Friday, November 16, 2018

تصویب قطعنامه اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل




تصویب قطعنامه اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل
رادیو فردا
کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد پنجشنبه ۲۴ آبان قطعنامه پیشنهادی کانادا در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران را با ۸۵ رای مثبت در مقابل ۳۰ رای منفی و ۶۸ رای ممتنع تصویب کرده است.
قرار است که این قطعنامه ماه آینده (دسامبر) در صحن مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته شود.
سال گذشته نیز چنین قطعنامه از سوی کانادا مطرح شد که در نهایت در آذرماه سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل با با ۸۱ رای موافق، ۳۰ رای مخالف و ۷۰ رای ممتنع تصویب شد.
گزارش ها حاکی است که در این قطعنامه به گزارش‌های جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران اشاره شده است.
در این قطعنامه آمده است: گزارش های دبیرکل سازمان ملل متحد و گزارشگر ویژه حقوق بشرنشان می دهد که وضعیت حقوق بشر در ایران در سال گذشته وخیم تر شده و سرکوب سیستماتیک معترضان، روزنامه نگاران و کاربران شبکه های اجتماعی افزایش یافته است.
در این قطعنامه نسبت به تداوم اعدام نوجوانانی که زیر ۱۸ مرتکب جرم شده‌اند، ابراز نگرانی شده است.
همچنین این قطعنامه با اشاره به گزارش ها درباره شکنجه زندانیان، بازداشت‌های خودسرانه، محاکمات بدون طی شدن روند عادلانه قضایی، تهدید فعالان حقوق بشر و محدود شدن آزادی بیان می‌گوید، این موارد نشان می دهند که حکومت ایران موازین و استانداردهای بین المللی را رعایت نمی‌کند.
کریستا فریلند وزیر خارجه کانادا نیز در بیانیه‌ای با استقبال از تصویب این قطعنامه گفته است: تصویب این قطعنامه سازمان ملل متحد توسط کشورهای مختلف جهان، پیامی قوی به حکومت ایران می‌فرستد که می‌بایست به حقوق بشر احترام بگذارد.
خانم کریستا فریلند همچنین تصویب این قطعنامه را اعلام حمایت کانادا و جامعه بین المللی از «مبارزات مردم ایران» برای دستیابی به آزادی و حقوق خود دانست.
وزیر خارجه کانادا همچنین از حکومت ایران خواسته است تا نگرانی‌های جدی حقوق بشری مطرح شده در این قطعنامه را رفع کند.