Tuesday, November 27, 2018

حسین راغفر: ناکارآمدی نظام بانکی دامن کل اقتصاد را می‌‌گیرد؛ عسکراولادی: از هیچ جا نمی‌توان پول به ایران منتقل کرد



حسین راغفر: ناکارآمدی نظام بانکی دامن کل اقتصاد را می‌‌گیرد؛ عسکراولادی: از هیچ جا نمی‌توان پول به ایران منتقل کرد

حسین راغفر اقتصاددان، پنجم آذر، در مصاحبه با ایلنا گفته «بانک‌ها در شرایطی نیستند که از تولیدکنندگان حمایت کنند و بسیاری از آنها بدون دریافت وام از بانک مرکزی نمی‌توانند به حیات روزمره خود ادامه دهند.»

او با اشاره به «ناکارآمدی نظام بانکی» هشدار داده این مسئله جدی است و نه تنها تولیدکنندگان را نابود می‎کند بلکه در نهایت دامن کل اقتصاد را می‌‌گیرد.
راغفر می‎گوید، مُنتفعینِ قدرتمندی در نظام تصمیم‌گیری حضور دارند و سیاست‌هایی که اتخاذ می‌شوند به نفع آنها و به زیان مردم است. او همچنین تاکید کرده «متاسفانه تنها صدای اصحاب قدرت و ثروت در کریدورهای مجلس امکان شنیده شدن دارد.»
این اقتصاددان پیش‌بینی کرده با ادامه این وضعیت در ماه‌های آینده بخش تولید تا حدودی دچار فروپاشی می‎شود و خیلی از تولیدکنندگان مجبور به تعطیلی واحدهای خود خواهند شد و بزرگترین میزان بیکاری و گسترش آن را شاهد خواهیم بود.
این پژوهشگر اقتصادی در بخشی از مصاحبه گفته «بازگشت قیمت ارز شرایط را تعدیل می‌کند ولی قیمت فعلی ارز حافظ منافع افراد برخوردار و صاحب نفوذ در کانون‌های تصمیم‌گیری است؛ مگر اینکه پیامدهای اجتماعی افزایش قیمت‌ها موجب شود که سیاست‌گذاران مجبور به عقب‌نشینی شوند و بازنگری در سیاست‌های موجود صورت پذیرد.»
از سوی دیگر رییس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین در مورد اوضاع ایران هشدار داده و گفته «زمان، زمانی خاص است و اوضاع اقتصادی هم خوب نیست و مردم به سمت ناامیدی رفتند.»
اسدالله عسکراولادی که ۲۷ مهر ۹۷ مهمان برنامه‎ی «دست خط» در شبکه پنج سیمای جمهوری اسلامی بود گفته بود در شرایط فعلی به هیچ عنوان نمی‌توان پول را از دنیا به ایران انتقال داد و «اگر به ازای کالای صادراتی بخواهیم پول را از هر جای دنیا به ایران بیاوریم، اوپک لعنتی مراقبت می‌کند و اگر بفهمد حساب را می‌بندد و جلوی پول را می‌گیرد.»
او همچنین تاکید کرده «تقریباً از دو هزار بانک در جهان، ۱۹۰۰ بانک پول را به ایران نمی‌فرستند و می‌گویند ما نمی‌دانیم به کی بدهیم. اگر بدانیم شما هم کالا را از ایران برای ما می‌فرستید دیگر کالا نفرست، کالا ایرانی را نمی‌خریم و دیگر کار نمی‌کنند. این گرفتاری سوء مدیریت ما است.»