Tuesday, August 28, 2018

روحانی در مجلس: مردم در آینده نظام دچار تردید شده‌اند



روحانی در مجلس: مردم در آینده نظام دچار تردید شده‌اند
رادیو زمانه
حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی صبح سه‌شنبه ۶ شهریور برای پاسخگویی به پرسش نمایندگان وارد مجلس شورای اسلامی شد. اسحاق جهانگیری، پرویز اسماعلیی، رحمانی فضلی، محمود واعظی، محمدجواد آذری جهرمی، محمدجواد ظریف، لعیا جنیدی و محمود علوی رئیس جمهوری اسلامی را در صحن مجلس همراهی کردند. نمایندگان بعد از پایان سخنرانی روحانی اعلام کردند که از پاسخ رئیس جمهوری اسلامی به چهار پرسش از پنج پرسش خود قانع نشدند. این پرسش‌ها به قوه قضائیه ارجاع داده شد: قاچاق، تحریم‌های بانکی، بیکاری، رکود اقتصادی و نرخ ارز.

پرسش نمایندگان از روحانی در عمل پنج پرسش است با این رئوس: عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت درباره کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چند ساله و افزایش شتابان نرخ ارز خارجی و سقوط ارزش ریال در برابر دلار آمریکا. روحانی در دفترچه‌ای در ۴۷ صفحه به این پرسش‌ها پاسخ داده. این دفترچه در میان نمایندگان توزیع شد.
علی لاریجانی تذکر داد که نمایندگان مؤدب باشند، پنج نماینده ابتدا پرسش‌ها را طرح کردند و سپس روحانی پشت تریبون مجلس قرار گرفت. آنچه که روحانی گفت:
مردم ناامید شده‌اند. کاخ سفید مقصر است

چرا حرکت ما در طول ۴- ۵ سال همه چیز رو به تحول بود، همه آمارها وجود دارد. اما در این ۷-۸ ماه اخیر چرا شرایط نویی آغاز شد. ممکن است بفرمایید این شرایط نو از قاچاق بود، از سیستم بانکی بود، از ارز بود. به نظر بنده اشکال از تصور مردم از آینده ایران بود؛ ناگهان تصور مردم دچار تغییر شد. اشتغال بسیار مهم است، بیکاری درد بزرگی است، نابسامانی بانکی مهم است، مساله رکود هم هم است، ارز هم مهم است، اما در برابر امید مردم ناچیز است. چرا مردم نسبت به آینده ایران دچار تردید شده‌اند؟ حتی بالاتر نسبت به آینده عظمت نظام دچار شک و تردید شده‌اند؟
ملت مطمئن باشید ما نمی‌گذاریم یک مشت ضدایرانی که امروز در کاخ سفید جمع شده‌اند، بخواهند علیه ما توطئه کنند. کاخ سفید فکر نکند از پایان جلسه امروز خوشحال خواهد بود. بداند از پایان جلسه امروز به شدت اندوه‌بار خواهد شد.

