Wednesday, August 29, 2018

کشف شبکه‎ی‎ گردان‎های سایبری سپاه پاسداران در فضای مجازی و شبکه‎های اجتماعی



کشف شبکه‎ی‎ گردان‎های سایبری سپاه پاسداران در فضای مجازی و شبکه‎های اجتماعی
کیهان لندن
بررسی‎ها نشان می‎دهد اقدامات گروه‌های وابسته به رژیم ایران برای تاثیرگذاری روی کاربران اینترنت در کشورهای مختلف، بسیار گسترده‌تر از آن‌ چیزی‌ است که تا کنون بطور رسمی اعلام شده‌ است.
رویترز در گزارشی نوشته شبکه‌ای از حساب‌های کاربری در وبسایت‎ها و شبکه‌های اجتماعی شناسایی شده که به ۱۱ زبان دنیا فعال‎‌اند و به تهران وابسته هستند.
بخشی از این بررسی‎ها توسط کارشناسان شرکت «فایر آی» یک شرکت بین‌المللی امنیت وب در ایالات متحده و «کلیر اسکای» یک مؤسسه اسراییلی صورت گرفته است که پس از بررسی یافته‌های خبرگزاری رویترز به این نتیجه رسیدند که بخشی از وبسایت‌ها و حساب‌های کاربری جدید جزو همان مجموعه‌ای هستند که هفته پیش از جمله از سوی فیسبوک و  توییتر شناسایی و حذف شدند.
این وبسایت‎ها و حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی که به رژیم ایران وابسته‌اند در فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و یوتیوب با هدف تاثیرگذاری بر افکار عمومی در کشورهای مختلف فعال هستند. کارشناسان امنیتی می‎گویند این گروه بخشی از یک شبکه بزرگتر هستند.
در بخشی از این گزارش آمده گروهی موسوم به «اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی» محتوای تولید شده توسط رسانه‌های حکومتی و وابسته به جمهوری اسلامی را معمولاً بدون اشاره به نام منبع، در وب و شبکه‎های اجتماعی منتشر می‌کند. منابع این تولیدات شبکه‌های وابسته‌ به رژیم ایران مثل پرس‌تی‌وی، خبرگزاری فارس و تلویزیون المنار هستند که توسط حزب‌الله لبنان اداره می‌شود. محل استقرار این وب‏ در ایران اعلام شده است. پرس‌تی‌وی و فارس و المنار به درخواست اعلام موضع در این‌باره واکنشی نشان نداده‌اند. نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل هفته گذشته این خبر را «مسخره» خواند.
فعالیت‌های «اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی» به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، عربی، فارسی، اردو، پشتو، روسی، هندی، آذری (جمهوری آذربایجان)، ترکی و اسپانیایی رصد و ثبت شده ‌است.
این در حالیست که جمهوری اسلامی معتقد است آمریکا علیه نظام جنگ روانی به راه انداخته ولی مقام‎های بلندپایه سپاه اعتراف کرده‌اند که خبرنگاران افسران جنگ نرم هستند!
در ایران با بودجه‎های کلان طی سه چهار سال گذشته گردان‎های سایبری ایجاد شده است. این گردان‎ها زیر نظر سپاه محمد رسول‎الله تهران فعال‎اند و وظیفه‎ی آنها در گام نخست مقابله با نفوذ دشمن اعلام شده است.
گردان‎های عملیات فرهنگی سپاه محمد رسول الله تهران تحت آموزش‎های تخصصی و پیشرفته در حوزه‎های مختلف قرار گرفته‎اند و گفته می‌شود بیش از سه هزار نفر هستند و هر گردان دارای گروهان‎های تخصصی در حوزه‎های مختلف تولیدی، دیداری و شنیداری، شبکه‌های اجتماعی، بازی و انیمیشین و گرافیک است.
تقویت «منافع ملی» و پیگیری اهداف انقلاب اسلامی در فضای سایبری، آینده‌پژوهی، مدیریت پیام با استفاده از تولیدات مختلف و زبان‎های گوناگون، استفاده از ابزارهای رسانه، تولید محتوا در حوزه‌های مختلف، سازماندهی و کادرسازی گردان‎های سایبری و انجام عملیات‎ سایبری با پیگیری اهداف کلان نظام و انقلاب از اهداف تشکیل گردان‎های سایبری سپاه در تهران بزرگ اعلام شده است.
در شهریور سال ۱۳۹۴، برای نخستین‎بار در رزمایش «اقتدار ثارالله» از این گردان‎ها رونمایی شد.