Thursday, August 2, 2018

ردپای تغییرات اقلیمی بر موج اخیر گرما در اروپا




ردپای تغییرات اقلیمی بر موج اخیر گرما در اروپا
زمانه
به گزارش گاردین، بر اساس ارزیابی سریع دانشمندان، تغییرات آب و هوایی احتمالاً توانسته اثر موج گرمایی که به اروپای شمالی رسیده دو برابر کند.
این نتایج نتایجی اولیه هستند، اما دانشمندان می‌گویند که نشانه‌های تغییرات آب و هوایی را می‌توان به روشنی در این موج گرمایی مشاهده کرد. دانشمندان پیش‌بینی کرده بودند که گرم شدن کره زمین تعداد و شدت موج‌های گرمایی را افزایش می‌دهد.
فردریک اتو از دانشگاه اکسفورد و عضو سازمان جهانی آب و هوا (World Weather Attribution WWA) می‌گوید:
«در این امر که تغییرات آب و هوایی عامل این افزایش است شکی وجود ندارد – جهان در حال گرم‌تر شدن است، و از این رو امواج گرمایی مثل این موج اخیر هم شایع‌تر می شوند. آن چیزی که زمانی به عنوان گرمای نامعمول تلقی می‌شد، اکنون به امری عادی بدل می‌گردد، و در برخی از موارد بدل هم شده است. از این رو این چیزی است که جامعه باید و می‌تواند برای آن خود را آماده کند. اما در همان حال شکی وجود ندارد که می‌توانیم و در اصل لازم است که در برابر افزایش احتمال رویدادهای آب و هوایی شدید محدودیتی اعمال کنیم، آن هم از طریق کم کردن تا حد امکان میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو.»
دانشمندان داده‌های مرتبط به سه روز از گرم‌ترین روزهای این دوره گرمایی را در هفت ایستگاه در شمال اروپا از ایرلند تا هلند و تا کشورهای اسکاندیناوی جمع‌آوری و تحلیل کردند.

گیرت جان فون الگدنبورگ از مؤسسه هواشناسی سلطنتی هلند و عضو WWA می‌گوید: «ما دریافتیم که موج گرمای اخیر در ایستگاه‌های شمالی، در قطب شمال غیرعادی و بی‌سابقه قلمداد می‌شوند.»
این گروه از هواشناسان دریافته‌اند که در اروپای شمالی فرایند گرم شدن کره زمین ریسک وقوع پدیده‌های گرمایی از این دست را تا دو برابر افزایش داده است. «می‌توانیم ردپاهای تغییرات آب و هوایی را در این گرمای سوزان در اروپا مشاهده کنیم. اکثر مطالعات مرتبط به موج‌های گرمایی در مقیاسی وسیع انجام شده است. با این همه در یکی از این مطالعات ما به شکل خاص هدف‌مان را به مکان‌هایی محدود کرده‌ایم که مردم در آن‌جا در حال از سر گذراندن یک موج گرمایی هستند.» با این حال این تحلیل اولیه است و تحلیل نهایی نیازمند مدل‌های متعدد آب و هوایی است که باید بر روی این داده‌ها در کامپیوترهای قدرتمند اعمال شود، کاری که انجام آن چند ماه طول می‌کشد.
تحلیل‌های قبلی نشان داده‌اند که رابطه‌ای اساسی میان تغییرات آب و هوایی و رویدادهای آب و هوایی شدید و غیرعادی وجود دارد. احتمال وقوع دوباره گرمای سوزان در ایالت نیوسوت ولز استرالیا در سال ۲۰۱۶-۱۷ تا حد ۵۰ برابر افزایش یافته و دلیل اصلی افزایش این احتمال پیوند آن با تغییرات آب و هوایی است. [چیزی که به باور یکی از دانشمندان، دکتر سارا پرکینز- کرپاتریک، ممکن است که سیدنی را کمتر قابل سکونت کند.]
احتمال وقوع موج گرمایی لوسیفر که بخش مدیترانه‌ای اروپا را در تابستان سال ۲۰۱۷ در بر گرفت، به دلیل تغییرات آب و هوایی دست‌کم ۱۰ برابر شده، در حالی که احتمال وقوع سیل‌ها برآمده از توفند هاروی در ایالات متحده در سال ۲۰۱۷ در پرتو تغییرات آب و هوایی سه برابر شده است.
دلیل این موج گرمایی در اروپا از حرکت بازماندن تندبادهایی است که معمولاً هوای خنک اقیانوس اطلس را به اروپا می‌رسانند. حرکت بازماندن تندبادها سبب شده که هوای خشک و گرم به‌مدت دو ماه یعنی بیش از حد معمول در قاره اروپا باقی بماند. حرکت بازماندن تندبادها در نیم‌کره شمالی نسبت مستقیم با گرم شدن کره زمین و به‌ویژه گرم شدن قطب و در نتیجه از بین رفتن یخ دریاها دارد.
پروفسور مایکل مان از دانشگاه پن در ایالات متحده می‌گوید، نقش تغییرات آب و هوایی در رویدادهای غیرعادی و شدید آب و هوایی احتمالاً دست‌کم گرفته شده و مدل‌های کامپیوتری نمی‌توانند تبیینی برای تغییر رفتار تندبادها به سبب گرم شدن کره زمین ارائه کنند.
امواج گرمایی در شمال اروپا با آتش‌سوزی و گرمای طولانی در بریتانیا و قاره اروپا همراه شده است. این رویدادهای آب و هوایی غیرعادی نه تنها اروپا بلکه اکنون کل کره زمین را در نوردیده است. در اوایل ماه ژوئیه سیل در ژاپن دست‌کم ۲۲۰ کشته بر جای گذاشته است، و در همان حال موج گرمایی دمای هوا را به ۴۱ درجه سانتیگراد رسانده و ۳۵۰۰۰ نفر را راهی بیمارستان‌ها کرده است. در غرب ایالات متحده موج گرمایی منجر به آتش‌سوزی‌های گسترده شده، و در شرق آن جریان سیل جاری شده است. شش ماه اول سال ۲۰۱۸ گرم‌ترین سال ثبت‌شده بدون رویداد ال نینو است [یکی از چرخه‌های آب و هوایی جهان که موجب رویدادهای غیرعادی آب و هوایی می‎‌شود.] رویدادی که به شکل طبیعی دما را افزایش می‌دهد.
منبع: گاردین