Wednesday, January 31, 2018

آیا انقلاب دیگری در راه است



آیا انقلاب دیگری در راه است؟ علی کشتگر

قوه محرکه (گشتاور) همه نهضت‌ها و جنبش‌های اعتراضی ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب ۵۷ خواسته‌های یکسانی بوده‌اند؛ ورود ایران به دوران تاریخی جدید که بنای کشور و دولت را بر مدرنیته می‌گذارد و با تولد دولت-ملت مدرن و نهادینه شدن آزادی‌های اجتماعی و سیاسی، شهروندان در برابر قانون، حقوق برابر پیدا می‌کنند.
این پروژه اما صد و ده‌سال پس از انقلاب مشروطه همچنان در دستور کار جنبش ملی ایرانیان است.

Tuesday, January 30, 2018

متن نامه آخوند مهدی کروبی به خامنه ای



کروبی با خامنه ای در دهه 60


متن نامه آخوند مهدی کروبی به خامنه ای

مهدی کروبی پس از سال ها و در نامه ای سرگشاده از رهبر جمهوری اسلامی خواسته تا پاسخگوی عملکرد ۳۰ ساله خود بوده و زمینه را برای اصلاح ساختاری نظام فراهم آورد.

متن کامل این نامه که جهت انتشار در اختیار سحام قرار گرفته به شرح زیر است:
باسمه تعالی
آیت‌الله حاج سیدعلی خامنه‌ای
رهبر جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم؛

Monday, January 29, 2018

پس از زنان تن فروش ایرانی زنان بوتانی هم از کردستان عراق سر در آوردند



پس از زنان تن فروش ایرانی زنان بوتانی هم از کردستان عراق سر در آوردند

برده داری جدید،زنان بوتانی که ازکردستان عراق سردرآوردند 

به گزارش ایرنا، یک وب سایت خبری در بوتان از سرگذشت زنانی روایت کرده است که در معرض فریب باندهای قاچاق انسان قرار گرفتند و بجای این که برای یافتن کار به ترکیه برده شوند، در اقلیم کردستان عراق به طرف ثالث فروخته شدند و اکنون بازگشتشان به خانه منوط به پرداخت 5000 دلار به کارفرمایانی است که طبق قرارداد باید دو سال برای آنها رایگان کار کنند.
بوتان یک کشور پادشاهی در جنوب آسیا است که با جمعیت حدود 700هزار نفر در شرق کوه های هیمالیا در همسایگی هند و چین واقع است.
این گزارش سرگذشت چندین زن و دختر بوتانی است که به باندهای قاچاق انسان پول دادند تا آنها را برای کار به ترکیه ببرند اما این باندها با فریب کاری آنها را به اقلیم کردستان عراق آوردند. 

Thursday, January 25, 2018

داستان عاشقانه صدام آنلاین به فروش می رسد



فروش آنلاین داستان عاشقانه‌ای که صدام حسین نوشته است
دبی-العربیه.نت فارسی
صدام حسین رئیس جمهوری اسبق عراق که  دسامبر 2006 به اتهام جنایت علیه بشریت توسط دولت جدید این کشور اعدام شد، ظاهرا داستان‌های عاشقانه‌ای هم به رشته تحریر درآورده است.
جستجو درباره صدام حسین در سایت «Amazon books» ما را به شماری کتاب درباره رئیس جمهور پیشین عراق خواهد رساند که کشورش را با مشت آهنین رهبری کرد. اما احتمالا یک کتاب، بیشتر توجه جستجوگران را به خود جلب خواهد کرد.
داستان عاشقانه با نام «زبیبه والملک» (زبیبه و پادشاه)؛ قهرمان آن صدام حسین است و معشوقه‌اش دختری با نام «زبیبه». زبیبه ظاهرا به «عراق» اشاره دارد که با مردی ظالم (آمریکا) ازدواج می‌کند.
بر اساس توضیحی که سایت آمازون منتشر کرده، این داستان به زبان عربی نوشته شده اما یک بازرگان آمریکایی خواستار ترجمه آن به انگلیسی شده است.
این داستان  160 صفحه‌ای از جمله 4 داستانی است که صدام حسین نویسنده آن است. داستان «زبیبه والملک» به نیمه قرن 600 میلادی و آغاز قرن 700 میلادی برمی‌گردد که در آن یک پادشاه بت‌پرست عراقی عاشق یک دختر روستایی ساده می‌شود.
در این داستان، صدام گفت‌وگوهای طولانی میان زبیبه و پادشاه، درباره دین، عشق، ملی‌گرایی و اداره ملت‌ها را نوشته است

رویگردانی مردم و بیزاری جوانان از اسلام



رویگردانی مردم و بیزاری جوانان از اسلام
مردم روز به روز از قرآن فاصله می‌ گیرند
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، اظهار داشت: قرآن کتابی است برای انتخاب بهترین زندگی که سعادت جاودانه در پرتو آن تحقق می‌یابد.
حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد رئوف سیدنژاد     گفت: اما متأسفانه در سال‌های اخیر جایگاه قرآن و آموزه‌های دینی در جامعه کم‌رنگ شده است و مردم روز به روز از قرآن فاصله می‌گیرند، ازاین‌رو نهادها و سازمان‌های مرتبط باید بیش‌ازپیش برای ترویج فعالیت‌های قرآنی در جامعه تلاش کنند

شاعر روس در باره رهبر انقلاب اسلامی ایران چه گفت.



شاعر روس در باره رهبر انقلاب اسلامی ایران چه گفت.
شاه در سردرگمی غرق شده بود.
او را برکنار و یکی دیگر جایش بگذارید!
از کجا پیدا کنیم؟ در ترکمنستان، یک نفر از هر دو نفر-
یا آیت الله است و یا خمینی!
اسپونتیک 

آژانس خبری اسپوتنیک، در روز  سالگرد ولادیمیر ویستوسکی، شاعر کبیر روس که ترانه سرا، هنرپیشه تئاتر و سینما بود، یادآوری می کند که موضوع ایران چه تأثیری بر زندگی و هنر او داشته است.
ولادیمیر ویسوتسکی، شاعر و ترانه سرای مردمی اتحاد شوروی در باره موضوعات مختلفی شعر نوشت و ترانه سرود- در باره ملوانان، خلبانان، کوهنوردان،غواصان، قطب نوردان و رانندگان…او در عمق سیمای گرگ رانده شده ای که بسوی نوار پرچم ها می دوید،اسب راهواری که سوارکار خشمگین را بر زمین پرت می کرد که از ناآرامی میکروفون جعلی شکنجه شده بود و حتی جنگنده «یاک»، خود را غرق می کرد. او آدم ها را در انحنا و زاویه سرنوشت و زندگی اشان، در لحظه اوج احساسات و در مرز غلبه بر خود تجسم می کرد.
موضوع ایران- کشوری که او نیز مانند سرگی یسنین شاعر دیگر روس، موفق نشد به آنجا سفر کند، در مواضع هنری و مدنی اش، جایی برای خود یافت.
محبوبم به ایران فرار کرد

اندیشکده آمریکایی: ثروت آیت‌الله خامنه‌ای را از جیبش دربیاورید!اندیشکده آمریکایی: ثروت آیت‌الله خامنه‌ای را از جیبش دربیاورید!



اندیشکده آمریکایی: ثروت آیت‌الله خامنه‌ای را از جیبش دربیاورید!

ایران اینترناشنال 

 اندیشکده آمریکایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در مقاله‌ای روز چهارشنبه ۴ بهمن‌ماه، موضوع ثروت‌های زیر کنترل بیت آیت‌الله خامنه‌ای را مطرح کرده و می‌نویسد: «یکی از راه‌های حمایت از مبارزه مردم ایران برای آزادی و عدالت اجتماعی درآوردن این ثروت‌ها از جیب او است».