برجام
دستاوردهایی در برجام داشتیم که از بین نمی‌رود. تحریم تسلیحاتی کشور را تقلیل دادیم به ۵ سال که دو سال و نیم دیگر تمام می‌شود. در زمینه اقتصادی هم گشایش‌هایی هم حاصل شد. بعد از امضای برجام و اجرایی شدن، تحریم‌هایی که مربوط به برنامه هسته‌ای بود، لغو شد. اما تحریم‌ها بخش‌های دیگر دارد که به هسته‌ای مربوط نیست. با ۲۷۸ بانک رابطه کارگزاری داریم. هزاران حواله رد و بدل می‌شود. در زمینه بانک، ۴ لایحه تقدیم مجلس کردیم که برای بانک اساسی است. ما کشوری هستیم ضد پولشویی و ضدتروریسم. بنابراین این لوایح بسیار کمک می‌کند در ارتباط بانکی. یکی تصویب شده، سه تا مانده است. درخواست می‌کنم تسریع کنید در تصویب این لوایح.
اگر دولت قبلی بر سر کار بود نرخ بیکاری به ۲۲ درصد می‌رسید
اشتغال ارتباط خارجی می‌خواهد، امنیت داخلی می‌خواهد، آرامش سیاسی می‌خواهد. اما برای اولین بار در بهار ۹۷ بیش از داوطلب کار، کار ایجاد کردیم؛ ۷۱۱ هزار نفر جویای کار بودند که ۷۵۶ هزار کار ایجاد شد. البته مردم ما قانع نیستند، هنوز بیکاری فراوانی داریم. بیکاری مزمن چندین ساله داریم، رقم بیکاری ما ۱۲.۱ درصد است و به نظر من قابل قبول نیست. خانواده‌های فراوانی هستند که این اشتغال را حس نکرده‌اند. اگر دولت یازدهم و دوازهم مثل نهم و دهم کار می‌کرد، رقم بیکاری ما ۲۲ درصد بود.
در اثر سیاست خارجی و جنگ روانی ارزش پول سقوط کرد
چرا شرایط ارز چنین شد؟ عامل اقتصادی بود یا سیاسی بود یا عامل روانی بود؟ یا همه اینها بود؟ در زمینه ارز آثار سیاست خارجی و روانی بیشتر بوده است تا شرایط اقتصادی داخلی. قبل از تحریم آمریکا جوری تصمیم گرفتیم و پس از آن جور دیگری تصمیم گرفتیم. تصمیم اول، اجماع همه اقتصاددان‌های ما بود. می‌دانستیم چه شرایطی دارد، اکنون هم پیش‌بینی‌های خود را انجام داده‌ایم.
مدرسه فیضیه به محل توطئه تبدیل شده است
حادثه [اعتراضات سراسری] دی ۹۶ آقای ترامپ را به طمع انداخت تا در اواخر دیماه اعلام کند من در برجام نمی‌مانم مگر آنکه اروپا و دیگران درباره منطقه و موشک همراه شوند و اگر نشوند، یک‌جانبه خارج می‌شوم. بعد از آن تهدید و با ناآرامی داخل، مردم نگران شدند. بدانید تخریبِ، خرابی می‌آورد. بدانید سیاه‌نمایی، زندگی مردم به سمت سیاهی می‌برد. کلام نیست، شعار در گوشه و کنار نیست. البته اگر شعار درباره فردی مثل حسن روحانی باشد، اهمیتی ندارد. من اگر تهدید شوم به ترور، مهم نیست. چه شد که عده‌ای هوس کردند رییس جمهور را مملکت را به ترور تهدید کنند؟ احساس کردند اختلاف وجود دارد. اگر اتحاد داشته باشیم،‌فیضیه انقلاب به جایی تبدیل نمی‌شود که آب به آسیاب دشمن بریزند.
چرا هواپیما نیامد؟ مگر نمی‌گفتید «کاغذیه»؟
اگر برجام هیچ بود چه غصه‌ای داریم، آمریکا رفته، ما هم برویم، از هیچ که نباید ترسید، گفتید هیچ شرکتی نیامده است ایران، پس چرا می‌گویید شرکت‌ها می‌روند بیرون؟ می‌گویید چرا هواپیما نیامده است، کاغذیه، اعلام کردید این برجام هیچ رابطه بانکی را درست نکرد، حتی گفیتم سوییف برقرار شده مجبور شدیم خبرنگاران را ببریم به بانک‌ها که ببینند، گفتید امکان نداره. می‌گویید به صد در صد اهداف رسیدیم، خیر نرسیدیم، بله صدر در صد نرسیدیم، اما در بسیاری از زمینه‌ها به صد در صد رسیدیم.

مردم از دعواهای ما می‌ترسند
دشمن می‌خواهد نفت ما کمتر صادر شود، اگر صرفه‌جویی کنیم بیشتر صادر می‌شود، دولت تحریم در اختیار ما هست اگر در کنار هم باشیم ما عبور می‌کنیم، سریع عبور می‌کنیم. اگر باهم نباشیم و فاصله بگیریم زمان طولانی می‌شود. مردم از تهدیدات خارجی، از آمریکا، از تحریم نمی‌ترسند، مردم از دعواهای ما می‌ترسند.
روحانی ساعت ۱۰.۱۰ صبح مجلس شورای اسلامی را ترک کرد.
این نخستین بار در پنج سال گذشته بود که رئیس جمهوری اسلامی برای پاسخگویی به نمایندگان به مجلس شورای اسلامی رفت. شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه روحانی در امور حقوق شهروندی، نیز روز گذشته در جریان همایشی در مشهد گفته بود آقای روحانی «با حضور در مجلس شورای اسلامی رازهای پشت پرده و افرادی را که با سناریوسازی و تشکیل اتاق فکر تمام تلاش خود را برای رساندن کشور به این وضعیت کردند افشا می‌کند.»
از افشاگری خبری نبود.
نمایندگان در پایان اعلام کردند که از پاسخ روحانی به چهار پرسش از پنج پرسش خود قانع نشدند. این پرسش‌ها به قوه قضائیه ارجاع داده شد: قاچاق، تحریم‌های بانکی، بیکاری، رکود اقتصادی و نرخ ارز.