Saturday, December 15, 2018

دبیرکل خانه کارگر: تورم غذایی در ایران عدد بالای 50 را نشان می‌دهد



دبیرکل خانه کارگر: تورم غذایی در ایران عدد بالای 50 را نشان می‌دهد
دبی-العربیه.نت
دبیرکل خانه کارگر ایران با بیان اینکه هیچکس حق ندارد در مورد تورم کوچک‌نمایی کند، بین تورم عددی و سایر تورم‌ها تفاوت قائل شد و عدد و ارقام در این رابطه را نامعتبر دانست زیرا تورم در زندگی کارگران بیداد می‌کند تا حدی که تورم در غذا عدد بالای 50 را نشان می‌دهد و این عدد تکان‌دهنده است.
بر اساس گزارش خبرگزاری ایلنا، «علیرضا محجوب» دبیرکل خانه کارگر ایران، جمعه 14 دسامبر، در آئین افتتاح خانه کارگر دزفول گفت: «خوزستان از تمام استان های ما در زمینه صنعت و کار افضل است، ولی مشکلاتش هم زیاد است. از مسئولان می خواهم کارگران دزفول، خوزستان و ایران را برای احقاق حقوقشان یاری کنند».
وی افزود: «دزفول و حوزه این شهرستان با سابقه کشاورزی و صنعتی همواره با مشکلاتی برای کارگران مواجه بوده، امیدوارم با افتتاح خانه کارگر، گامی در مسیر کم کردن مشکلات کارگری برداشته شود».
دبیرکل خانه کارگر ادامه داد: «اگر دزفول 60 هزار بیمه‌گذار اصلی دارد، ولی حدود 200 هزار نفر باید از خدمات بیمه‌ای و حمایتی بهره‌مند باشند که آمار بالایی است و توجیه پذیر بود که ما با افتتاح و راه‌اندازی خانه کارگر موافقت کنیم تا در خصوص برگزاری کلاس‌های آموزشی و مهارتی، رفاهی و مشاوره‌ای به این جمعیت بزرگ کمک کنیم».

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای ایران بیان کرد: «در مورد زندگی توده‌های ضعیف و مزدبگیر جامعه، در جلسات غیرعلنی مجلس هم گفتیم که چه حقوق کارگر و چه حقوق مستمری بگیران قابل تطبیق با هزینه نیست. امروز شاخص نابرابری در اقتصاد به سمت طبقات ثروت‌مند و دارا گردش می‌کند و این از نظر اجتماعی خبر بد و مأیوس‌کننده‌ای است؛ همه باید عدالت را بپذیریم، صدقه و کمک از کسی نمی‌خواهیم، فقط می‌گوییم حقوق کارگر و کارمند آن گونه که حقش است باید داده شود».
محجوب افزود: «حقوق‌بگیران ما تحت فشار اقتصادی هستند، ولی این فشار یکطرفه است و شامل ثروت‌مندان نمی‌شود و این تورم برای ما عذا و برای ثروتمندان جشن است. هیچکس حق ندارد در مورد تورم کوچک‌نمایی کند. بین تورم عددی و سایر تورم‌ها تفاوت قائل هستیم؛ آنچه حس می‌شود برای ما معتبر است نه عدد و ارقام. تورم مؤثر در زندگی کارگران بیداد می‌کند؛ تورم در غذا عدد بالای 50 را نشان می‌دهد و این عدد تکان‌دهنده است».
وی با اشاره به مشکلات اخیر کارگران شرکت نیشکر هفت تپه عنوان کرد: «این خانه‌ای که امروز نشسته‌ایم و بنیانش را پی‌ریزی می‌کنیم، به خاطر این است که آنچه را در هفت‌تپه امروز شاهد هستیم، فردا در کارون شاهد نباشیم».
محجوب گفت: «امیدوارم خانه کارگر دزفول، صدای کارگران منطقه باشد تا حقی از کسی ضایع نشود».
آمارها در ایران نشان می دهد که سفره کارگران روز به روز کوچکتر می شود در حالی حداقل هزینه یک خانواده چهار نفره، ماهانه شش میلیون و 500 هزار تومان می باشد که در سال 1397 حداقل دستمزد یک میلیون و صد هزار تومان (کمتر از یک ششم این میزان) تعیین شده و حقوق متوسط یک معلم دو میلیون و سیصد هزار تومان است و حقوق یک معلم بازنشسته حدود یک میلیون و دویست هزار تومان تعیین شده است.
این درحالی است که مرکز آمار ایران متوسط درآمد سال 1396 خانوارهای شهری کشور را 37 میلیون تومان اعلام کرد، که ماهیانه سه میلیون و هشتاد هزار تومان می شود. این بدان معناست که با توجه به خط فقر برابر شش میلیون و 500 هزار تومانی به طور متوسط 100 درصد خانواده های ایرانی زیر خط فقر قرار دارند.