در این گزارش آمده است: «دولت ترامپ تاکنون حمایت لفظی و معنوی خود از معترضان ایرانی در مقابل دولتشان را اعلام کرده است. امروز نزدیک به یک ماه پس از آغاز این تظاهرات، پرسش اینست که دولت آمریکا چگونه می‌تواند یک کمک عملی را به مردم ایران بکند؟ پاسخ آسان است: به دنبال پول مردم بگردید که کجاست؟»

سید محمد خاتمی، ذلیل‌کننده‌ی آزادگان




سید محمد خاتمی، ذلیل‌کننده‌ی آزادگان

کیهان لندن
یوسف مصدقی – این تقوی‌ام تمام که با شاهدان شهر/ ناز و کرشمه بر سرِ منبر نمی‌کنم (حافظ).
درآمد
بعضی از آدم‌ها به قول فرنگی‌جماعت «با قاشق نقره در دهان‌شان به دنیا آمده‌اند» (born with a silver spoon in one’s mouth). این مَثَل کنایه از به دنیا آمدنِ آدمیزاد در خانواده‌ای ثروتمند، مرفه و برخوردار از امتیازاتِ اجتماعی است. فرزندانِ به عرصه رسیده در چنین خانواده‌هایی، معمولا در تمام عمر، در مقابل بدبختی‌های روزمره بیمه هستند. این افراد، برای آنچه دارند، زحمتی نمی‌کشند و اگر موفقیتی هم کسب کنند، بیشتر به خاطرِ داشتن سرمایه و امتیازاتی بوده که از خانواده‌شان به ارث برده‌اند. از این‌جور نازپروردگانِ بی‌خاصیت- که گاهی هم مصدرِ امور مهمی شده‌اند و می‌شوند- در سیاست و اقتصادِ شرق و غرب عالَم بسیار هستند. اغلب آنها نه تنها از پسِ کارِ محوله بر نمی‌آیند بلکه معمولا باعث فاجعه هم می‌شوند.

Wednesday, January 24, 2018

درخواست هفت تن از مقامات دولت احمدی نژاد از وزارت کشور برای برگزاری تجمع اعتراضی مردمی




 متن این درخواست بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر عبدالرضا رحمانی
وزیر محترم کشور، با سلام
آزادی تشکیل اجتماعات و نقد و اعتراض به سیاست ها و عملکردها و بیان مطالبات به حق و قانونی، از حقوق مصرح در قانون اساسی است.
طی ماههای اخیر جمع کثیری از مردم در مناطق مختلف در اعتراض به برخی سیاست ها ، رفتارها ، شرایط بد اقتصادی و نحوه مدیریت بخش های گوناگون کشور، اقدام به تجمع و راهپیمایی نمودند که در مجموع از سوی مدیران سازمانهای مخاطب و همچنین نهادهای امنیتی با پاسخ و برخورد مناسبی مواجه نشدند.
طی چند هفته اخیر برخی رفتارهای نادرست و مشکوک مانند تخریب و آتش زدن امکانات عمومی و از جمله پرچم عزیز ایران ، موجب برخورد گسترده با برخی از معترضین و دستگیری تعداد زیادی از آنان گردید.

ثروت ۴۵ نفر در آلمان برابر ثروت نیمی از جمعیت این کشور است




ثروت ۴۵ نفر در آلمان برابر ثروت نیمی از جمعیت این کشور است

از روز سه‌شنبه (۲۳ ژانویه/ ۳ بهمن) سیاستمداران ارشد و مدیران شرکت‌های بزرگ و موسسات مالی جهان در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئيس گرد هم می‌آیند تا به بحث و تبادل نظر درباره روندها و چشم‌اندازهای اقتصاد جهان بپردازند. برای بسیاری از ناظران این سوال مطرح می‌شود که رشد اقتصادی و سودهایی که از آن حاصل می‌شود به نفع چه کسانی است؟
به نظر فلوریان دیکمان‌، نویسنده نشریه "اشپیگل"، بخشی از پاسخ به این پرسش را می‌توان با نگاهی به چگونگی تقسیم ثروت در یک جامعه داد.

Tuesday, January 23, 2018

محمد محمدی گیلانی؛ مدال عدالت برای فرزندکشی


محمد محمدی گیلانی؛ مدال عدالت برای فرزندکشی

ایران وایر

آیت الله محمد محمدی دعوی سرایی که در تاریخ سیاسی معاصر به محمدی گیلانی شهرت دارد، در سال های پیش و پس از انقلاب از جمله روحانیان بسیار نزدیک به آیت الله خمینی و از شاگردان او به شمار می آید.
پس از انقلاب به دستور آیت الله خمینی مسئول تشکیل دادگاه ها انقلاب شد و از آن پس سمت هایی چون حاكم‌ شرع‌ و رياست‌ دادگاه های‌ انقلاب‌ اسلامی،عضو فقها و دبير شورای‌ نگهبان‌، نماينده‌ آیت الله خمینی در دانشگاه‌ها و رییس شورای‌ مركزي‌ نمايندگان‌ ولی فقیه در دانشگاه ها، ریيس‌ هيأت‌ عفو آیت الله خمینی، عضویت در مجمع‌ تشخيص‌ مصلحت‌ نظام، عضویت در شورای‌ بازنگری‌ قانون‌ اساسی، عضویت در سه‌ دوره‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری به نمایندگی از تهران، و ریاست دیوان عالی کشور را بر عهده داشته است.
او همچنین در شمار روحانیانی است که به صراحت بر سرکوب و کشتار اعضای گروه های چپ و سازمان مجاهدین خلق در رویدادهای پس از خرداد سال 60 تاکید می کرد.
در دوم و سوم تیرماه سال 60 تنها دو سه روز پس از اوج گرفتن درگیری میان سازمان مجاهدین خلق و طرفداران آیت الله خمینی این محمدی گیلانی بود که طی اظهاراتی شدیداللحن گفت: «تظاهرات علیه جمهوری اسلامی یعنی تظاهرات علیه رسول الله، یعنی جنگ با خدا، و هر کس که در مخالفت با حکومت در این تظاهرات شرکت کند حتی اگر هیچ کاری هم نکرده باشد، از نظر جمهوری اسلامی حکم باغی و محارب در مورد او صدق می کند و جزایش مرگ است. اگر در خیابان یکی از اینها مجروح شده باشد باید او را تمام کش کرد.»
از دیگر اظهارات شدیداللحن او که در مطبوعات شهریور سال 60 منتشر شده، این جمله اوست که «محارب بعد از دستگیر شدن، توبه‌اش پذیرفته نمی‌شود و کیفرش همان است که قرآن گفته. کشتن به شدید‌ترین وجه. حلق آویز کردن به فضاحت‌بارترین حالت ممکن. تعزیر باید پوست را بدرد، از گوشت عبور کند و استخوان را درهم شکند.»

اینجا مملکت آخوندها سرزمین نفت است




Monday, January 22, 2018

داستان روستایی که مردمش یونجه می خورند



داستان روستایی که مردمش یونجه می خورند
حسین‌آباد روستایی در دل کویر است که قوت‌ غالب مردمانش یونجه است و از تمام ساکنین آن فقط ۲ نفر شانس تحصیل را پیدا کرده‌اند.

به گزارش عصر ایران به نقل از مهر، به روستای ده‌رضا از توابع شهر ریگان که رسیدیم، جاده ای فرعی داشت که باید آن را می رفتیم تا به دِه حسین آباد برسیم. تا چشم کار می کرد کویر بود و گاهی در جاده و بیابان سراب دیده می شد. حتی در این زمستان بی باران نیز به راحتی می توانستیم حدس بزنیم که در تابستان اینجا چه حرارتی می بارد.

Sunday, January 21, 2018

خانواده لاهوتی؛ پدر دنبال فرزندش به اوین رفت و بازنگشت



مرتضی مطهری و حسن لاهوتی در کنار آیت الله خمینی در هنگام بازگشت به ایران



خانواده لاهوتی؛ پدر دنبال فرزندش به اوین رفت و بازنگشت
ایران وایر ، شهرام رفیع زاده
در عکس مشهوری که آیت الله خمینی را حین پایین آمدن از پلکان هواپیمای ایرفرانس در روز 12 بهمن 57 نشان می دهد، دو روحانی نیز در میان همراهان او دیده می شود؛ مرتضی مطهری و حسن لاهوتی.

