Tuesday, August 28, 2018

ترامپ فرمان آغاز دور نخست تحریم‌ها علیه ایران را امضا کرد


ترامپ فرمان آغاز دور نخست تحریم‌ها علیه ایران را امضا کرد
 ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، فرمان اجرایی تحریم‌ها علیه ایران را امضا کرد. رئیس جمهور آمریکا با آغاز این تحریم‌ها همچنین بیانیه‌ای منتشر کرده است.
در این بیانیه آمده است: "امروز، ایالات متحده آمریکا تحریم‌های مجدد مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را که با توافق هسته ای برداشته شده بود، مجددا برقرار می‌کند."
در این بیانیه به تحریم خودروسازی، مبادلات طلا و فلزات گرانبها و ریال اشاره شده است که با شروع روز سه‌شنبه هفتم اوت (۱۶ مرداد) به وقت شرق آمریکا، از سر گرفته خواهد شد.

آقای ترامپ در بیانیه خود گفته سایر تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران از پنجم نوامبر اجرایی خواهد شد. اشاره او به زمان اجرای تحریم‌های نفتی است.
رئیس جمهور آمریکا همچنین یادآوری کرده که با تمامی کشورهایی که مبادله تجاری با ایران دارند در همکاری خواهد بود تا از اجرای این تحریم ‌ها مطمئن شود.
آقای ترامپ همچنین در نامه‌ای به رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، جزئیات بازگشت تحریم ها علیه ایران را اطلاع داده است.
تحریم ها در دو بخش علیه ایران از سر گرفته می شود که اعمال گروه اول تحریم ها تا ساعاتی دیگر آغاز می شود.
تحریم مبادلات دلاری و ریالی و خرید و فروش طلا و سایر فلزات گرانبها، تحریم صنایع خودروسازی ایران و تحریم تامین قطعات و خرید فروش هواپیماهای مسافربری مهمترین بخش تحریم هایی است که امروز همزمان با نودمین روز خروج آمریکا از برجام است از سر گرفته می شود. دور بعدی تحریم ها ۱۳ آبان خواهد بود که با اعمال آن صنایع نفت و گاز و کشتیرانی و بیمه و سایر خدمات مربوط به آن تحت تحریم قرار می گیرد
ظریف: کمر به نابودی ایران بسته‌اند
ساعاتی پیش، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، کشورش را در "شرایط خوبی" توصیف کرد اما گفت "آنچه رژیم اسرائیل به نابودی‌اش کمر بسته و ناپختگانی در همسایگی ما به خیال خامشان دنبال آن هستند موجودیت ایران است".
آقای ظریف امروز ۱۵ مرداد (۶ اوت) دولت آقای ترامپ، را به دشمنی با مردم ایران متهم کرد و گفت "اگر شما با مردم ایران رابطه دارید چرا اولین تحریمی که اعمال کردید تحریم هواپیما بود. امروز روز برگرداندن تحریم‌هاست. البته اتفاقی نمی‌افتد در این مدت کاری که می‌خواستند کردند و اینها بیشتر جنبه روانی داشت".
رئیس جمهور آمریکا سه ماه پیش با امضای فرمانی ایالات متحده آمریکا را از توافق هسته ای با ایران (برجام) خارج و اعلام کرد که تحریمهایی که بر اساس این توافق رفع شده بود، مجددا علیه ایران اعمال خواهد شد.
آژانس بین المللی انرژی اتمی که مسئول تشخیص میزان پایبندی ایران به توافق برجام بوده در گزارش های دوره خود تعهد کامل ایران به مفاد توافق را تایید کرده است. اتحادیه اروپا بابت بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران ابراز تاسف کرده و گفته به این توافق پایبند می‌ماند و از شرکت های اروپایی که با ایران همکاری دارند، در برابر تحریم های آمریکا محافظت خواهد کرد.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در اظهارات امروز خود وضعیت کشور را بهتر از قبل توصیف کرده و گفته "کشور ما در شرایط خوبی است اجازه ندهیم یک فضای بحرانی از کشور ما بسازند. ما شرایط بسیار سخت‌تری را قبلا گذرانده‌ایم که شرایط فعلی بسیار بهتر از شرایط قبل است بنابراین می‌توانیم از عهده آن برآییم".
آقای ظریف درباره بازگشت تحریم های آمریکا گفته "این دفعه دنیا پشت ما ایستاده است البته ما هیچ وقت به دنیا تکیه نداده‌ایم البته ما به مردم خود که سرمایه ما هستند تکیه داده‌ایم. از این رو حفظ حقوق و احترام و پاسخگو بودن به مردم و بهبود معیشت آنها از وظایف ماست و یک ادعای تجملاتی برای ما نیست، بلکه اینها ضرورت امنیت ملی ما هستند".
دولت آمریکا: به دنبال حداکثر فشار اقتصادی به ایران هستیم
همزمان با نزدیک شدن به ساعات اعمال مجدد بخشی از تحریم های آمریکا علیه ایران، مقام های دولت دونالد ترامپ گفته اند که هدف از اعمال تحریم ها تغییر رفتار دولت ایران و نه تغییر حکومت این کشور است.
یک مقام عالی رتبه دولت آمریکا به خبرنگاران گفته است که ایالات متحده به دنبال وارد کردن "حداکثر فشار اقتصادی" به ایران است.


 ترامپ در این بیانیه اعمال دور نخست تحریم‌ها گفته «آمریکا هم‌چنان در کنار مردم ایران می‌ایستد که مدت‌هاست در رنج اند و وارثان حقیقی میراث غنی ایران اند و قربانیان واقعی سیاست‌های رژیم. چشم‌به‌راه روزی هستیم که مردم ایران، و همه مردم منطقه، کنار یک‌دیگر در امنیت و صلح ببالند.» کپی‌رایت  خبرنگار بی بی سی فارسی موضوعی را که محمدجواد ظریف امروز در تهران مطرح کرد و گفته بود که چرا آمریکایی ها اول از همه تحریم فروش هواپیماهای مسافربری را اعمال کردند با این مقام آمریکا در میان گذاشته است.
این مقام علی رتبه دولت آمریکا در پاسخ گفته "وقتی مردم ایران برای اعتراض به خیابان می آیند نمی شنویم کسی از سیاست تحریم آمریکا شکایت کند. آنها علیه سیاست های جمهوری اسلامی، در اعراض به وضع معیشت در اعتراض به وضع آب و هوا شعار می دهند.
او گفته "ایران از هواپیماهایش برای جابجا کردن نیرو و سلاح استفاده می کند مثل همان کاری که هواپیمایی ماهان در مسیر سوریه انجام می دهد. ما برای توقف استفاده از هواپیما برای گسترش تروریسم فروش هواپیما به ایران را تحریم می کنیم".
در تهران حسن روحانی رئیس جمهور ایران اعلام کرده که در یک گفت و گوی رادیو تلویزیونی می خواهد درباره وضعیت جاری در ایران با مردم صحبت کند. انتظار می رود آقای روحانی درباره شرایط کشورش در آستانه بازگشت تحریم های آمریکا اظهار نظر کند.
بی بی سی