Sunday, July 8, 2018

ورود مشکوک هواپیماهای آمریکایی به مهرآباد‌ و سکوت مسئولین



چندین فروند هواپیما با رجیستر آمریکا طی چند ماه اخیر وارد مهرآباد شده‌اند؛ پیگیری‌ درباره علت ورود این هواپیماها به کشور و دلیل فرود آنها در مهرآباد و نه فرودگاه امام خمینی، به نتیجه نرسید و مسؤولان سازمان هواپیمایی موضوع را بی‌توضیح گذاشتند.
به گزارش فارس حدود چند هفته پیش بود که یک فروند هواپیمای‌ جت «بمباردیر» با رجیستر آمریکایی (رجیستر آن با حرف N آغاز شده است) در فرودگاه مهرآباد فرود آمد و یک روز بعد از مهرآباد به مقصد خود پرواز کرد.
این هواپیمای بمباردیر به علامت ثبت N28ZD وارد مهرآباد شده بود.
به تازگی نیز هواپیما‌ى بوئینگ ٧٣٧ با علامت ثبت N30ISR (امریکا) وارد فرودگاه ایران شده است‌.
در مورد سرنشینان این پروازها، دلیل حضور آن در ایران و اینکه به چه دلیل یک پرواز بین‌المللی در فرودگاه مهرآباد به زمین نشسته است، ابهاماتی رخ داد و پیگیری‌ها در این چند هفته از مسئولان صنعت حمل و نقل هوایی بی‌جواب ماند و همگی به اتفاق مایل نبودند در این‌باره اظهار نظر کنند.

مدیرکل فرودگاه مهرآباد پاسخگویی در این‌باره را در حیطه اختیارات سازمان هواپیمایی کشوری ‌دانست و در سازمان هواپیمایی کشوری هم در این‌باره شخص پاسخگویی وجود نداشت و اطلاعى از هواپیمای مذکور با علامت ثبت کشور آمریکا در فرودگاه مهرآباد در دست نبود.


اما پس از آنکه هواپیمای مذکور به‌تازگی و برای بار دوم وارد مهرآباد شد‌، مجدداً پیگیری‌ها از مسئولان هواپیمایی کشوری ادامه یافت.
پیگیری خبرنگار فارس از معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری به نتیجه نرسید و به ناچار سراغ مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری که خود را «سخنگوی سازمان هواپیمایی» می‌داند، رفتیم، البته ‌طبق اطلاعات پورتال سازمان هواپیمایی کشوری، وی فقط 2 پست «مشاور رسانه‌ای رئیس سازمان هواپیمایی» و «مدیر روابط عمومی سازمان» را بر عهده دارد.
‌رضا جعفرزاده از صبح امروز تماس‌های خبرنگار فارس را بی‌جواب گذاشت تا بالاخره در تماس با شماره موبایل دوم وی و آن هم با شماره تلفنی ناشناس، بارها پاسخ خبرنگار فارس درباره علت ورود هواپیمای آمریکایی به‌ فرودگاه مهرآباد را موکول به دقایقی دیگر کرد تا آنکه بالاخره اعلام کرد: «درباره این هواپیمای آمریکایی و ورود آن به مهرآباد هیچ توضیحی نداریم».
به گزارش فارس‌ متأسفانه سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی‌ در حوزه اطلاع‌رسانی و خبررسانی به‌موقع، ضعف مفرطی دارد و البته این غیررسانه‌ای بودن، چندان هم ناخوشایند مسئولان غیررسانه‌ای این سازمان ‌نیست، کما اینکه در چند سال اخیر سازمان هواپیمایی کشوری نشست خبری مختص‌ فعالیت‌ها، دستاوردها و خدمات خود نداشته است و به نظر می‌رسد، اعتقاد چندانی به اطلاع‌رسانی به مردم ندارد.
به هر حال متأسفانه اطلاع‌رسانی در سازمان هواپیمایی فقط محدود به یک فرد شده است که وی نیز با رفتار‌های سلیقه‌ای و انتخاب اخبار گزینشی، پاسخگویی به افکار عمومی را به صورت کامل در دستور کار ندارد.
بنابراین گزارش پیگیری‌ها در این‌باره ادامه داشت، شنیده‌ها حاکی از آن است‌ که این هواپیماها متعلق به یک شرکت آمریکایى اما در اجاره‌ سرمایه‌گذار هندى و حامل تاجر هندى و همراهانش بوده است که براى تجارت، سرمایه‌گذارى و مذاکرات اقتصادى به ایران (تهران و تبریز) سفر کرده است.
این هواپیما و بوئینگ ٧٣٧ ‌که با علامت ثبت امریکایى به تهران آمده‌اند، توسط‌ تاجر هندى، از بانک امریکایى اجاره شده است؛ این بانک در زمینه اجاره هواپیما به افراد و کشورهاى مختلف فعالیت می‌کند و بیش از 1500 فروند هواپیما را در مالکیت خود داشته و به افراد و شرکت‌ها اجاره مى‌دهد.

