Friday, December 21, 2018

سفیر و دیپلمات تروریست!




سفیر و دیپلمات تروریست!
شبکه رسانه‌ای بیان
جمهوری اسلامی از یک سو چشم به معجزه اروپا برای دور زدن تحریم‌ها دارد و از سوی دیگر، عوامل این رژیم تحت عنوان «سفیر» و «دیپلمات»، امنیت کشورهای اروپایی را به خطر می‌اندازند.

به گزارش «شبکه رسانه‌ای بیان» پس از اقدام‌های تروریستی رژیم ایران در فرانسه، بلژیک و دانمارک، این بار سفیر و یک دیپلمات جمهوری اسلامی در آلبانی دست به اقدام علیه امنیت و ثبات این کشور زده‌اند. سخنگوی وزارت امور خارجه آلبانی دراین‌باره به رسانه‌ها گفته است که فعالیت دیپلمات‌های ایرانی «مغایر با ماهیت دیپلماسی» تشخیص داده شده است و ما پس از مشورت و رایزنی با کشورهای متحد تصمیم گرفتیم آن‌ها را به عنوان «عنصر نامطلوب» اخراج کنیم.

سفیر ایران در آلبانی «غلامحسین محمد نیا» است که شهریور 1395 به این سمت منصوب شده بود. گفته می‌شود محمدنیا یکی از مأموران سابق وزارت اطلاعات بوده است. برخی گزارش‌ها، اخراج او را از آلبانی در ارتباط با یک عملیات ناموفق تروریستی در سال 2016 علیه تیم ملی فوتبال اسرائیل در تیرانا، پایتخت آلبانی می‌دانند. برخی دیگر نیز این اخراج را به افزایش تنش میان ایران و آلبانی پس از پذیرفتن حدود سه هزار عضو گروه مجاهدین خلق توسط تیرانا در سال 2016 ربط می‌دهند.

دولت آمریکا از اخراج سفیر و دیپلمات رژیم ایران از آلبانی تشکر کرده است. در همین زمینه جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در توییتر خود نوشته «ادی راما، نخست‌ وزیر آلبانی سفیر ایران در کشورش را اخراج کرده تا با این کار به رهبران ایران بفهماند حمایت از تروریسم دیگر قابل‌تحمل نیست.»

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم در توییتی از اخراج «عناصر نامطلوب» جمهوری اسلامی از آلبانی استقبال کرده و نوشته است «دو مأمور ایرانی در تدارک حمله‌ای تروریستی در آلبانی» بوده‌اند.

این چهارمین بار در سال جاری است که رژیم ایران به فعالیت‌های تروریستی در خاک کشورهای اروپایی دست می‌زند. پیش‌ازاین، جمهوری اسلامی در فرانسه، بلژیک و دانمارک فعالیت‌های خرابکارانه‌ای را انجام داده بود که با واکنش تند این کشورها روبرو شد.

فعالیت‌های تروریستی جمهوری اسلامی در خاک کشورهای اروپایی در حالی انجام می‌شود که اتحادیه اروپا در حال تلاش برای ایجاد یک «سازوکار ویژه مالی» برای دور زدن تحریم‌های آمریکا است. بسیاری از تحلیلگران سیاسی بر این باورند که دلیل حمایت اروپا از توافق هسته‌ای، نه کسب منافع اقتصادی، بلکه تأمین امنیتش است.

اقدام ضد امنیتی رژیم ایران در آلبانی در حالی رخ داده است که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران دو هفته پیش در کنفرانس روسای مجالس ایران، افغانستان، پاکستان، ترکیه، چین و روسیه با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای خطاب به اروپایی‌ها گفته بود: «به تحریم کنندگان هشدار می‌دهیم نخواهید توانست از آوار مواد مخدر، بمب‌ها و "تروریسم" و مهاجرت به سلامت خارج شوید.»

بسیاری از تحلیلگران و رسانه‌های معتبر جهان این سخنان روحانی را به مثابه تهدید علنی اروپا تلقی کرده بودند.

پس از انتشار خبر اخراج سفیر و دیپلمات رژیم ایران از آلبانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران مانند گذشته به اتهام زنی‌های بی‌اساس علیه اسرائیل و آمریکا روی آورد. بهرام قاسمی در واکنش به این خبر گفته است «این اقدام [دولت آلبانی] در راستای سناریوهای آمریکایی - اسرائیلی برای تخریب روابط اروپا با ایران است.»

اتحادیه اروپا تاکنون واکنشی به اقدام مخرب رژیم ایران در آلبانی نشان نداده است. انتظار می‌رود این اتحادیه با صدور بیانیه‌ای شدیداللحن، فعالیت‌های تروریستی جمهوری اسلامی در اروپا را محکوم کند.