آیت الله حسن لاهوتی در زمان پیروزی انقلاب 51 سال داشت. او از روحانیان مبارزی بود که سال ها بر علیه محمدرضا شاه فعالیت می کرد و  بارها به همین دلیل بازداشت شده و به زندان افتاده بود؛ اولین بار در سال 42 به خاطر اعتراض به بازداشت آیت الله خمینی و آخرین بار در سال 54 که تا آبان سال 57 تداوم یافت.

نزدیکی او به آیت الله خمینی در سال های پیش از انقلاب از نخستین ماموریتی که در فردای پیروزی انقلاب به او واگذار شد آشکار است؛ فرماندهی نیروهای انقلاب و سازماندهی و راه اندازی سپاه پاسداران.

علاوه بر حسن لاهوتی، پسران او سعید و وحید نیز در سال های پیش از انقلاب به دلیل فعالیت سیاسی بازداشت شده بودند و وحید لاهوتی در زندان با مسعود رجوی از اعضای ارشد مجاهدین خلق آشنا شده بود.

Saturday, January 20, 2018

فیگارو: ایران، آتش بس بر روی بشکۀ باروت




اعتراضات؛ گیج و مبهوت و سردرگم مانده اند!
رادیو فرانسه

 روزنامۀ "فیگارو" چاپ پاریس در شمارۀ امروز خود مقاله ای در ستون "بحث و نظر" به چاپ رسانده تحت عنوان "ایران، آتش بس بر روی بشکۀ باروت" که به ناآرامی های دی ماه این کشور اختصاص دارد. نویسندۀ این مقاله، "ران هاله‌وی"، راهنمای تحقیق در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، نوشته است که از قرار تظاهرات ضدحکومتی که در بیش از نود شهر ایران و با شرکت دهها هزار نفر برگزار شد رو به آرامی نهاده است، هر چند هیچ یک از مشکلاتی که منشاء اعتراض های اخیر خیابانی در ایران بوده از میان نرفته و تنفر و انزجاری که محرک این اعتراض ها بوده رو به خاموشی نگذاشته است.

Friday, January 19, 2018

هتک ناموس در کره شمالی جرم نیست



هتک ناموس در کره شمالی جرم نیست
Sputnik Iran
به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه سوئدی "اِکسپرسِن"، سازمان ملل متحد به تازگی هشدار داده است که در کره شمالی، زنان اغلب در معرض تجاوز جنسی قرار می گیرند. تجاوزها و دستدرازی به زنان در ارتش این کشور کار روزمره معمولی است.
خانم "لی سو- یِن" Lee So-yeon که از کره شمالی فرار کرد، در آن کشور ستوان گروهان زنان بود. وی می گویند: در دسته من 30 زن بود و هر کدام دستخوش تجاوز جنسی شد. این زن 41 ساله در حال حاضر در کره جنوبی بسر می برد و رییس اتحادیه کره جدید است که از زن های قربانی آن اعمال که به کره جنوبی فرار کردند حمایت می کند.

Wednesday, January 17, 2018

اعتراضات ایران؛ «خشم فروکش نکرده‌است»



اعتراضات ایران؛ «خشم فروکش نکرده‌است»
 رادیو فردا : گلناز اسفندیاری ،محمد ضرغامی
رادیو فردا : یک معترض خیابانی ۱۹ ساله از تبریز به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی می‌گوید اگرچه موج اعتراضات اخیر ایران فروکش کرده، اما شدت خشم مردم کماکان باقی است.
هادی، فرزند یک کارگر ساده که نخواسته نامی از وی برده شود، به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی می‌گوید: حکومت هیچ کاری نمی‌تواند برای وادار کردن مردم به فروخوردن خشم و قهر خود کند.
این گزارش می‌گوید که تبریز یکی از ۹۰ شهر و شهرستان ایران بود که اعتراضات اخیر در آن‌ها شکل گرفت. این اعتراضات از مشهد، دومین شهر پرجمعیت ایران با شعارهایی علیه گرانی آغاز شد و در سطح کشور با شعارهایی علیه کل نظام گسترش یافت. تا کنون مرگ دست‌کم ۲۲ نفر تائید شده‌است. هزاران نفر نیز بازداشت شده‌اند که کشته‌شدن دست‌کم سه نفر از آنها در زندان تائید شده‌است.

Tuesday, January 16, 2018

حسین خمینی؛ آقازاده مغضوب



حسین خمینی؛ آقازاده مغضوب
ایران وایر
«حسین خمینی»، فرزند «مصطفی خمینی» و نوه ارشد پسری روح الله خمینی، بنیان‏گذار جمهوری اسلامی است. حسین برخلاف پسر عموهایش «حسن»، «علی» و «یاسر»، به جز چندسال اول پس از انقلاب، در دوره رهبری پدربزرگش هم در شمار آقازاده‎های مغضوب قرار گرفته بود.
«سیدحسین» و خواهرش «سیده مریم»، دو فرزند مصطفی و حاصل ازدواج پسر ارشد آیت الله خمینی با «معصومه حائری»، دختر شیخ «مرتضی حائری یزدی» و نوه شیخ «عبدالکریم حائری یزدی»، موسس حوزه علمیه قم هستند.
با این که در روایت رسمی جمهوری اسلامی، مرگ مشکوک مصطفی خمینی که به همراه پدرش در تبعید به سر می برد، از دلایل اصلی آغاز اعتراضاتی بود که به سقوط حکومت پهلوی در 22 بهمن 57 منتهی شد اما تنها چند ماه بعد از پیروزی انقلاب و با آغاز اختلافات انقلابیون، حسین خمینی به منتقدان طیفی از روحانیانی پیوست که مقدمات قبضه کردن قدرت را فراهم می آوردند.

Sunday, January 14, 2018

بیانیه ۱۶ اصلاح طلب دروغگو، جلال ایجادی



بیانیه ۱۶ اصلاح طلب دروغگو، جلال ایجادی
جنبش اعتراضی چهره بازیگران را عریان تر نمود. آیت الله خامنه‌ای و بیت ولایت فقیه و پاسداران و نظام قضایی لاریجانی با دستگیری بیش از هزار معترض و کشتار ۲۳ نفر و تبلیغات دروغ علیه تظاهرکنندگان، نشان دادند که از نظر آنها برای حفظ نظام مطلقه دینی و منافع طبقه فاسد رانت خوار راهی جز سرکوب وجود ندارد. دستگاه حوزوی و شخصیت‌های ایدئولوژیک مانند حسین شریعتمداری و علمای دینی مانند احمد جنتی آشکارا نشان دادند که برای حفظ اسلام و جمهوری اسلامی، قادرند هر جنایتی را توجیه ایدئولوژیک نمایند. اصلاح طلبان حامی و شریک حکومت نیز با لجن پراکنی علیه مردم معترض و «کرکس» خواندن آنها با تمام قوا به حمایت از جمهوری اسلامی و اسلام و ظلم ستمگران حکومتی پرداختند. حال پس از سرکوب و فروکشی اعتراض، بیانیه‌ای از جانب شانزده نفر اصلاح طلب منتشر می‌شود تا حقیقت واژگونه نشان داده شود و بدی مطلق، قابل اصلاح معرفی شود. هدف این نوشته نقد این بیانیه است.

ابوالفضل قدیانی: خامنه ای مقصر اصلی اعتراض‌ها است



ابوالفضل قدیانی: رهبر ایران مقصر اصلی اعتراض‌ها است
ابوالفضل قدیانی، از اعضای ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، با انتقاد از رویکرد اصلاح‌طلبان در اعتراض‌های اخیر، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را مسبب همه نارضایتی‌ها معرفی کرده است.
آقای قدیانی که شنبه بیانیه‌ای درباره اعتراض‌های اخیر ایران نوشت، به بی‌بی‌سی فارسی گفت مردم "حق دارند" علیه رهبر به گفته او "مستبد" ایران تظاهرات کنند و در این میان، اصلاح‌طلبان "اشتباه بزرگی" می‌کنند.

