Monday, July 2, 2018

یک دیپلمات تروریست ایرانی در ارتباط با «تلاش برای حمله» به همایش مجاهدین خلق بازداشت شد.




رادیو فردا
دادستانی بلژیک روز دوشنبه اعلام کرد که دو ایرانی‌تبار به ظن طرح‌ریزی برای حمله به همایش شورای ملی مقاومت در پاریس بازداشت شده‌اند. این همایش روز شنبه نهم تیر، در حومه پاریس برقرار بود.
بر اساس به گزارش رویترز، هر دو مظنون روز شنبه به دست مأموران پلیس بلژیک بازداشت شده‌اند و از آنان ۵۰۰ گرم ماده منفجره دست‌ساز کشف شده است. همچنین یک دستگاه انفجاری در خودوری این دو مظنون پیدا شده است.
خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی در همین ارتباط، از این دو مظنون با نام‌های «امیر. س» و «نسیمه.ن» نام برده که هر دو تابعیت بلژیک دارند.
همچنین به نوشته آسوشیدپرس این زوج ایرانی‌تبارند و حدوداً ۳۰ سال سن دارند.


نشست سالانه شورای ملی مقاومت روز شنبه در حومه پاریس برگزار شد و شماری از سیاستمداران و مقام‌های پیشین آمریکا، اروپا و چند کشور منطقه در آن سخنرانی کردند.


از جمله سخنرانان، رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک و از چهره‌های نزدیک به رئیس‌جمهور آمریکا، بود که در سخنرانی خود از جمله گفت: ایالات متحده بر فشارهای خود بر رژیم ایران تا فروپاشی آن ادامه خواهد داد و اکنون به طور واقع‌بینانه می‌توان پایان ‌رژیم ایران را شاهد بود.
محور اصلی همایش پاریس، اعتراض‌های گسترده در ایران بود که شرکت‌کنندگان در نشست، آن را «نشانه سقوط جمهوری اسلامی در آینده نزدیک» دانستند.
همچنین، وضعیت سیاسی و اقتصادی کنونی ایران، پیامدهای خروج آمریکا از برجام و نقش اروپا در رابطه با اروپا از جمله موارد مطرح شده دیگر در این همایش بود. سازمان مجاهدین خلق خود را گزینه‌ای برای جایگزینی حکومت جمهوری اسلامی می‌داند.
در مورد این همایش، شاهین قبادی سخنگوی سازمان مجاهدین خلق، به رادیو فردا گفت که سخنرانان نشست پاریس، بر «اقدام قاطع در برابر حکومت جمهوری اسلامی» تأکید کردند.
همچنین به نوشته وب‌سایت سازمان مجاهدین خلق ایران، مریم رجوی رهبر شورای ملی مقاومت، در سخنرانی‌اش در همایش پاریس با اشاره به اعتراض‌ها در ایران گفت: ولایت فقیه دچار عدم مشروعیت شده، موقعیت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی «تنزل پیدا کرده»،‌ تمام رژیم در تنگنای بی‌پولی است»، «سپاه پاسداران و بسيج ضدمردمی دچار ریزش شده» و «نمایش اصلاح‌طلبی برای حفظ رژیم ديگر تماشاچی ندارد».
شورای ملی مقاومت نهادی متشکل از سازمان مجاهدین خلق و گروه‌های همسو با آن است، و مریم رجوی و شماری از اعضای رهبری این شورا در فرانسه مستقر هستند.
این سازمان هر ساله در اوائل تیرماه همایش‌هایی را با حضور هوادارانش و برخی چهره‌های سیاسی از کشورهای غربی و عربی برگزار می‌کند.
سازمان مجاهدین خلق که برای سال‌ها در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا بود، حدود ۱۰ سال پیش از فهرست تروریستی اتحادیه اروپا و حدود شش سال پیش نیز از فهرست گروه‌های تروریستی در آمریکا خارج شد.
جمهوری اسلامی این سازمان را گروه تروریستی می‌داند و بارها از فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی خواسته است که رهبران آن را به تهران مسترد کنند.