طبق اعلام سایت‌های هوانوردی، دلیل اینکه این هواپیماى خارجى، در فرودگاه مهرآباد فرود آمده است و مانند هواپیماهاى خارجى و غیرنظامى دیگر در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین ننشسته است،‌ (VIP) بودن آن است؛ هر هواپیماى VIP می‌تواند به هر فرودگاهى درخواست فرود داده و هزینه آن را بپردازد.
خبرگزاری فارس منتظر دریافت و انتشار توضیحات سازمان هواپیمایی کشوری در این‌باره است.
خبر تکمیلی: توضیح سازمان هواپیمایی در مورد شایعه فرود هواپیمای آمریکایی در مهرآباد
سازمان هواپیمایی کشوری درباره گمانه‌زنی‌هایی که به فرود یک هواپیمای آمریکایی در فرودگاه مهرآباد اختصاص داشت، توضیحاتی را ارائه کرد.
رضا جعفرزاده - سخنگوی این سازمان - در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: هواپیمای فرود آمده که یک بوئینگ ۷۳۷ است در اختیار گروهی از تاجران هندی است که در حال حاضر به منظور اهداف تجاری و اقتصادی آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به گفته وی هرچند این هواپیما رجیستر ایالات متحده را دارد، اما در حال حاضر در اختیار هندی‌هاست و فرود آن در مهرآباد نیز به تاجران این کشور مربوط می‌شود.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره چرایی استفاده از فرودگاه مهرآباد برای پروازهای بین‌المللی نیز گفت: این فرودگاه که در گذشته نیز برای سال‌های طولانی برای پروازهای بین‌المللی استفاده می‌شده امروز نیز امکان خدمت‌رسانی به پروازهای بین‌المللی را دارد و تنها با توجه به سیاست‌های داخلی که انجام پروازهای بین‌المللی را به فرودگاه امام خمینی (ره) محول کرده، در حال حاضر ایرلاین‌ها برای پرواز خارجی‌شان در این فرودگاه فعالیت نمی‌کند.
جعفرزاده افزود: با این وجود فرودگاه مهرآباد امکان استفاده برای پروازهای خارجی را نیز دارد و از این‌رو به جت‌های تجاری در صورت نیاز خدمت‌رسانی می‌کند.
به گزارش ایسنا، با توجه به تحریم‌ها و اختلاف‌نظرهای سیاسی میان ایران و آمریکا هواپیماهای آمریکایی در فرودگاه‌های ایران رفت و آمد رسمی ندارند و از این‌رو فرودگاه این هواپیما باعث به وجود آمدن شایعاتی شده بود.
از چند سال قبل و با ‌آغاز به کار فرودگاه امام خمینی (ره) پروازهای بین‌المللی به طور کامل از فرودگاه مهرآباد حذف شدند و حدود ۵۰ ایرلاین داخلی و خارجی پروازهای بین‌المللی‌شان را از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) انجام می‌دهند
فارس