آیا بازگشت پادشاهی به ایران امکان‌پذیر است؟



آیا بازگشت پادشاهی به ایران امکان‌پذیر است؟

نشریه دیپلمات: 
ایران اینترنشنال، نشریه‌ی تحلیلی دیپلمات، روز شنبه ۲۳ دی‌ماه، با مروری بر حوادث روزهای گذشته‌ی ایران، در مقاله‌ای (لینک) می‌نویسد: «بازگشت یک سیستم پادشاهی مشروطه به ایران، کاملاً امکان‌پذیر است».
در این مقاله آمده است:
در تجمعات اعتراضی هفته‌ی گذشته در ایران که اکنون آرام گرفته است، ایرانیان ضمن اعتراض به شرایط اقتصادی کشور، دخالت‌های حکومت خود در غزه، لبنان، سوریه و یمن را هم زیر سؤال بردند.
نکته‌ی جالب‌تر از همه در این اعتراضات، آن بود که با این‌که اکثر جوانان معترض، از طبقات زحمتکش و محافظه‌کار مذهبی بودند، اما آن‌ها خواهان استقرار یک نظام جمهوری سکولار یا پادشاهی لیبرال مشروطه شده‌اند.
بسیاری، در شعارهای اعتراضی خود، از رضاشاه، بنیان‌گذار سلسله‌ی پادشاهی پهلوی، به نیکی یاد می‌کردند و شعار «رضاشاه، روحت شاد» می‌دادند. برخی نیز فریاد می‌زدند: «ایران که شاه نداره، حساب‌کتاب نداره» و به این اشاره می‌کردند که آشوب و فساد و دزدی در ایران،بیداد می‌کند.

Saturday, January 13, 2018

فشاگری دختر رفسنجانی از چگونگی “ترور نرم و مافیایی” پدر با حوله آلوده به مواد رادیواکتیو!



افشاگری دختر رفسنجانی از چگونگی “ترور نرم و مافیایی” پدر با حوله آلوده به مواد رادیواکتیو!
فاطمه هاشمی گفت: حوله‌ی مورد استفاده آیت‌الله هاشمی آلوده به رادیواکتیو بود. حوله‌ای هم که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را با آن به بیمارستان بردند نیز به رادیواکتیو آلوده بوده است.
به گزارش جماران، پیش از این فائزه هاشمی اعلام کرده بود که فاطمه، خواهرش و عفت مرعشی، مادرش نیز به مواد رادیواکتیو آلود هستند. فاطمه هاشمی می‌گوید چون جواب آزمایش‌ها را ندارند نمی‌توانند برای درمان به پزشک مراجعه کنند.
*خواهر شما اعلام کرد که علاوه بر پدرتان در بدن شما و مادرتان هم وجود مواد رادیواکتیو گزارش شده است. شما این موضوع را از پزشکان شنیدید؟ 
ما پزشکی را ندیده‌ایم. این گزارشی بود که شورای عالی امنیت ملی داد و چندین بار هم از آن‌ها خواستیم که حداقل برای معالجه اطلاعات به ما بدهند تا بتوانیم به متخصص مراجعه کنیم. برای آن یکسری آزمایش‌های خاصی هست که هر جایی آن را انجام نمی‌دهند و بیشتر هم مکان‌های امنیتی این آزمایش‌ها را انجام می‌دهند و به همین خاطر ما هیچ اقدامی انجام ندادیم.

مصاحبه رضا پهلوی ولیعهد سابق ایران با شبکه تلویزیونی العربیه



مصاحبه رضا پهلوی ولیعهد سابق ایران با شبکه تلویزیونی العربیه 
رضا پهلوی ولیعهد سابق ایران شامگاه جمعه 11 ژانویه 2018 در مصاحبه با شبکه العربیه در برنامه پانوراما به پرسش‌هایی درباره تظاهرات اعتراضی اخیر در ایران پاسخ داد. 
مشروح مصاحبه العربیه با شاهزاده رضا پهلوی، فرزند شاه پیشین ایران
س: چرا درخواست‌های مردم به گونه‌ای شده که حسرت روزهای شاه را می‌خورند؟ تحلیل شما از اعتراضات علیه رژیم فعلی تهران چیست؟

عماد افروغ: شلاق نظام برای مردم مستضعف است نه بزرگان فاسد




عماد افروغ: شلاق نظام برای مردم مستضعف است نه بزرگان فاسد 

فردا: برنامه پیش‌رو این هفته میزبان عمادافروغ نماینده سابق مجلس بود. افروغ که سال‌هاست در زمینه نقد درون‌گفتمانی مشغول پژوهش بوده و در این زمینه آثار متعددی منتشر کرده است در این برنامه سخنان صریحی به زبان آورد که در ادامه خواهد آمد.
ابتدا به ساکن نظر شما را در ارتباط با حوادثی که هفته گذشته در کشور ما اتفاق افتاده چیست؟
شورش ها قابل پیش بینی بود
این یک بحث، اما به نظر من این قضیه واقعا یک جریان اقتصادی و اجتماعی است. و یک واقعه قابل پیش بینی بوده و پیش بینی هم شده بود. حالا نه اینکه کسی بیاید پیش بینی کند در فلان تاریخ در فلان روز و ... این غلط است و اصلا این پیش بینی به لحاظ علمی قبول هم نداریم. اما به لحاظ آن سازو کارهای علی و درونی می شد حدس زد که اتفاقی رخ خواهد داد.
چرا این را می گویید؟

نباید شعارهای ملت را بنفع سلطنت مصادره یا تحریف کرد



نباید شعارهای ملت را بنفع سلطنت مصادره یا تحریف کرد
 عبدالستار دوشوکی
چون منقل اگرچه دود آهی داریم 
بر طال ملک نه کارگاهی داریم 
با ما سخنی ز شرح شمسیه مگوی 
ما نیز ازین نمد کلاهی داریم
قیام ده روزه ملت ایران یکبار دیگر آز و حرص برخی از طمع ورزان حرفه ای را  به گونه وسوسه انگیزی به بیراهه کشاند تا از نمد قیام مردم کلاهی برای خود بدوزند. اگر چه اینبار خوشبختانه، شورای رهبری جنبش در پاریس و لندن تشکیل نشد تا موج سواری کنند. اما برخی ها به سنت دیرینه با ادعاهای صد من یه غاز از کاهی کوهی ساختند و داستانها بر وصف "مراد" خویش سفتند ، تا هژمونی خود را بر همگان غالب کنند. آن هم در شرایطی که بهترین جوانان ایران خطر کرده و به خیابانها آمدند تا با گفتن  "نه بزرگ" به نظام ولایت فقیه نفی کلیت آن را فریاد بزنند.  جوانان بلوچ نیز همانند بقیه هموطنان خود به خیابانها آمده و فریاد "آزادی، استقلال، جمهوری ایرانی"  سردادند.  زیرا این شعار غالب راهپیمایی ها در شهرهای مختلف کشور بود. اکنون هزاران تن از آن جوانان شجاع در شکنجه گاهای  "فقیه سلطان" زجر می کشند. دور باد از ما تا قیام آنها را مصادره کرده و ادعا کنیم که آنها به رهبرانی چون "من" و "ما" احتیاج دارند. آن هم در شرایطی که وقتی آنها خودجوشانه به قیام برخاستند، ما غرب نشینان در خواب گران بودیم.  اگرچه در موارد نادری برخی از معترضین  در ابراز ضدیت با نظام مذهبی حاکم و آخوندها شعار "رضا شاه روحت شاد" را سر دادند و یا در یک جایی چند نفر فریاد زدند: "ولعیهد کجایی، به داد ما بیایی"؛ اما بیش از ۹۸ درصد معترضین خواهان "جمهوری ایرانی" بودند.  ذکر این حقیقت تلخ هرگز به معنای بی حرمتی به شخص شاهزاده رضا پهلوی (که برای او احترام قائلم) نیست. بلکه مخالفت با تحریف حقایق و فرهنگ نهادینه شده گزافه گویی  و مداهنه در بین ما ایرانیان است.

Friday, January 12, 2018

بیانیه‌ی ۱۵۴ شاعر، نویسنده، هنرمند و فعال فرهنگی و اجتماعی




یکی از خصوصیات اعتراضات سراسری  این است که اینهمه روشنفکران  یال و کوپال داری را  که بعد از اعتراضات سال 88 در سوراخ موش خزیده بودند و سیاست را  دور از شأن و مقام خود میدانستند بناگاه از سوراخ بیرون آورد  
میگویید نه به لیست کانون نویسندگان نگاه کنید.


