Monday, December 31, 2018

رسوایی دولت عراق را به لرزه انداخت.. وزیر آموزش و پرورش با داعش ارتباط دارد



دبی-العربیه.نت فارسی
تنها چند روز پس از رای اعتماد پارلمان عراق به شیماء الحیالی به عنوان وزیر آموزش و پرورش، رسوایی ارتباط او با گروه داعش در دوره اشغال موصل توسط این گروه، در شبکه‌های اجتماعی بازتاب وسیع یافت.
نافع عیسی الاماره رئیس کمیته دفاع از قربانیان تروریسم در این باره گفت که شیماء الحیالی، از حامیان گروه داعش در دوره اشغال موصل بود.
الاماره این نکته را یادآور شد که برادر زاده شیماء الحیالی، علیه نیروهای امنیتی عراقی هنگام ورودشان به موصل، دست به عملیات انتخاری زده بود.
به گفته الاماره، اطلاعات موثق حکایت از آن دارد که الحیالی، خواهر یکی از فرماندهان داعش است و توجیه‌هایی که تاکنون خانم وزیر در این باره ارائه داده، غیر قابل قبول است.
شایان ذکر است که الحیالی از سوی فراکسیون البناء (سازندگی) برای وزارت آموزش و پرورش عراق معرفی شده بود. این فراکسیون از ائتلاف الفتح متشکل از گروه‌های شبه‌نظامیان حشد الشعبی به رهبری هادی العامری، ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی نخست‌وزیر اسبق عراق و بخشی از ائتلاف محور ملی به رهبری خمیس الخنجر بازرگان جنجال برانگیز، تشکیل شده است.
استعفای الحیالی
ساعاتی پس از انتشار گزارش‌هایی از ارتباط الحیالی با گروه داعش، او با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که استعفایش را تقدیم عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق کرده است.
او با تایید برخی گزارش‌های منتشره، ارتباط برادرش را با داعش را از روی «اجبار» توصیف کرد.
شیماء الحیالی در بیانیه خود نوشته است: «من پیش از هر چیزی زنی عراقی و مستقل هستم. هیچ روزی در هیچ حزب یا جریان سیاسی فعالیت نکردم».
او نامزدیش برای وزارت آموزش و پرورش را ناشی از تحصیلات دانشگاهی‌اش در موصل دانست. او افزود که نهادهای امنیتی او را می‌شناسند و تا امروز با آن‌ها همکاری می‌کند.
الحیالی ادامه داد که داعش آن‌ها را همچون بسیاری از اهالی استان نینوا، مجبور به همکاری در چارچوب سمت‌های غیر نظامی می‌کرد. او ادامه همکاری برادرش را با داعش، در نتیجه تهدیدی توصیف کرد که با آن مواجه بود.
الحیالی ادامه داد که برادرش اسلحه در دست نگرفت، کسی را نکشت و در کشتن هیچ عراقی همکاری نکرد. او ویدیوهای منتشر شده از برادرش را «روشی پست» برای تحریک افکار عمومی علیه خود دانست. او تاکید کرد که سندی درباره عضویت برادرش به عنوان یک نظامی در داعش وجود ندارد.
الحیالی بیانیه خود را با اعلام این‌که استعفایش را در اختیار نخست‌وزیر قرار داده پایان داد تا او در صورت اثبات عضویتش در داعش، اقدام لازم را اتخاذ کند. او همچنین برائت خود را از هرگونه اقدام تروریستی ابراز کرد.
چگونگی ارتباط شیماء الحیالی با داعش
پارلمان عراق شنبه 22 دسامبر، به شیماء الحیالی با عنوان وزیر آموزش و پرورش رای اعتماد داده بود.
به گفته منابع ویژه امنیتی، شیماء الحیالی به همراه برادرش، با دو تن از پسر عموهایش که به عضویت گروه داعش در آمده بودند، ارتباط برقرار کردند.
در یکی از ویدیوهای منتشره، ارتباط شیماء خلیل نجم عبدالله الحیالی با برادرش لیث خلیل نجم عبدالله الحیالی نشان داده می‌شود. بنا بر این گزارش تصویری، لیث پیش و پس از ورود داعش به موصل، مدیر اداره آب شهر بود.
این گزارش می‌افزاید که برادر شیماء الحیالی پس از کشته شدن دو تن از فرزندانش در حملات انتحاری که علیه ارتش عراق به آن دست زدند، به همراه یکی دیگر از فرزندانش با گذرنامه‌های جعلی به ترکیه گریختند