه کمک هزینه تحصیل و زندگی طلاب خارج از ایران که در مصارف تجاری هزینه شده بود.
به نقل از ایران خبر، بخش پایانی رای دادگاه که توسط قاضی ابوالقاسم صلواتی در شعبه ١۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران صادر گردیده است، به شرح زیر میباشد:
النهایه نظر به جمیع اوراق پرونده و سایر قرائن و امارات موجود و دفاعیات غیر موثر متهم در جلسات بازپرسی علی رغم انکار موارد اتهامی، و همچنین با عنایت به صدور قرار منع تعقیب به اتهام جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی دول غربی که از سوی بازپرس شعبه چهارم دادسرای ناحیه ٣٣ شهید مقدس و به تبعیت از گردشکار نهایی سازمان ضد جاسوسی وزارت اطلاعات صادر گردیده و متهم را از آن اتهام مبراء دانسته است.

Sunday, March 11, 2018

تصمیم عجیب دکترهای کانادایی: افزایش حقوق نمی‌خواهیم



تصمیم عجیب دکترهای کانادایی: افزایش حقوق نمی‌خواهیم
 تعداد قابل توجهی از پزشکان و دانشجویان پزشکی در ایالت “کبک” کانادا در اقدامی غیرمعمول با رد پیشنهاد افزایش دستمزدهایشان به نفع بیماران و کمک به بهبود مراقبت‌ از آنها موجب شگفتی جهانیان شده‌اند.

اولین پرواز مستقیم تهران-بلگراد: صدها ایرانی‌ به صربستان پناهنده شده‌اند



اولین پرواز مستقیم تهران-بلگراد: صدها ایرانی‌ به صربستان پناهنده شده‌اند

اولین پرواز شرکت هواپیمایی ایران‌ایر از تهران به مقصد بلگراد، پایتخت صربستان، پس از بیست و هفت سال وقفه، روز شنبه دهم مارس، انجام شد. این درحالی است با پناهنده شدن صدها جهانگرد ایرانی در ماه‌ها گذشته (+ لینک)، صرب‌ها نگران افزایش بحران پناهجویی در کشور خود هستند.
قرار است که هواپیماهای ایران‌ایر دوبار در هفته میان دو پایتخت ایران و صربستان تردد کنند، رسانه‌های صرب اعلام کرده‌اند که همه بلیط‌های این پرواز تا پایان تابستان 2018 به فروش رفته است.

Friday, March 9, 2018

علم‌الهدی: برنامه اخیر برج میلاد نشان داد الگوی جامعه حضرت زهرا نیست بلکه «سوفیا لورن» است



علم‌الهدی: برنامه اخیر برج میلاد نشان داد الگوی جامعه حضرت زهرا نیست بلکه «سوفیا لورن» است

همه کسانی که در برگزاری این مراسم نقش داشتند،  باید اخراج کرده و از بالا تا پایین از موقعیت‌ها ساقط کنند
امام جمعه مشهد گفت: حادثه‌ای که اخیراً در برج میلاد تهران اتفاق افتاد، تصادف نبود. یک برنامه‌ریزی حساب‌شده از سوی دشمن بود. بنده نمی‌خواهم شورای شهر تهران و شهرداری را متهم کنم که آنها برنامه‌ریزی کردند. بلکه می‌گویم این تصادفی نبود که برنامه‌ریزها از شهردار دعوت کنند و دقیقاً این برنامه را اجرا کردند. این برنامه دهن‌کجی به زهرابود. این برنامه را برگزار کردند و با رقص یک عده نوجوان و دختر جوان نشان دادند که الگوی جامعه زهرا نیست بلکه سوفیا لورن است.
به گزارش خبرنگار ایلنا علم‌الهدی تاکید کرد:‌ آن‌ها می‌خواستند این را ثابت کنند که الگوی ما زهرا نبود. این جشن دهن‌کجی به رهبری،‌ اسلام، خانواده شهدا، همه شما مرد و زن بود. از همه این‌ها گذشته دهن‌کجی به حضرت زهرا  بود.

زنان برده باردار در بریتانیا با خطرهای زیادی مواجه هستند


زنان برده باردار در بریتانیا با خطرهای زیادی مواجه هستند
یک موسسه خیریه بریتانیایی اعلام کرده که یک چهارم زنان نجات یافته از برده‌داری مدرن در این کشور باردار هستند و در "معرض تهدید و آسیب قرار دارند".
هستیا که یک نهاد حامی قربانیان برده‌داری مدرن است، در گزارشی گفته که این زنان باردار توانسته‌اند فرار کنند یا توسط قاچاقچیان رها شده‌اند اما از هیچگونه مراقبت‌های بهداشتی برخوردار نیستند.
تحقیق این نهاد نشان می‌دهد که بسیاری از این افراد "در فکر خودکشی هستند، همه آنها منزوی شده و برای مدت زمان طولانی تماس با مادرانشان را از دست داده‌اند."
این قربانیان برده‎داری مدرن زنانی هستند که به آنان با حیله وعده کار داده یا به طور غیرقانونی به بریتانیا آورده شده‌اند و ممکن است هیچگونه مدارک شناسایی ندانشته باشند یا کسی نباشد که بتوانند از او کمک بخواهند.

