Saturday, August 4, 2018

علم الهدی: مردم به صحنه بیایند، بسیج اقدام عملیاتی انجام دهد



علم الهدی: مردم به صحنه بیایند، بسیج اقدام عملیاتی انجام دهد
زمانه
احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در خطبه‌های نمازجمعه گفت «متاسفانه دولت و مجلس تماشاچی شده اند و اقدام موثری انجام نشده است». او مردم را به حضور در صحنه فراخواند.

دعوت علم الهدی از مردم برای حضور در صحنه در حالی بیان می‌شود که معترضان در سه روز گذشته، در تهران، شیراز، اصفهان و چندین شهر دیگر به خیابان آمدند و شعارهایی علیه حکومت و وضعیت نابه‌سامان اقتصادی سر دادند.
علم‌الهدی در جریان اعتراضات سراسری دیماه ۹۶ که از مشهد آغاز شد و ده‌ها شهر کوچک و بزرگ ایران را فراگرفت نیز از سوی شماری از مقامات ارشد دولتی و اصطلاح‌طلبان متهم شد که مردم را تحریک کرده است. اتهاماتی که در نامه‌ای به علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی رد کرد.

علم الهدی اکنون در خطبه‌های جمعه ۱۲ فروردین مشهد تأکید کرده:
«وقتی دولت و مجلس تماشاچی شدند، شما مردم باید به صحنه بیائید؛ نه آنجور که جاسوس‌های امریکایی با فراخوان می‌خواهند تا از این فرصت استفاده کرده و شما را در برابر نظام قرار دهند».
علم الهدی در حالی از مردم خواسته مستقیماً وارد صحنه شوند و مجلس شورای اسلامی و دولت حسن روحانی را مورد انتقاد قرار داده که ۹ مردادماه نیز محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین با استناد به اصل ۲۷ قانون اصلی در خصوص برگزاری تجمعات از وزارت کشور، درخواست مجوز برای راهپیمایی کرد. او هدف این تجمع را اعتراض به نابه‌سامانی اقتصادی کشور و ناتوانی مدیران ارشد و همچنین پاسخ به تهدیدات آمریکا و انگلیس دانست.
اکنون نماینده ولی فقیه در مشهد نیز دولت را از حل بحران اقتصادی و گرانی‌های روزافزون ناتوان خوانده است:
«دولت و مجلس یک اقدام سریع و قاطعی که باید انجام دهند، انجام نمی‌دهند. البته این آقایان سه طرح چند فوریتی برای حل مشکلات دارند ولی طرحی که در درازمدت مشکلات را برطرف کند به غیر از اینی است که مردم گرفتار شام و ناهار خود هستند.»
او با توجه به گرانی‌های اخیر از نیروهای بسیج و نیروهای حزب‌اللهی خواسته «اقدام عملیاتی» کنند و «قشر مستعضف را از چنگال پولداری که سبد کالا را در محور طلا قرار داده، نجات دهند».
علم الهدی درباره شیوه دخالت بسیج در اوضاع الگویی هم ارائه داده است:
«در روزهای آخر حکومت شاه، شاه یک توطئه کرد و آن ایام در مشهد نبودم بلکه در مسجدی در تهران بودم. این مسجد در محله فقیرنشین بود. جوانان محله فروشگاهی ایجاد کرده و کالاهای اساسی را جمع‌آوری کردند و نیمه‌قیمت به مردم فقیر می‌فروختند و نفت می‌بردند و به مردم سوخت‌رسانی می‌کردند».
انتقاد تند امام جمعه مشهد از دولت و مجلس در شرایطی رخ می‌دهد که ۱۰ مرداد امسال نیز مجلس شورای اسلامی ۳۰ روز به حسن روحانی، رئیس جمهوری وقت داد تا برای پاسخ به سوال نمایندگان به مجلس بیاید.
در چند روز گذشته، محافظه‌کاران و منتقدان روحانی بار دیگر انتقادهای خود از دولت را با صراحت بیشتری بیان می‌کنند. این درحالی است که پس از اعتراضات به بحران آب در خوزستان و اعتصاب بازاریان در تهران، جریان‌های رقیب در حاکمیت تلاش می‌کردند تا خود را در برابر تهدیدات آمریکا یکدست و منسجم نشان بدهند و  از زیر فشار قرار دادن دولت دوازدهم بپرهیزند.