بیانیه‌ی ۱۵۴ شاعر، نویسنده، هنرمند و فعال فرهنگی و اجتماعی
در حمایت از تظاهرات سراسری مردم ایران

من به هیأت ما زاده شدم؛
به هیأت پرشکوه انسان

احمد شاملو
اگر مشروطه را نقطه‌ی عطف تحرکات سیاسی - اجتماعی مردم برای دست‌یابی به خواست متعالی آزادی، عدالت و احترام به کرامت انسانی بدانیم، بیش از یک‌صد سال است که ما مردم ایران در فرازهای تاریخ معاصرمان کنار یکدیگر ایستاده‌ایم. در این سال‌ها چه بسیار برای دست‌یابی به پیروزی‌هایی هر چند کوچک به شعف آمده‌ایم و چه بسیار برای جان‌باختگان این راه گریسته‌ایم.
در آخرین سلسله تظاهرات که سال هشتاد‌و‌هشت به کوشش طبقه‌ی متوسط جامعه شکل گرفت، برخلاف این روزها، شاهد حمایت چشم‌گیر آزادی‌خواهان ایران، روزنامه‌نگاران‌، هنرمندان و فعالان فرهنگی و اجتماعی داخل و خارج ایران بودیم.
امروز معترضان، خواهان تغییرات ساختاری اساسی در کشور هستند. معترضانی که با استمرار بر‌ خواست‌های خود نشان دادند انگیزه‌ی حرکت¬شان، رفع مشکلات معیشتی، بی‌عدالتی اجتماعی، تبعیض قومی و مذهبی، تبعیض جنسیتی، اعمال خشونت بر مردم و تحجرگرایی است.
مردمی که پس از بی‌نتیجه ماندن اعتراض‌های پی‌گیر صنفی و مدنی مسالمت‌آمیزشان، نه تنها به حقوق از دست‌رفته‌ی خود دست نیافتند، بلکه با افترا، خشونت و بی‌رحمی سازمان‌دهی¬شده‌ای مواجه شدند.
ما هنرمندان و فعالان عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی داخل و خارج از کشور با معترضان که به ناحق متهم به عناوینی چون منافق، مزدور، خس‌و‌خاشاک، و عنصر خارجی شده‌اند، اعلام همبستگی می‌کنیم و به نام انسانیت، خواهان برآورده¬شدن تمامی

Thursday, January 11, 2018

مجلس خبرگان به سبب عدم موافقت با مراجع تقلید وقت و مخالفت با تشکیل شورای رهبری، آیت‌الله خامنه‌ای را به رهبری برگزید



مجلس خبرگان به سبب عدم موافقت با مراجع تقلید وقت و مخالفت با تشکیل شورای رهبری، آیت‌الله خامنه‌ای را به رهبری برگزید

پایگاه تلگرامی مجلس خبرگان رهبری، در پی انتشار بخشی از فیلمِ مذاکرات جلسۀ رای گیری این مجلس در روز ١٤ خرداد ١٣٦٨، توضیحاتی در این زمینه ارائه کرد. در این فیلم که در روزهای اخیر بصورت وسیع در فضای مجازی منتشر شده است حجت الإسلام علی خامنه‌ای پیش از رای گیری با اشاره به عدم مرجعیت خود، بر نداشتن صلاحیت برای احراز مقام رهبری تاکید می‌کند. وی در سخنان خود آشکارا می گوید که در این باره پیش از آن با اکبر هاشمی رفسنجانی که در آن هنگام ریاست مجلس خبرگان را بر عهده داشت گفتگو کرده است. در جلسۀ یاد شده، اکبر هاشمی رفسنجانی با تاکید بر «موقت بودن این انتخاب تا هنگام رفراندم» آنرا به رای می گذارد. چنین به نظر می‌رسد که هدف انتشار دهندگان این فیلم تاکید به عدم صلاحیت آیت‌الله خامنه‌ای در احراز مقام رهبری باشد.

این زن زیبا از سوی سازمان سیا برای ملک حسین دام عشقی پهن کرده بود



تله عشقی سازمان سیا برای ملک حسین، پادشاه پیشین اردن
طبق اسناد آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا "سیا"، قرار بود سفر ملک ‌حسین، پادشاه پیشین اردن به آمریکا برایش آنقدر مطبوع باشد که هیچگاه فراموش نکند. سوزان کابوت، مامور تصاحب قلب پادشاه شد. 

اخیرا ۳۵ هزار صفحه اسناد آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که به پرونده "کندی" شهرت یافته از طبقه‌بندی سری خارج شده و اجازه انتشار یافته‌اند. دو برگ از این اسناد اما ماجرایی را فاش می‌کنند که در آن سوزان کابوت، هنرپیشه زیبا‌رو و "درجه دو" هالیود نقش اول را در کنار ملک حسین، پادشاه متوفی اردن هاشمی ایفا می‌کند
سازمان سیا از علاقه ملک حسین به زنان زیبا‌رو باخبر بود و مامور سابق اف‌بی‌آی به نام رابرت ماهیو (Robert Maheu) را مامور بدست آوردن دل پادشاه اردن می‌کند. رابرت ماهیو که روابط گسترد‌ه‌ای با سیاستمداران و ثروتمندان داشت، در اوائل ماه آوریل با همکاری "ادوین پاولی" که ثروت‌اش را از راه فروش نفت بدست آورده بود یک مهمانی برای پادشاه اردن در لس‌آنجلس ترتیب می‌دهد.

در اسناد سازمان سیا آمده است که این سازمان از سوزان کابوت خواسته است او با ملک حسین رابطه جنسی برقرار کند. کابوت اما از سویی به ملک حسین علاقه‌مند شده بود و از سوی دیگر نگران برملا شدن این رابطه در رسانه‌ها بوده است. پادشاه اردن ۱۸ آوریل آمریکا را ترک می‌کند. ملک حسین در سال ۱۹۶۱ با آنتوآنت آوریل گاردینر (ملکه مونا) ازدواج می‌کند.

دویچه وله آلمان

آیا حاکمیت جمهوری اسلامی درسی از خیزش بزرگ دی ماه میگیرد؟



آیا حاکمیت جمهوری اسلامی درسی از خیزش بزرگ دی ماه میگیرد؟

عبدالله مهتدی
اقتدارگرا و اصلاح طلب به موقعش جلاد بوده و هستند، این را نشان داده اند، اما دستشان برای قلع و قمع مانند دهه های گذشته و حتی مثل سالهای گذشته باز نیست. ترس از واکنش بعدی مردم و از بازتابهای بین المللی اعمالشان، میتواند آنها را دچار تردید کند. با تمام توان باید علیه این سرکوبها ایستاد، کمپین کرد و افشاگری نمود و دست جلادان را در انتقام جوئی از مردم هر چه بیشتر بسته و محدود کرد.
با وجود اینکه وزیر اطلاعاتشان اعلام کرده که هیچ سندی دال بر دخالت خارجی در تظاهراتهای اخیر وجود ندارد و گویا در نشست دربسته مجلس با مقامات امنیتی نیز همین مسأله تأکید شده، اما بازار برچسپ زدن به مردم معترض و فعالان جنبش مردمی اخیر کماکان گرم است. سران جمهوری اسلامی، از محمد جواد ظریف، که ریاکارانه ترین دروغها را در دفاع از رژیم فاسد و دیکتاتور به زبان انگلیسی و با ادبیات غرب پسند تحویل «خارج» میدهد، تا مقامات امنیتی و نظامی و آیت الله ها و امام جمعه های ریز و درشت، جز ابراز نفرت و انزجار از مردم ایران، جز تهدید به تنبیه و سرکوب چیزی برای گفتن ندارند.