امثال فاطمه اردشیر لاریجانی ها چطور به امریکا می روند؟!؛ ف. م. سخن



امثال فاطمه اردشیر لاریجانی ها چطور به امریکا می روند؟!؛ ف. م. سخن

امروز عکس و مشخصات فاطمه اردشیر لاریجانی، دختر علی لاریجانی در مرکز پزشکی دانشگاه کلیولند آمریکا منتشر شد.
کشور بزرگ آزادی که باید مقدم آزادی خواهان ایرانی را گرامی بدارد، نه تنها مانع سفر حتی کوتاه مدت آن ها می شود بلکه محل استقرار و زندگی فرزندان سران ضد آزادی و ضد امریکایی جمهوری اسلامی شده است. اتخاذ چنین سیاستی جای تاسف بسیار دارد.
کسانی که اقدام به دریافت ویزای توریستی و تحصیلی از امریکا کرده اند می دانند که مسوولان سفارت خانه ها و مراکز صدور ویزا، به طرز تحقیر آمیزی موی سوابق شخص درخواست کننده را از ماست بیرون می کشند به گونه ای که بسیاری از آزادی خواهان با پرنسیپ، تن به این تحقیر ها نمی دهند و از سفر به امریکا منصرف می شوند.

Wednesday, March 7, 2018

سهیل عربی در آستانه مرگ اعضای بدنش را اهدا کرد



پیام سهیل عربی از زندان فشافویه (تهران بزرگ):
“حقوقم را نقض کردید ؛گذشتم. دست کم اجازه دهید اعضای بدنم را اهدا کنم. بعید می دانم که بیش از دو روز دیگر زنده بمانم. نه آب و نه خوراک و نه حتی اجازه می دهم که سرم تزریق کنند. من باید ۷ شهریور مطابق قوانین آزاد می شدم ولی هنوز محبوسم و حتی از حقوق خود مثل تخت و تفکیک جرائم طبق آیین نامه سازمان زندانها محروم می باشم و مثل سایر زندانیان سیاسی محکومیت حبسم را در بند زندانیان عادی که بعضا توسط رژیم تحریک به اذیت و آزار ما می شوم ؛ هستم.
پس از آمدن به زندان تهران بزرگ بیش از ۳ مرتبه تهدید به مرگ و تجاوز شدم و به سختی از خود دفاع میکردم. افسران نگهبان؛ زندانیان تحریک شده و یا پرستار بهداری به خوداجازه می دهند که به ما توهین کنند و وقتی پاسخ می دهم به ما میگویند حسن اخلاق داشته باشید.
جرم ما این است که نمی توانیم در برابر ظلم سکوت کنیم.
حال که آزادم نمی کنید و نمی گذارید که در کنار دوستانم همچون آرش یا منوچهر که حرفم را می فهمند؛ زندگی کنم؛ دست کم اجازه دهید اعضای بدنم را اهدا کنم”.
سهیل عربی
زندان تهران بزرگ
۱۵ اسفند 

یک جامعه شناس: اگر مسائل حل نشود به براندازی منجر می‌شود



یک جامعه شناس: اگر مسائل حل نشود به براندازی منجر می‌شود

عباس عبدی، از روزنامه نگاران سرشناس کشور اخیرا با شقفنا گفت و گویی انجام داده است که در آن هشدار‌هایی اجتماعی به چشم می‌خورد. او از عمیق‌تر شدن شکاف بین نیرو‌های سنتی و مدرن جامعه سخن گفته و می‌گوید: در طول زمان جامعه مدرن‌تر شده در حالیکه قدرت سنتی مانده است و در سال ۹۶ این تحول کیفی شده و به مرحله‌ای رسیده که این شکاف عمیق‌تر از حد قابل تحمل شده است. منظور شکاف میان سنت و مدرنیته است. بخش‌هایی از جامعه خواهان آینده بهتر، سبک زندگی جدید، اندیشه‌های متفاوت و انواع ارزش‌های مدرن است در برابر بخشی دیگر که سنت است صف‌آرایی کرده‌اند. مشکل ما در سال ۹۶ این است که دو بخش به توازن قوا رسیده‌اند و هیچکدام حاضر نیستند یکدیگر را به رسمیت بشناسند و حاضر نیستند با هم کنار بیایند در حالی که هیچکدام نمی‌توانند یکدیگر را به طور قطع و یقین حذف کنند. عبدی معتقد است مشکل چگونگی تعامل و تفاهم میان حاملان سنت و مدرنیته است و به شکلی باید به تفاهم برسند و در کنار یکدیگر زندگی کنند. اما این نیرو‌های سنتی و مدرن جامعه چگونه می‌توانند با همدیگر به تفاهم برسند؟ اساسی‌تر از این سوال آن است که آیا همه شکاف‌های بین جامعه و حکومت در شکاف گفتمانی خلاصه می‌شود؟