Wednesday, September 5, 2018

اسرائیل: طی دو سال ۲۰۰ حمله علیه اهداف ایران در سوریه انجام داده ایم




اسرائیل: طی دو سال ۲۰۰ حمله علیه اهداف ایران در سوریه انجام داده ایم
مقام های دولت اسرائیل در اظهار نظری نادر تایید کرده اند که ارتش این کشور در کمتر از دو سال گذشته بیش از ۲۰۰ حمله علیه اهداف ایران در سوریه انجام داده است.
روزنامه های اسرائیلی سه شنبه گزارش دادند که آی دی اف، وزارت دفاع اسرائیل، در گزارشی فاش کرده که ارتش این کشور در یک سال و نیم گذشته بیش از ۲۰۰ حمله هوایی علیه اهداف ایران در سوریه انجام داد و بیش از ۸۰۰ راکت و خمپاره هم به سوری شلیک کرده است.
آی دی اف گفت که هدف از این عملیات جلوگیری از تثبیت نظامی ایران در سوریه بود و باعث شد ایران چندین پایگاه در سوریه را تخلیه کند.
وزارت دفاع اسرائیل همچنین گفت که این عملیات نظامی قاچاق سلاح توسط ایران را مختل کرد.
بعد از آن "اسرائیل کاتز" وزیر اطلاعات اسرائیل روز سه شنبه در نطقی در یک کنفرانس در کالج "آی دی سی هرزلیا" گفت:
"همین حالا این خبر به نام منابع مطلع ارتش منتشر شده و من هم می توانم از آن نقل قول کنم که اسرائیل در دو سال گذشته بیش از ۲۰۰ عملیات نظامی در داخل سوریه انجام داده است."
او افزود: "اهمیت این مساله را در ارتباط با حفظ خط قرمز (اسرائیل) درک کنید، یعنی ممانعت از کارهایی که ایران انجام داده، انجام می دهد یا قصد انجام آنها علیه اسرائیل از سوریه را دارد."
یک سخنگوی ارتش اسرائیل در پاسخ به سوال خبرگزاری رویترز در مورد این اظهارات گفت که این کشور "طی یک سال و نیم اخیر حدود ۲۰۰ حمله در داخل سوریه انجام داده است."
این اظهار نظری نادر از سوی اسرائیل در مورد حمله به اهدافی در سوریه است.
پیشتر در روز سه شنبه سوریه گفت که راکت های شلیک شده از جنگنده های اسرائیلی علیه اهداف نظامی در نزدیکی شهر حما را ساقط کرده. اما سخنگوی ارتش اسرائیلی از تایید یا تکذیب این گزارش ها خودداری کرد.
رویترز به نقل از منابع مطلع در منطقه گزارش می دهد که اسرائیل از سال ۲۰۱۳ حملاتی را علیه آنچه مظنون است محموله های سلاح برای گروه حزب الله لبنان، و همچنین محل استقرار نیروهای ایرانی در سوریه باشد شروع کرد.
در اوت ۲۰۱۷ هم فرمانده وقت نیروی هوایی اسرائیل به روزنامه هاآرتص گفت که این کشور "تقریبا ۱۰۰ حمله" در سوریه انجام داده است.
روز دوشنبه آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل اشاره کرد که کشورش ممکن است به آنچه مظنون است اهداف نظامی ایران در عراق باشد حمله کند.
به نوشته رویترز یک مقام ارشد ارتش اسرائیل روز سه شنبه گفت که اسرائیل بر این باور است که ایران از خاک عراق به عنوان مجرایی برای انتقال سلاح به سوریه استفاده می کند. این مقام به شرط فاش نشدن نامش صحبت می کرد.
رویترز روز ۳۱ اوت گزارش داده بود که ایران تعدادی موشک بالستیک در اختیار گروه‌های وابسته به خود در عراق قرار داده است.
یک "مقام عالیرتبه ایرانی" به رویترز گفت که"منطق این اقدام این است که اگر ایران هدف حمله قرار بگیرد، طرح پشتوانه‌ای هم داشته باشد" و افزوده که تعداد موشک‌های ارسال شده به عراق زیاد نیست و از چند ده فروند تجاوز نمی‌کند اما در صورت لزوم، امکان انتقال تعداد بیشتری هم وجود دارد.
در مورد حملات قبلی اسرائیل در سوریه اطلاعات قطعی کمی وجود دارد.
از طرفی اسرائیل در بسیاری از موارد رسما عملیات این چنینی خود را رد یا تایید نمی‌کند و از طرف دیگر هم سوریه و متحدانش هم اطلاعات چندانی درباره میزان خسارت‌ها و تلفات حملات اسرائیل منتشر نمی‌کنند.
دو روز پیش، چندین انفجار یک فرودگاه نظامی در حومه دمشق را به لرزه در آورد، اما دولت سوریه اخبار منتشر شده در مورد حملات موشکی اسرائیل به این فرودگاه را رد کرد.
در پی آن انفجارها، رسانه دولتی سوریه گفتند مشکلات فنی باعث انفجار در انبار مهمات فرودگاه شده است

بی بی سی