Wednesday, January 10, 2018

این شورش، شورشِ بینوایانِ پابرهنه است



 این شورش، شورشِ بینوایانِ پابرهنه است
"تریبون" روزنامه‌ی لوموند 
 فرهاد خسرو خاور، ترجمه فواد روستائی
ایران تبلورِ یک تناقض است. دقیقاً در همان لحظه‌ای که تحلیل گرانِ غربی، نیمی شگفت زده و نیمی سرخورده و بی اعتنا، شاهدِ موفقیّت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی (در سوریه، لبنان، یمن، عراق و...) هستند، در جبهه‌ی داخلی ست که نارضائی و اعتراض چهره‌ی خویش را نشان می‌دهد. کشور واردِ دوره‌ای از ناآرامی و تنش می‌شود که ماهیّت آن با ناآرامی‌های گذشته به شدّت متفاوت است.
انتخابات ریاستِ جمهوری در سال ۱۳۸۸ (و پیروزی محمود احمدی نژاد در آن، انتخاباتی که از نظر بخش عظیمی از مردم توأم با تقلب بود)، تظاهرات دانشجوئی سالِ ۱۳۷۸ (که با خشونتِ تمام سرکوب شد بدون آن آن که محمد خاتمی، رئیس جمهوری اصلاح طلبِ وقت برای جلوگیری از آن سرکوب کاری کند) یا اعتراض‌های کارگری سال‌های اخیر (کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه و کارگران کارخانه‌های خودرو سازی) همگی شامل بخشی از جامعه بود و کلّ جامعه را در بر نمی‌گرفت. به ویژه این که، اعتراض‌های سال‌های گذشته رو در روی رژیم نمی‌ایستاد و آن را به چالش نمی‌کشید.
بخشِ اعظم اعتراض‌های دو دهه‌ی اخیر را طبقه‌ی متوسط ِ جدید به ویژه دانشجویان برای گشایشِ نظام سیاسی به منّصه‌ی ظهور رسانده‌اند. انتخابات ریاستِ جمهوری (انتخاب سیّد محمد خاتمی در ۱۳۷۶ و •۱۳۸، انتخاب محمود احمدی نژاد در ۱۳۸۴ و ۱۳۸۸ و انتخاب حسن روحانی در ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶) نیز به ابزاری برای نیلِ به این هدف و وسیله‌ی اعتراض به طرفدارانِ یک دین سالاری ناب و سخت گیرانه (اصولگرایان) بدل شده است. مطالبات این جنبش‌ها بیشتر سیاسی بوده است تا اقتصادی. افزون بر تقلب، توانائی محمود احمدی نژاد در بسیجِ قشرهای محروم جامعه یا "مستضعفان" نیز در پیروزی او مؤثر بوده است. قشرهائی که اصلاح طلبان در عطشِ خود برای آزادی‌های سیاسی التفاتی به آنان نمی‌کردند.

شورش "پا برهنه ها"

Monday, January 8, 2018

نقش بچه‌های پولدار تهران در اعتراضات!



به گزارش فرارو، تجمعات اخیر ایران رسانه‌های جهانی را به کنکاش در دلایل شکل‌گیری اعتراضات واداشت. در این راستا، امروز برخی رسانه‌ها به "بچه‌های پولدار تهران" پرداختند.
روزنامه "سان" طی گزارشی  نقش اشرافی‌گری در برانگیختن اعتراضات را مورد بررسی قرار داد. این روزنامه نوشت: اعتراضات، به دلیل خستگی مردم از سختی‌های اقتصادی به راه افتاد. در ابتدا صد‌ها نفر قیمت بالای کالا‌های اساسی را محکوم کردند، اما بعدا تظاهرکنندگان در ۵۰ شهر خشم خود را تخلیه کردند.
سان با اشاره به بچه‌های پولدار تهران عنوان کرد: جوانان بیست و چندساله خوشتیپ در مقابل دیدگان فقرا، پورشه‌‎ها و مازراتی‌هایشان را در خیابان‌های شهر‌ها می‌رانند.
ین روزنامه سبک زندگی مجلل این بچه‌های ثروتمند را عامل برانگیختن اعتراضات ایران دانست.
یک روزنامه‌نگار ایرانی، حساب کاربری "بچه‌های پولدار" را به خاطر جولان دادن با ثروت‌شان در حالی که هموطنان‌شان در رنج هستند، محکوم کرد. 
امیر احمدی آرنیان، روزنامه‌نگار ایرانی، گفته به نظر می‌رسد که جوانان ثروتمند کاملا نسبت به هموطنان‌شان که برای تامین غدای خانواده تلاش می‌کنند، بی‌توجه هستند.

Sunday, January 7, 2018

رئیسی، مناصب اقتصادی آستان قدس را به احمدی نژادی ها داد


رئیسی، مناصب اقتصادی آستان قدس را به احمدی نژادی ها داد
در میان احکامی که ابراهیم رییسی در طول مدتی که از ریاستش بر آستان قدس رضوی می‌گذرد صادر کرده است،‌ چهره‌های اصولگرای بسیاری صاحب منصب شده‌اند که البته سابقه اجرایی مشترکی هم داشته‌اند به نام «عضویت در دولت محمود احمدی‌نژاد.» احمدی‌نژادی‌ها همان‌طور که در ستاد انتخاباتی رییسی دست بالا را داشتند در آستان قدس رضوی هم احکام بی‌شماری گرفته‌اند که البته بیشترین میزان حضور آنها در سازمان اقتصادی رضوی است.
جایی که تصمیم‌گیری در مورد نزدیک به ۴۰ هلدینگ اقتصادی را رصد و در مورد آنها تصمیم‌گیری می‌کنند. در میان چهره‌هایی که در ماه‌های اخیر به آستان قدس رضوی پیوسته‌اند چهره‌هایی همچون فرهاد رهبر که این روزها ریاست دانشگاه آزاد اسلامی را بر عهده دارد یا مسعود میرکاظمی وزیر نفت و نیرو در دوره محمود احمدی‌نژاد هم به چشم می‌آید. در این میان سید نظام‌الدین موسوی، مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس هم به آستان قدس رضوی پیوسته است که نشان می‌دهد احتمالا خط و ربط رسانه‌ای این نهاد هم بی‌شباهت به خبرگزاری فارس نباشد.

 روزنامه وقایع اتفاقیه

نمايندگان پارلمان انگلیس خواستار قرار دادن نام سپاه ايران در فهرست سازمان‌های تروریستی شدند




نمايندگان پارلمان انگلیس خواستار قرار دادن نام سپاه ايران در فهرست سازمان‌های تروریستی شدند 
دبی-العربیه.نت فارسی
روزنامه « د تلگراف» در شماره روز شنبه 6 ژانویه در گزارشی نوشت، جمعی از نمایندگان پارلمان انگلیس خواستار تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران از سوی وزارت کشور بریتانیا شدند.
به نوشته روزنامه «د تلگراف»، ده‌ها عضو پارلمان انگلیس از "امبر راد" وزیر کشور بریتانیا خواستند تا سپاه پاسداران را تروریستی اعلام و مقامات این نهاد نظامی را تحریم کند.
طبق گزارش این روزنامه 69 نماینده از این درخواست حمایت کرده‌اند که 30 نفر از آنها عضو حزب کارگر، یعنی اپوزیسیون انگلیس به شمار می‌آیند.
درخواست نمایندگان پارلمان انگلیس پس از آن مطرح می‌شود که هفته گذشته خبرهایی از سرکوب تظاهر کنندگان معترض در تهران توسط سپاه پاسداران منتشر شده است.


