Monday, July 16, 2018

حرام خوری «مسافران خانه خدا»: ارز دولتی و داروی رایگان


یک حرام خوار در بازگشت از حج


مهسا باقری - رادیو زمانه
با نزدیک شدن به ایام حج نماینده ویژه علی خامنه‌ای در سازمان حج و زیارت خواستار تامین دلار به نرخ دولتی برای متقاضیان سفر به مکه شده است. همزمان رئیس سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی از ارسال ۵۲ تُن دارو و تجهیزات پزشکی ویژه حجاج به جده عربستان سعودی خبر داده است.

براساس اعلام سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی، ۸۵ هزار ایرانی برای مراسم حج به عربستان سعودی خواهند رفت.
محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی چندی پیش تخصیص ارز به نرخ دولتی به حجاج را «غیرقابل توجیه»دانسته و از مسئولان سازمان حج خواسته بود که به بانک مرکزی برای تامین دلار به نرخ ۳۹۰۰ تومان فشار نیاورند.

قاضی سیدعلی عسکر نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سازمان حج و زیارت اما تامین دلار به نرخ دولتی برای «زائران» را وظیفه دولت دانسته و از دولت خواسته است که «زودتر در این باره تصمیم بگیرد».
محمد آزاد معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت سهمیه ارزی حجاج با نرخ ارز ۳۹۰۰ تومان را تنها ۲۰۰ دلار اعلام کرده است. با این حال نماینده رهبر جمهوری اسلامی در این سازمان خواستار افزایش سهمیه شده و گفته است که پیش از نوسانات ارزی بانک مرکزی و سازمان حج برای تامین ارز زائران توافق کرده بودند.
چنانچه همین مقدار ۲۰۰ دلار برای هر زائر را مبنا قرار دهیم، بانک مرکزی باید ۱۷ میلیون دلار ارز با نرخ ۳۹۰۰ تومان به مسافران مکه و مدینه تخصیص دهد.
خدمات پزشکی ویژه برای «مسافران خانه خدا»
سازمان حج و زیارت در حالی خواستار افزایش سهمیه ارزی زائران است که نرخ دلار در بازار آزاد ۸ هزار تا ۹ هزار تومان گزارش می‌شود و دولت سهمه ارزی کالا و خدمات پزشکی را کاهش داده است.
در چنین شرایطی برخی از نمایندگان مجلس از دولت و زائران خواسته‌اند که از ارز با نرخ دولتی استفاده نکنند. طیبه سیاووشی از «فراکسیون امید» تخصیص ارز با نرخ دولتی به زائران در شرایطی که «کالاهای حیاتی مانند دارو نیاز بیشتری به این مهم دارند» را «غیر‌معقول» و «اجحاف در حق مردم» دانسته بود.
محمد‌اسماعیل سعیدی از اعضای «جبهه پایداری» در مجلس هم گفته است تخصیص ارز دولتی به زائران «در شرایطی که باید به دارو و کالاهای اساسی اختصاص یابد هیچ ضرورتی ندارد».
اسدالله بیات زنجانی از مراجع تقلید شیعیان هم در پاسخ به پرسشی در باره «اختصاص ارز دولتی به حجاج»، گفته است که «دولت مکلف نیست زمینه اسطاعت مالی زائران را فراهم کند» و چنانچه «اولویت‌های مصرف ارز رعایت نشود، تخصیص دادن چنین ارزهایی معلوم نیست که مشروع باشد».
با این حال سازمان‌های دولتی و غیردولتی ایران شرایط ویژه‌ای برای زائران در نظر گرفته‌اند. علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی به خبرگزاری فارس گفته که این سازمان ۵۲ تُن دارو و تجهیزات پزشکی شامل ۴۰۰ قلم دارو و ۳۰۰ قلم تجهیزات پزشکی به منظور «خدمت‌رسانی به حجاج» خریداری و به جده ارسال کرده است.
علاوه بر این هلال احمر همزمان با ایام حج ۸۸ مطب و درمانگاه در شهرهای محل اسکان زائران ایرانی مستقر خواهد کرد. به گفته علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، از این تعداد ۵ درمانگاه و ۸۰ مطب در مکه و سه مطب نیز در مدینه راه‌اندازی خواهد شد.
تخفیف ویژه برای «سوغاتی»
افزایش نرخ دلار خرید را برای مسافران «خانه خدا» دشوار کرده است. به گفته نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سازمان حج و زیارت، این سازمان امکان خرید آنلاین سوغاتی با تخفیف ۵۰ درصد را برای «زائران» فراهم کرده است.
با این حال سیدعلی عسکر گفته که سازمان  برای خرید سوغاتی توسط حجاج «تعیین تکلیف نمی‌کند». او همزمان از زائران خواسته که «وقت کمتری در بازار بگذرانند».
در همین راستا سازمان حج و زیارت اندازه ساک همراه زائران را  کوچکتر کرده است. بر اساس اعلام این سازمان هر مسافر اجازه حمل تنها ۲۰ کیلوگرم بار خواهد داشت