Friday, July 27, 2018

ماه‌ گرفتگی امشب کامل و تماشایی؛ طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی قرن را از دست ندهید


ماه گرفتگی امشب کامل و تماشایی؛ طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی قرن را از دست ندهید
امشب ۵ مردادماه ۱۳۹۷ با طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی قرن مواجه خواهیم بود. ماه‌گرفتگی امشب یک ماه‌گرفتگی کامل را به همراه دارد که به ندرت اتفاق می‌افتد. علاوه بر این پدیده، امشب شاهد یک رخداد نادر نجومی دیگر نیز خواهیم بود و آن قرار گرفتن کره مریخ در نزدیک‌ترین نقطه قابل روئیت خود از زمین است.
همانطور که قبلا در تاریخ ۳۰ تیرماه نیز طی مقاله‌ای این را نوید داده بودیم، «ماه‌گرفتگی، این بار در ساعت ۲۱:۴۳ دقیقه شب ۵ مرداد (به وقت تهران) شروع می‌شود و در ساعت ۴ بامداد ششم مرداد خاتمه می‌یابد. این رخداد ۶ ساعت و ۱۴ دقیقه به درازا می‌کشد. اما ماه‌گرفتگی کامل ساعت ۱۵ دقیقه بامداد ۶ مرداد آغاز می‌شود و پایان آن ساعت ۱:۴۳ دقیقه خواهد بود. زمان خروج کامل ماه از خسوف ساعت ۳:۵۸ دقیقه بامداد ۶ مرداد است.»
همچنین یادآوری کرده بودیم که «مشاهده کامل طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی ، مشروط به خوب بودن شرایط جوی است. پس اگر که هوای آسمان در آن شب، صاف و غیرابری باشد، همه نقاط ایران خواهند توانست که شاهد بزرگترین ماه‌گرفتگی قرن بیست‌ویکم باشند. برخلاف خورشیدگرفتگی‌، مشاهده ماه‌گرفتگی بدون استفاده از عینک‌های مخصوص، مشکلی برای چشم ایجاد نخواهد کرد؛ بنابراین با خیال راحت، نظاره‌گر این زیباترین واقعه نجومی قرن، با چشم مسلح و غیرمسلح به دوربین و تلسکوپ، باشید.»
بیشتر بخوانید: طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی کامل قرن بیست‌ویکم در ۵ و ۶ مرداد؛ ۱۰۰ دقیقه با «ماه خونین»
نقطه اوج ماه‌گرفتگی امشب به “ماه سرخ یا خونین”(blood moon) معروف است که ساعت حوالی ۱۵ دقیقه بامداد به وقت تهران، زمانیکه ماه زمین به رنگ قرمز یا قهوه‌ای پر زرق و برق نمایش داده می‌شود، اتفاق خواهد افتاد.
از آنجایی که دانشمندان اخترشناس اتفاق ماه‌گرفتگی به این طولانی را  تا سال ۱۴۸۴ خورشیدی بعید دانسته‌اند که ممکن است عمر اکثر ساکنین زمین کفاف آن را ندهد و تا ۷ سال آینده نیز با ماه گرفتگی کامل مواجه نخواهیم بود، پس این فرصت نادر را از دست ندهید.
ایران کارگر