Friday, July 20, 2018

تصویری...درون تابوتی که نفرینش جهان را تهدید می‌کرد چه چیزی پیدا شد؟


تصویری...درون تابوتی که نفرینش جهان را تهدید می‌کرد چه چیزی پیدا شد؟
دبی-العربیه.نت فارسی

 

تابوت سیاهی که گمان می‌رفت گشودنش جهان را 2000 سال به تاریکی خواهد برد، یک روز پس از پیدا شدن، توسط مقامات مصری در میان تدابیر شدید امنیتی گشوده شد و مایع قرمز رنگ بدبویی درون آن پیدا شد که سه مومیایی را پوشانده بود.
این تابوت سیاه گرانیتی در جریات یک عملیات حفاری و ساخت و ساز در شهر اسکندریه مصر تابوتی سنگی یافت شد و گمان می‌رفت به اسکندر کبیر متعلق باشد؛ تابوتی که براساس خرافه‌ها اگر باز شود، جهان را نفرین کرده و 2000 سال به تاریکی خواهد برد.

مقامات مصری روز پنج‌شنبه 19 ژوئیه 2018 تابوت پیدا شده را در میان تدابیر شدید امنیتی گشودند. پس از باز شدن تابوت مشخص شد که مایع قرمزرنگی تابوت را پر کرده و سه مومیایی موجود در تابوت را در خود گرفته است. مقداری از این مایع برای بررسی محتوای آن به آزمایشگاه‌ فرستاده شد. دقایقی پس از گشوده شدن تابوت رنگ قرمز این مایع بدبو، به قرمز پررنگ تبدیل شد. شدت بوی کریه این مایع به حدی بود که تیم تحقیقاتی که تابوت را پس از 2000 سال بسته ماندن گشود، ناچار کرد، تابوت را دقایقی به حال خود رها کنند تا اندکی از بوی بد آن کاسته شود.


یک تیم باستان‌شناسی مامور بررسی منطقه یافت شدن این تابوت شد تا گذرگاه‌ها و تابوت‌های احتمالی دیگر که در این منطقه مدفون شده‌اند را پیدا کند. پیش از این مصطفی وزیری، دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر این تابوت در خیابان کرمیلی منطقه سید جابر در شرق اسکندریه پیدا شد. این تابوت از سنگ گرانیت سیاه ساخته شده و 185 سانتی‌متر ارتفاع، 265 سانتی‌متر طول و 165 سانتی‌متر عرض دارد و از بزرگ‌ترین تابوت‌هایی به شمار می‌رود که تا کنون کشف شده است.

مصطفی وزیری اعلام کرد درون تابوت سیاهی که گمان می‌رفت جهان را به نفرین خود دچار کند، سه جسد مومیایی‌شده پیدا شده است. مراسم دفن این مومیایی‌ها کاملا ساده و فقیرانه برگزار شده و این امر نشان می‌دهد، اجساد به پادشاه، امپراطور و یا کاهن خاصی تعلق ندارند.
دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر درباره مایع قرمز رنگ و بدبوی درون تابوت نیز گفت که این مایع، فاضلاب شهری است که به درون تابوت نفوذ کرده است.