اطلاعیه پروفسور سمیعی درباره درمان هاشمی‌شاهرودی



اطلاعیه پروفسور سمیعی درباره درمان هاشمی‌شاهرودی
متن کامل اطلاعیه به شرح زیر است:
چند نکته قابل تامل در مورد اخبار ضد و نقیض و نادرست چند روز اخیر:
۱- قسم پزشکی هر پزشکی را ملزم به مداوای بیمار بدون در نظر گرفتن جنس، نژاد، مذهب و پیشینه بیمار می کند.
۲- اگر چه آقای هاشمی شاهرودی در آلمان بستری هستند، بیمار پروفسور سمیعی نبوده و نیستند و اخبار مبنی بر پذیرش آقای شاهرودی در منزل پروفسور کاملا نادرست می باشد.
۳- سوءاستفاده از نام و عکس افرادی مثل پروفسور سمیعی که سابقه ۵۰ ساله کاری ایشان چیزی جز خدمت به مردم و علم و دوری از هر گونه فعالیت سیاسی و اقتصادی نبوده است، برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت بسیار غلط و فقط به منظور محدود کردن خدمات رسانی پروفسور سمیعی به ایرانیان انجام می گیرد.
۴- وظیفه انسانی و پزشکی هر طبیبی این است که در هر شرایط بدون جناح بندی و ورود به عرصه سیاست، سعی در رساندن بیشترین خدمات به بیماران را داشته باشد.
۵- هر پزشکی که در معالجه بیمارش جنس، نژاد، گرایش جنسی، سیاسی و یا هر مولفه دیگری را لحاظ کند می باید کار طبابت را کنار بگذارد.
۶- افرادی که از پزشکان تقاضای معالجه نکردن بیماری به دلایل فوق را دارند درک درستی از وظیفه و قسم پزشکی ندارند.
با آرزوی سلامت و پیروزی برای ملت ایران
دفتر پروفسور مجید سمیعی - مرکز بین المللی علوم اعصاب هانوفر آلمان

ایسنا

Saturday, January 6, 2018

چرا انسان‌ها شورش می‌کنند؟





آقای سعید مدنی در پایان این مقاله شتابزده به رهبران جمهوری اسلامی رهنمود میدهد که برای جلوگیری از سرنگونی محتوم به دست مردم ایران به بازبینی ریشه های قیام بپردازند :

اما در عین حال جای آن دارد تا نه فقط دولت بلکه همه ارکان نظام به بازبینی ریشه‌های رخدادهای روزهای اخیر و توالی بحران‌ها و شورش‌ها بپردازند تا از انفجارهای بعدی و خسارات حاصل از آن پیشگیری کنند


* * * * *

چرا انسان‌ها شورش می‌کنند؟
سعید مدنی 
پژوهشگر مسایل اجتماعی
در تحلیل‌ها و مصاحبه‌های منتشر شده پیرامون حوادث و وقایع اخیر در نزدیک به هفتاد شهر کوچک و بزرگ کشور عناوین و نام‌های متعددی مثل جنبش ، انقلاب، اعتراض و اغتشاش به کار برده شده است. هریک از این اصطلاحات حاوی بار معنایی خاصی هستند و استفاده کنندگان از آنها نیز متناسب با مواضع و قضاوت خود در تایید یا رد این وقایع یکی از این عناوین را برگزیده‌اند. اما فارغ از هرگونه داوری، بدون آنکه بخواهم بر ارزش و اعتبار این حوادث پافشاری کنم، یا آن را بی‌قدر و ارزش بدانم و تقلیل دهم، برای توصیف شان از اصطلاح شورش استفاده می‌کنم. 

کانون نویسندگان ایران: دست سرکوبگران از جان مردم کوتاه



کانون نویسندگان ایران: دست سرکوبگران از جان مردم کوتاه 
کانون نویسندگان ایران هر گونه اقدام سرکوبگرانه و تهدید و کشتار مردم بی‌دفاع، و هر برخورد ضد انسانی با تجمع‌های اعتراضی را محکوم می‌کند ...
نزدیک به یک هفته از آغاز اعتراض‌های خیابانی مردم می‌گذرد. در این مدت گستره‌ی اعتراض‌ها چنان فزونی گرفت که بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ ایران به آن پیوستند. طرح مطالبات با شعارهای اقتصادی آغاز شد اما به سرعت دامنه‌ی سیاسی گرفت. در رویارویی با این اعتراض سراسری برخورد نیروهای انتظامی و امنیتی و لباس شخصی رفته رفته به خشونت و سرکوب و به کارگیری سلاح گرم در برابر مردم بی‌دفاع انجامید و تاکنون ضرب و جرح و بازداشت صدها تن و قتل بیش از بیست تن از معترضان را در پی داشته است.
طرفه آن‌که دولت به رغم ادعاهای خود در پذیرش حق اعتراض مردم، در همان روزهای نخست شبکه‌های اجتماعی مجازی را که از معدود ابزارهای باقی‌مانده‌ی آزادی بیان است، مسدود کرد.
کانون نویسندگان ایران که طی نیم قرن فعالیت خود همواره مدافع حقوق اساسی مردم از جمله حق آزادی بیان و اندیشه بی‌هیچ حصر واستثنا بوده است، هر گونه اقدام سرکوبگرانه و تهدید و کشتار مردم بی‌دفاع، و هر برخورد ضد انسانی با تجمع‌های اعتراضی را محکوم می‌کند و اعلام می‌دارد بیان آزادانه‌ی مسائل و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و هر درجه مخالفت با آنها حق مردم است.

کانون نویسندگان ایران

Friday, January 5, 2018

خامنه‌ای بر سر دو راهی سرکوب خونین و عقب نشینی!علی کشتگر



خامنه‌ای بر سر دو راهی سرکوب خونین و عقب نشینی!علی کشتگر
یک پرسش از خامنه‌ای و اطرافیانش
چه شد که در رژیم پادشاهی مردم رهبری انقلاب خود را به روحانیون سپردند، آنان را بر تارک خود نشاندند و اینک ۳۹ سال پس از روی کار آمدن حکومت اسلامی مردم علیه روحانیون قیام کرده‌اند؟ اگر این حوادث آن چنان که او امروز سه شنبه ۱۲ دیماه مدعی شد توطئه دشمنان خارجی است، چرا در زمان شاه که آمریکا و اسرائیل درایران بیشترین نفوذ را داشتند، توطئه و"رخنه" خارجی مانع از روی کار آمدن روحانیت نشد؟

ایران برای سرکوب معترضان دست به دامان حشد الشعبی و نیروهای افغانی شد


ایران برای سرکوب معترضان دست به دامان حشد الشعبی و نیروهای افغانی شد
العربیه فارسی
در ادامه تلاش‌های ایران برای سرکوب اعتراضات گسترده در این کشور از نیروهای حشد الشعبی عراق و گردان‌های فاطمیون افغانستان کمک گرفت.
به گزارش منابع ویژه العربیة.نت از اهواز ایران تعدادی از نیروهای حشد الشعبی عراق که هوادار ایران هستند را به اهواز آورده و آنها در خیابان‌های شهرهای عبادان و محمره و همچنین نقاط دیگری از ایران مستقر کرده تا در روند سرکوب مردمی که علیه سیاست‌های مداخله‌جویانه رژیم ایران در منقطه و اوضاع نابسامان اقتصادی به تظاهرات پرداخته‌اند، شرکت کنند.

شامگاه چهارشنبه 3 ژانویه 2018 تعدادی از نیروهای حشد الشعبی در کنار نیروهای سپاه و دیگر نیروهای امنیتی ایران در منطقه حی الثوره اهواز حاضر شدند.

کانال تلگرامی وبسایت آمدنیوز که اخبار اعتراضات سراسری ایران را پوشش می‌دهد نیز گزارش کرد هزاران نفر از نیروهای افغانی گردان‌های فاطمیون به خمینی‌شهر و دیگر شهرهای اصفهان آمده و در سرکوب مردم مشارکت کرده‌اند.

Thursday, January 4, 2018

یادداشتی از محسن مخملباف: براى جوانى كه در خيابان با مردم سخن گفت



یادداشتی از محسن مخملباف: براى جوانى كه در خيابان با مردم سخن گفت
لطفا قبل از خواندن اين متن، ويديوى كوتاهى را كه اين روزها شهروندان عادى به مسيح على نژاد روزنامه نگار ارسال كرده‌اند را ببينيد.

ديدن تظاهرات مردم ايران در چند شبانه روز گذشته خواب از چشمم ربوده است. اما ديدن اين فيلم كوتاه از جوانى كه در خيابان با مردم صحبت مى‌كند، جانم را آتش زد و مرا برد به پنج سال قبل از انقلاب، زمانى كه ١٧ ساله بودم و پيراهن سفيدم از گلوله‌اى كه به من خورده بود، غرق خون بود. من در آن زمان چون اين جوان با مردم خيابان سخن مى‌گفتم. آن روز هم مردم بى تفاوت از كنار من رد مى‌شدند؛ از آن بدتر عده‌اى از آن‌ها بر سرم ريختند و مرا لت و كوب كردند و با چاقو عصب دو انگشت مرا قطع كردند و به پليس تحويلم دادند. اين ماجرا در ميدان ژاله تهران اتفاق افتاد. چهار سال بعد همان مردم، در همان ميدان ژاله جمع شدند و همان فريادهايى را زدند كه من و نسل من مى‌زديم. بسيارى از آن مردم، در ميدان ژاله شهيد شدند و نام ميدان ژاله شد ميدان شهدا. 

