Friday, December 28, 2018

زیباکلام: باز هم روحانی را انتخاب می‌کنم


زیباکلام: باز هم روحانی را انتخاب می‌کنم
به گزارش خبرگزاری برنا؛ «صادق زیبا کلام»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در خصوص “نقش اصلاح طلبان در پیروزی اقای روحانی در انتخابات” گفت: اختلاف نظر امری طبیعی است که در هر جامعه‌ای در میان جریانات سیاسی به وجود می آید. اما نکته مهم این است که همه می‌دانیم بخش عمده‌ای از 24 میلیون رأی آقای روحانی در انتخابات 29 اردیبهشت ناشی از تلاش اصلاح‌طلبان بود.
او ادامه داد: عمده‌ترین تلاش اصلاح طلبان در تشویق و ترغیب مردم برای رفتن به پای صندوق رأی بود زیرا خیلی‌ از این 24 میلیون جزو کسانی بودند که تمایل زیادی برای شرکت در انتخابات نداشتند. این افراد معتقد بودند که رفتن به پای صندوق چیزی را عوض نمی‌کند. اصلاح‌‌طلبان می‌دانستند اگر مردم را تشویق و ترغیب نکنند، این آرا که به نام آرای خاکستری معروف شده بود، قطعا به رای آقای رئیسی اضافه می شد و کشور مجددا به دست این تفکر می افتاد.
زیباکلام بیان کرد: اصلاح طلبان تلاش زیادی کردند که مردم به پای صندوق بروند و حاصل آن هم رأی خیلی جالب آقای روحانی بود که 24 میلیون رأی آوردند. اما عملکرد اقای روحانی ظرف 18 ماه گذشته بسیار ناامیدکننده بوده و خیلی از کسانی که نمی‌خواستند به پای صندوق بروند و رأی بدهند، ظرف 18 ماه گذشته عملا از اصلاح طلبان گلایه می‌کنند که شما بودید و آنها با آقای روحانی خیلی کاری ندارند، چون از اول هم خیلی اعتقادی و امیدی به آقای روحانی نداشتند.
او گفت: اصلاح‌‌طلبان در وضع دشواری قرار گرفتند. انتقاد از اصلاح طلبان حق مردم است و به نظر من بسیار وارد است و باید حق را به آنها داد زیرا اصلاح طلبان هستند که از مردم خواستند به پای صندوق‌های رأی بروند. در عین حال اصلاح طلبان هیچ قدرت، اختیار و امکاناتی ندارند. یعنی میزان حضور اصلاح طلبان در دولت دوازدهم به مراتب کمتر از دولت یازدهم است.
از مردم می خواهم باز هم به روحانی رای بدهند
زیبا کلام مطرح کرد: آقای روحانی در دولت دوم خود تلاش کردند، نه تنها با اصلاح طلبان بلکه با اصولگرایان هم تعامل داشته باشند. برخی از اصلاح طلبان آشکارا موضع گیری می‌کنند و می‌گویند ما اشتباه کردیم و از مردم برای نقشی که در آوردن مردم به پای صندوق رأی داشتند، عذرخواهی می‌کنند یا نمی‌کنند. برخی دیگر مثل آقای خاتمی سکوت کردند، هیچ چیز نمی‌گویند برخی دیگر می‌گویند پشیمان هستیم و اظهار پشیمانی و عذرخواهی می‌کنند.
این استاد علوم سیاسی گفت: اقلیتی که من خودم را جزو آنها قرار می‌دهم، معتقدیم در حقیقت ضمن عذرخواهی از مردم باید این توضیح را بدهیم که کار ما در اساس کار درستی بود. من خودم علی رغم همه گلایه‌ها و دلخوری‌هایی که از دولت دارم، باز هم به آقای روحانی رأی می هم.
نگذاریم قوه مجریه به دست جریان مقابل بیفتد
او گفت: مهم‌ترین واقعیت سیاسی این بود که در 29 اردیبهشت 96 بزرگترین و اصلی‌ترین دغدغه صادق زیباکلام این بوده جریانی که از 84 تا 92 زمام امور اجرایی کشور را در دست گرفته بود، تکرار نشود. آقای روحانی اختیارات زیادی ندارند و اگر قدرت جمهوری اسلامی ایران را از صفر تا صد فرض کنیم، چه آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور و چه رئیس جمهور دیگری، 30 درصد یا 40 درصد اختیارات و امکانات را در اختیار ندارند. 60 درصد یا 70 درصد اختیارات و امکانات اساسا در اختیار قوه مجریه نیست و نباید بگذاریم، آن درصد کم هم به دست اصولگرایان بیافتد.
به عقب برنمی گردیم
او ادامه داد: بنابراین فرمول من این است که ضمن دفاع از آنچه کردیم به واسطه اینکه به عقب بازنگردیم و با دفاع از عملکردمان در انتخابات 29 اردیبهشت 96 در عین حال یک روز از انتقاد کردن آقای روحانی، از فشار وارد کردن در مطبوعات و رسانه‌ها و فضای مجازی علیه آقای روحانی خودداری نکنیم.
باز هم روحانی را انتخاب می‌کنم
زیبا کلام مطرح کرد: بین این دو گزینه یعنی سپردن کشور مجددا به آن جریان و انتخاب آقای روحانی، من قطعا آقای روحانی را انتخاب می‌کنم. درست است که خیلی از مطالبات، انتظارات و آرزوهایم تحقق پیدا نکرده اما معتقدم 5 سال گذشته را به هیچ وجه نمی‌توانید با 84 تا 92 مقایسه کنید. در حوزه اقتصادی، سیاست خارجی، تنش‌زدایی و مفاسد اقتصادی کارنامه دولت در حد مطلب نبوده اما مطلوب‌تر از سال های 84 تا 92 بوده است.
اصلاح طلبان قوه مجریه را حفظ کنند/ عملکرد شورای نگهبان منجر به توسری خوردن مجلس شده است
او گفت: دو سال و نیم دیگر وارد انتخابات 1400 می‌شویم، به مردم چه بگوییم؟ بگوییم به پای صندوق نروید و اجازه دهیم دو مرتبه اصولگرایان قوه مجریه را به دست بگیرند. قوه مقننه که کاره‌ای نیست و سایر قوا هم که دست اصولگرایان می افتد که من به هیچ وجه با این سناریو موافق نیستم بلکه معتقدم ضمن حفظ قوه مجریه بایستی تلاش کنیم بخش‌های دیگر حاکمیت در قبال اقدامات خود پاسخگو باشند. ثانیا اجازه ندهیم بخش‌های دیگر حاکمیت از جمله مجلس در نتیجه نظارت استصوابی و عملکرد شورای نگهبان انقدر بدبخت و توسری خور شود و در قعر امور قرار بگیرد، به جای اینکه در رأس امور باشد.
به هیچ وجه از دولت روحانی نباید جدا بشویم/ نباید دولت روحانی را تضعیف کنیم
او در پاسخ به این سوال که ایا زمان جدایی اصلاح طلبان از روحانی فرا رسیده است، گفت: ما به هیچ وجه نباید از دولت آقای روحانی جدا شویم. ما نباید گامی برداریم که دولت آقای روحانی تضعیف شود و همچنان باید دولت ایشان را تقویت کنیم. ضمن اینکه دولت را تقویت می‌کنیم با همه قوا از آن می خواهیم که پاسخگوی مطالبات باشد