Saturday, July 7, 2018

در اقدامی منحصربه‌فرد ستاد کل نیروهای مسلح ۴ سردار سپاه و ۱ امیر ارتش را بازداشت کرده



در اقدامی منحصربه‌فرد ستاد کل نیروهای مسلح ۴ سردار سپاه و ۱ امیر ارتش را بازداشت کرده

رئیس شورای شهر تهران خبر داد که با دستور رهبر جمهوری اسلامی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران مسئول رسیدگی به پرونده اتهام «فساد مالی ده هزار میلیارد تومانی» قائم‌مقام شهردار سابق تهران شده است.
در این پرونده تاکنون ۵ نفر بازداشت‌شده‌اند که گفته می‌شود چهارتن از آن‌ها از سرداران سپاه پاسداران و یک‌تن از آن‌ها از امیران ارتش می‌باشند، هر پنج‌تن در ستاد کل نیروهای مسلح شاغل می‌باشند.
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر، روز جمعه، ۱۵ تیر، گفت که پرونده فساد مالی در «هلدینگ یاس»، یک شرکت طرف قرارداد با شهرداری تهران، با دستور رهبر جمهوری اسلامی توسط محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در حال پیگیری است.

هاشمی به زمان دقیق بازداشت این افراد اشاره نکرد اما گفته است که مراحل بازجویی و تحقیق متهمان تمام‌شده است تعدادی همچنان بازداشت هستند و تعدادی از آن‌ها هم با وثیقه آزادشده‌اند.
اولین بار خبر فساد در ستاد کل نیروهای مسلح را دی‌ماه گذشته علی مطهری در مصاحبه با روزنامه فرانسوی‌زبان لوموند فاش کرده بود، پس‌ازاین مصاحبه «حسین نجات»، جانشین سازمان اطلاعات سپاه، بازداشت‌های فرماندهان ارشد نیروهای مسلح به اتهام «فساد اقتصادی» را «کذب و دروغ‌سازی برخی رسانه‌های وابسته به دشمن» خوانده بود.
تخلفات هلدینگ یاس که بازداشت‌شدگان همگی در آن فعالیت داشته‌اند، پیش از آنکه به ممنوعیت فعالیت افسران ارشد نیروهای مسلح در فعالیت اقتصادی مربوط باشد، به شرکت کردن هلدینگ یاس درده‌ها مناقصه و مزایده در سپاه و ارتش مربوط است که بدون انجام تشریفات مالی این هلدینگ را برنده اعلام نموده‌اند.
ستاد کل نیروهای مسلح در قوانین قضائی ضابط قضایی محسوب نمی‌شود و اقدامات این‌چنینی را معمولاً حفاظت اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح انجام می‌دهد اما اخبار غیررسمی حاکی از آن است سردار سید حسن بتولی معاون اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح خود نیز از متهمان این پرونده است و همین مسئله باعث شده است با توجه به وسعت این فساد و دست داشتن فرماندهان اطلاعات و حفاظت اطلاعات ستاد کل در بعضی از قراردادها محمدباقری با دستور مستقیم رهبر جمهوری اسلامی خود وارد عمل شده است.
یک منبع در ستاد کل نیروهای مسلح به ایران بریفینگ اطلاع داده است کشف این فساد در قراردادی ده هزار میلیارد تومانی بین «هلدینگ یاس» و شهرداری تهران (منطقه ۱۴) و فرماندهی پشتیبانی نهاجا در بازسازی و خدمات شهری مجتمع مسکونی شهید شجاعی (قصر فیروزه یک) در سال گذشته صورت گرفته است.
سال گذشته برخی وب‌سایت‌ها از بازداشت عیسی شریفی، قائم‌مقام محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران، به اتهام فساد مالی خبر دادند و غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، نیز بدون اشاره به جزئیات، بازداشت آقای شریفی را تأیید کرد.
منبع ایران بریفینگ تائید کرده است عیسی شریفی پس از کشف فساد و بیم از بازداشتش در ماه‌های آخر سال گذشته به اروپا گریخته بوده اما با یک ترفند اطلاعاتی ستاد کل نیروهای مسلح وی را به کشور ارمنستان کشانده و پس‌ازآن بازداشت و به ایران منتقل‌شده است.
عیسی شریفی، قائم‌مقام و معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران در زمان شهرداری قالیباف بوده که از وی به‌عنوان شهردار در سایه نام می‌بردند.
ارتباط عیسی شریفی با قالیباف به زمان فرماندهی وی بر نیروی هوایی سپاه برمی‌گردد که در آن زمان فرمانده قرب نهسا (قرارگاه بازسازی نیروی هوایی سپاه پاسداران) بر عهده وی بوده است.
شریفی سابقه معاونت لشگر ۱۴ امام حسین معاونت پشتیبانی و لجستیک کل سپاه پاسداران، معاونت لجستیک نیروی انتظامی و معاونت امور مناطق شهرداری تهران را نیز در کارنامه خود دارد.
پس از پایان شهرداری قالیباف بر تهران او به سپاه پاسداران بازگشته و پس‌ازآن در ستاد کل نیروهای مسلح مسئولیت جانشین دایره تأمین اموال ستاد کل را بر عهده داشته است.
گفتنی است عیسی شریفی با پاسپورت برادر همسرش و به‌صورت غیرقانونی ایران را ترک گفته، بر همین اساس یکی از اتهامات وی جاسوسی و خروج غیرقانونی از کشور است.

 farsi.iranbriefing