جلسه اضطراری شورای امنیت درباره اعتراضات خیابانی در ایران



جلسه اضطراری شورای امنیت درباره اعتراضات خیابانی در ایران
درپی درخواست آمریکا شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز جمعه پنجم ژانویه برای بررسی و موضع‌گیری درباره اعتراضات خیابانی در ایران و نحوه برخود دولت با این اعتراضات جلسه‌ای اضطراری تشکیل خواهد داد.
به گزارش بی بی سی، این جلسه طبق درخواست آمریکا ساعت سه بعدازظهر به وقت محلی شرق آمریکا برگزار می‌شود. دولت آمریکا نسبت به محدودیت آزادی بیان و تجمع در ایران و برخورد خشونت آمیز با معترضان ابراز نگرانی کرده و خواستار موضعگیری سازمان ملل در این زمینه شده بود.
نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد اوایل هفته جاری گفته بود کشورش به دنبال برگزاری جلسه‌ای در شورای امنیت به منظور حمایت از معترضان ایرانی خواهد بود.

اصول پیروزی جنبش



اصول پیروزی جنبش
آ. ائلیار
«رهبری» جنبشهای خود جوش در جوامع تحت سلطه نخست « غیر متمرکز» است و با پیشرفت جنبش و آزاد شدن فضا کم کم حالت « متمرکز» خود را باز مییابند.
رهبری جنبش در مسیر مبارزه ، هنگام خارج شدن نقاط مختلف جامعه از چنگ حکومت شکل میگیرد.بنابرین نباید از بابت ضعف رهبری جنبش نگران بود.
باید هرنقطه ایکه از چنگ رژیم بیرون میاید « حفظ شود» .
سر دسته خشونتگران سپاه گفته که جنبش دی تمام شد. خیال خامی ست که درسر پرورانده است. تا حکومت اسلامی که ناقض زندگی انسانی ست ، وجود دارد ، جنبش دی را پایانی نیست.
با تعقل در این که،  من انسانم و حق دارم انسانی هم زندگی کنم ، هیچکس و هیچ حکومتی حق ندارد مرا از زندگی انسانی محروم کند، بر این اساس با جنبش همراهی میکنیم:
۱- فضا و محیط اعتراضات  طوری حفظ شود ( مسالمت آمیز) که مردم جرأت کنند به تظاهرات جذب شوند؛ تا اعتراضات هرچه بیشتر عمومی و همگانی شود. با جذب شدن اکثریت مردم شهر ها و روستاها به اعتراضات، حکومت نمی تواند جنبش را به راحتی شکست دهد. نیروی سرکوب حکومت در این شرایط دو دل شده و امکان پیوستن به جنبش را پیدا میکند.
۲-مردم به محیط غیر مسالمت آمیز جذب نمیشود و کسانی که در صحنه میمانند به  علت کمی نیرو ، به راحتی سرکوب میشوند.
۳-لازم است تغییر خواهان دانشگاه،اداره، کارخانه، انجمن‌ها، پارک‌ها، محلات… همه را به محل حضور خود تبدیل کنند و از چنگ رژیم بیرون آورند . تا میتوان نباید خیابان ها را از دست داد. چیزی که  سرکوبی ها را بی‌اثر می‌کند، در دست داشتن همه نقاط جامعه و خنثی نمودن حضور حکومت در آن نقاط است.
در همه نقاط جامعه باید  رژیم مشروعیت‌ خود را از دست بدهد. لازم است  مردم در هر جایی که هستند خود مدیریتی را به دست گیرند.
۴-«رهبری» جنبشهای خود جوش در جوامع تحت سلطه دیکتاتوری نخست « غیر متمرکز» است و با پیشرفت جنبش و آزاد شدن فضا کم کم حالت « متمرکز» خود را باز مییابند.
رهبری جنبش در مسیر مبارزه ، هنگام خارج شدن نقاط مختلف جامعه از چنگ حکومت شکل میگیرد.بنابرین نباید از بابت ضعف رهبری جنبش نگران بود.
باید هرنقطه ایکه از چنگ رژیم بیرون میاید « حفظ شود» .
۵-سازماندهی تشکلها را باید  از پائین در محیط های کار و زندگی، همه محلات و شهرها و روستاها پیش برد. تا در شرایط سرنگونی، مردم خودشان اداره ی هر محل را بدست گیرند.
۶-  لازم است جنبش کارگری با  اعتصابات سراسری به حرکت در بیاید. و فعالان کمیته های همکاری را در هر محله و منطقه تشکیل دهند و به یاری اعتراضات بشتابند.
۷- جنبش باید کار اطلاع رسانی خود را جدی بگیرد. تا در داخل و خارج بتواند از حمایت برخوردار گردد.
۸- شعارهای جنبش عمومی لازم است عمومی انتخاب شوند. مانند: جمهوری اسلامی نمیخواهیم، نمیخواهیم.  زندانی سیاسی آزاد باید گردد…
۹- پیشروی و پیروزی جنبش، کاری آسان و فوری نیست، باید آن را طولانی در نظر گرفت. حرکت آن ، خط راست نیست و افت و خیز دارد. تاکتیک« پیشروی-عقب نشینی-دوباره پیشروی»
را لازم است توجه نمود.از اینرو به خط شکسته مانند است. باید کوشید با مشروعیت زدایی از حکومت در همه زوایای جامعه، حداقل دو سوم مردم را با خود همراه کرد و به صحنه آورد.
هیچکس ، جز همین دو سوم مردم جامعه، نمی تواند جنبش را به پیروزی رساند. باید به نیروی مردم خود تکیه نمود. تجمع در یک نقطه ممکن نباشد لازم است امکان تجمع در چند نقطه را بررسی کرد.میتوان نقاط ضعف نیروی سرکوب را تشخیص داد و از همین نقاط وارد شد. غیر از حضور در خیابان، شعار نویسی، سازماندهی خود و محیط، اطلاع رسانی از جنبش، اعتصاب، تحصن، بحث های مشروعیت زدایی، ازجمله کارهای کوشندگان جنبش است که میتوانند انجام دهند.
۱۰- خواست خود را نسبت به « امکانات و توانایی» خویش انتخاب کنید و شناخت دقیق وضعیت طرف مخالف را به دست آرید ، همه ی جوانب امکان «تحقق عمل» را با توجه به موضع و حرکت «نیروی سرکوب»، بسنجید.  وقتی وارد عمل شوید که با در صد بالایی برد باشماست. طرف مخالف را دست کم نگیرید و در مورد خود خیال پردازی نکنید. تا میتوانید واقع بین باشید.



Wednesday, January 3, 2018

نمودهای کُنشی یک انقلاب بی‌کُنش



نمودهای کُنشی یک انقلاب بی‌کُنش
محمدرضا نیکفر
ین نوشته به این پرسش‌ها می‌پردازد:
معنای رخدادهای خیزش دی‌ماه چیست؟
آیا ادامه خواهند یافت؟
آیا یک انقلاب آغاز شده است؟
آیا می‌توانند حرکت‌های اعتراضی را مهار و سرکوب کنند؟
نوشته برمی‌نهد که آنچه در اوایل دی‌ماه ۱۳۹۶ در خیابان‌های ایران جریان یافت کنش‌گری یک “انقلاب بی‌کنش” است که منظور از آن تحولات عمیق در جامعه ایران از زمان انقلاب ۱۳۵۷ تا کنون است.
در ادامه این ایده مطرح می‌شود که تحولات پیش رو به احتمال بسیار طبق الگوی کلاسیک انقلاب پیش نخواهد گرفت. ما پا در روند یک “دگرگشت” پیچیده و طولانی گذاشته‌ایم.