Friday, August 24, 2018

تغییرات گسترده در نیروهای مسلح


رادیو فردا - رهبر جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه، اول شهریورماه، در احکام جداگانه‌ای علیرضا تنگسیری را به سمت فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران و علی فدوی را به عنوان معاون هماهنگ‌کننده این نیرو منصوب کرد.
علی فدوی، پیش از این فرمانده نیروی دریایی سپاه بود و آیت‌الله خامنه‌ای وی را به جای جمال‌الدین آبرومند به عنوان معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران منصوب کرد.
در حکم علی خامنه‌ای آمده که وی این انتصاب را به پیشنهاد فرمانده کل سپاه انجام می‌دهد و از فدوی انتظار می‌رود ضمن ارتقای «کارآمدی» سپاه، آمادگی‌های همه‌جانبه این نیرو در «پاسداری از انقلاب اسلامی و حفظ دستاوردهای آن» را مدنظر داشته باشد.

رهبر جمهوری اسلامی در حکم دیگری نیز علیرضا تنگسیری را به جای فدوی به عنوان فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کرد.
وی انتظار خود از تنگسیری را نیز چنین مشخص کرده: «بهره‌گیری از کارکنان متدین و انقلابی، ارتقاء آموزش و مهارت‌ها و تجهیزات و امکانات دریایی و اشراف اطلاعاتی توأم با رشد روزافزون توان و آمادگی‌های رزمی، تعالی معنوی و بصیرتی، توجه به نیازهای معیشتی با رویکرد ساخت نیروی دریایی متحرک و رو به رشدتر از انقلاب اسلامی.»
این تغییرات در سپاه پاسداران در شرایطی رخ می‌دهد که به دنبال خروج آمریکا از توافق موسوم به برجام، بازگشت دوباره تحریم‌ها علیه ایران و تلاش آمریکا برای به صفر رساندن فروش نفت ایران برای واردکردن فشار حداکثری به مقام‌های جمهوری اسلامی، شماری از فرماندهان نظامی تهدید به بستن تنگه هرمز کرده‌اند.

اظهارات آنها پس از آن مطرح شد که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در واکنش به اظهارات مقام آمریکایی درباره تحریم نفت ایران، گفت که «معنی ندارد نفت ایران صادر نشود، و آن وقت نفت منطقه صادر شود».
فرمانده عملیاتی نیروی دریایی ایالات متحده نیز در واکنش به ایران هشدار داد که ایالات متحده با استفاده از زور هم که شده آزادی رفت‌وآمد کشتی‌ها در تنگه هرمز را حفظ خواهد کرد.
با بالا گرفتن تنش در روابط تهران و واشینگتن، شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نیز به نقل از مقامات امنیتی آمریکا گزارش داده بود که سپاه پاسداران رزمایش دریایی بزرگ خود را در آب‌های منطقه آغاز کرده است.
این اقدام از سوی ژنرال جوزف وتل، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا به عنوان پیام تهران به ایالات متحده به دلیل از سرگیری تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی و به نمایش گذاشتن قابلیت‌های نظامی خود ارزیابی شد.
ایران و آمریکا چندین مرتبه در خلیج فارس با یکدیگر دچار چالش شده‌اند. به طوری که در سال گذشته، مقام‌های نظامی ایالات متحده اعلام کردند که پس از چندین مورد رویارویی دریایی بین نیروهای دریایی ایران و آمریکا در خلیج فارس، چند ماه است که این موضوع متوقف شده است.
مقام‌های آمریکایی بارها رفتار قایق‌های تندرو سپاه پاسداران در خلیج فارس را «غیرایمن، تحریک‌آمیز و غیرحرفه‌ای» خوانده‌اند، اما سپاه پاسداران می‌گوید که در چهارچوب قانون و مقررات و در راستای حق ایران در حفا‍ظت از مرزهای خود رفتار می‌کند.
هر دو طرف، از وادارکردن یکدیگر به تغییر رفتار سخن می‌گویند و اظهارات طرف مقابل در این زمینه را رد می‌کنند.
فرمانده جدید نیروی دریایی سپاه که سال گذشته جانشین فرمانده این نیرو بود، در یک مراسم مدعی شده بود که «فرزندان ایران اسلامی در تنگه هرمز در مقابل ناوهای استکبار جهانی و فرامنطقه‌ای کنترل باند انجام می‌دهند و ناوهای خارجی مجبور به رعایت این کنترل باند و پاسخگویی هستند.»
وی افزوده بود: «هر ناوی که وارد تنگه هرمز می‌شود رزمندگان نیروی دریایی سپاه با استعانت از خداوند در برابر آنها می‌ایستند و از آنها می‌خواهند خود را معرفی کنند.»
علی فدوی، فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی نیز پیش از این در یک برنامه تلویزیونی، خروج نیروهای آمریکایی از خلیج فارس را از برنامه‌های سپاه پاسداران اعلام کرده بود.
این در حالی است که شناورهای گشت ساحلی آمریکا از سال ۲۰۰۳ با هدف «اجرای قوانین بین‌المللی دریایی» در خلیج فارس به گشت‌زنی مشغول‌اند.