Monday, December 24, 2018

پژوهشگر ایرانی به اتهام کلاهبرداری ۲.۸ میلیون پوندی از منابع دولتی انگلستان بازداشت شد


پژوهشگر ایرانی به اتهام کلاهبرداری ۲.۸ میلیون پوندی از منابع دولتی انگلستان بازداشت شد
 دیلی میل نوشته ثروت او در ایران ۹۰۰ هزار پوند است و مازراتی سوار می‎شود.

- دکتر عبدی جالبی از کمک‎ هزینه‎های تخقیقاتی که به برخی از دانشجویانی دوره دکترای او اعطا ‎شده سوء استفاده ‎کرده و پول‎ها را به حساب شخصی خود می‎ریخته است.

کیهان لندن - احسان عبدی جالبی پژوهشگر دانشگاه کمبریج متهم به کلاهبرداری ۲.۸ میلیون پوندی از منابع دولتی انگلستان جهت تحقیقات بر روی انرژی‎های تجدیدپذیر شده است.

این پرونده جدید نیست و تلگراف نوشته او در ماه مه سال ۲۰۱۶ بازداشت شده است. در این گزارش آمده دکتر عبدی هنگام دستگیری در فرودگاه قصد داشته ۱۰۰ هزار پوند پول نقد را از کشور خارج کند. او این پول‎ها را در جعبه شکلات جاسازی کرده و عازم تهران بود. البته وبسایت دیلی میل نوشته او ۹۰۰ هزار پوند با جاسازی کرده بود.

احسان عبدی ۳۷ ساله متخصص در زمینه توربین و ژنراتورهای بادی و مدیرعامل شرکت تحقیقاتی Wind Technologies Ltd است. این شرکت سال ۲۰۰۶ تاسیس شد. دیلی میل تاکید کرده ثروت او در ایران ۹۰۰ هزار پوند است و مازراتی سوار می‎شود.

او با فاکتورسازی و جعل سند بودجه‌ای به ارزش ۲٫۵ میلیون پوند برای سرمایه‎گذاری در یک پروژه دریافت کرده است. این سرمایه توسط شرکت «Innovate UK» و دپارتمان انرژی و تغییرات اقلیمی بریتانیا (DECC) فراهم شده است. در حالی‎که آنها مطلع نبودند که او اقدام به فاکتورسازی و دستکاری اسناد کرده است.
قاضی پرونده می‎گوید، عبدی جالبی با دستکاری فاکتورها هزینه‎های مصرفی شرکت‎اش را بالا برده و هزینه‌تراشی کرده و از مبلغ قراردادی که با تقلب به دست آورده یک میلیون پوند را در جیب‌اش گذاشته است.

پول‌هایی که دکتر ایرانی در بسته‌ها جاسازی کرده.


دادستان پرونده می‎گوید این نقشه کلاهبرداری از مدت‎ها قبل طراحی و اجرا شده است. واحد رسیدگی به پرونده مالی او اعلام کرده تحقیقات ۱۸ ماه وقت لازم دارد و بر همین اساس با بازداشت دکتر عبدی جالبی کمک‎‌هزینه‎های او برای عضویت در کالج چرچیل دانشگاه کمبریج قطع شده است.

شرکت تحقیقاتی Wind Technologies Ltd حدود ۱٫۳ میلیون پوند کمک هزینه از دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا دریافت کرده است. همچنین سه شرکت مرتبط با این شرکت ۱٫۵ میلیون پوند دریافت کرده بودند.

تلگراف نوشته دکتر عبدی جالبی از کمک‎ هزینه‎های تحقیقاتی که به برخی از دانشجویانی دوره دکترای او اعطا ‎شده سوء استفاده ‎کرده و پول‎ها را به حساب شخصی خود می‎ریخته است.