Sunday, August 26, 2018

چگونه «لب‌گرفتن» گاهی موجب مرگ هزاران انسان می‌شود؟



چگونه «لب‌گرفتن» گاهی موجب مرگ هزاران انسان می‌شود؟

دبی-العربیه.نت فارسی
یک پژوهش پزشکی در آمریکا به تازگی از گسترش نوعی بیماری بسیار خطرناک که موجب سکته مغزی افراد می شود، خبر داده است.
به گفته پژوهشگران آمریکایی این «ویروس» خطرناک از راه «لب‌گرفتن» وارد جسم افراد می‌شود وموجب سکته مغزی افراد مبتلا به آن می‌شود.
به گزارش روزنامه بریتانیایی، دیلی میل، بیماری چاکاس«Chagas» توسط یک حشره‌ای معروف به «حشره بوسه» یا «پشه بوسه» وارد جسم افراد می‌شود این پشه که بسیار کوچکی است بیشتر بر صورت و اطراف دهان و لبان نیش می‌زند و ویروس را وارد جسم افراد می‌کند این افراد به ناخودگاه وقتی از دیگران لب می‌گیرند یا لب می‌هند ویروس را به همدیگر منتقل می‎کنند. این بیماری ابتدا در آمریکای مرکزی و جنوبی انتشار يافت و سپس به وارد ایالات متحده آمریکا شد .
منابع پزشکی در آمریکا می‌گویند تاکنون دست‌کم 300 هزار نفر در ایالات متحده به این «ویروس» خطرناک مبتلا شدند.
در همین حال «انجمن قلب» در آمریکا،با انتشار بیانیه هشدار داد که اگر پزشکان این کشور متحده قادر به شناسایی ویروس « Chagas» و تشخیص درمان این ویروش خطرناک نباشند، با شیوع بیماری «فاجعه باری» در سراسر جهان خواهیم شد.
طبق این گزارش «Chagas» نوعی بیماری انگلی است که در مناطق استوایی گرم به طور گسترده منتشر می‌شود . این انگل پیش از انتقال به انسان‌ها در روده حشرات زندگی می‌کند.
بعضی از پزشکان شرکت کننده در این تحقیق می‌گویند که بیماری از طریق نیش حشرات گسترش نمی‌یابد، بلکه از طریق مدفوع حشره که حشره با نیش زخم ایجاد می کند و مدفوع حشره که از طریق زخم وارد بدن می‌شود.
علائم ابتلای به این بیماری عبارتند از : تب، سردرد، خستگی، عفونت و تورم در نزدیکی مکان نیش حشره یا پشه است.
طبق مرکز کنترل بیماری‌ها در ایالات متحده بیماری «Chagas» دارای دو مرحله است، یکی به مرحله «حاد» که شامل هفته‌های اول است و دومین مرحله زمان پس از اصابت بیمار و گسترش عفونت که به فاز «مزمن» معروف است.
به گفته پژوهشگران اگرچه تعداد زیادی از انگل‌های در خون وجود دارد، اما بیشتر علائم آنها یا خفیف یا پنهان است و به سرعت ظاهر نمی‌شوند.
طبق گفته مرکز پژوهش پزشکی آمریکا «AHA»، میزان موفقیت درمان بیماری «شاگاس» در مراحل اولیه 60 تا 90 درصد است اما در مرحله مزمن ویروس وارد عضلات قلب و رگهای خون می‌شود و به سکته مغزی یا سکته قلبی منتهی می‌شود.
طبق برآورد مرکز کنترل بیماری در آمریکا «CDC» تاکنون حدود هشت میلیون نفر در مکزیک، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی به بیماری « Chagas» هستند اما از آن بیماری خود اطلاعی ندارند.