Thursday, July 12, 2018

عباس امیرانتظام درگذشت



عباس امیرانتظام درگذشت
روز پنجشنبه، 21 تیر (12 ژوئیه)، منابع خبری در ایران گزارش کردند که عباس امیر انتظام، معاون نخست وزیر در دولت موقت پس از انقلاب و سفیر پیشین جمهوری اسلامی در اسکاندیناوی و سوئد، در پی یک دوره بیماری در سن 86 سالگی درگذشته است.
امیر انتظام در سال 1358 به اتهام همکاری با سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا - سیا - بازداشت و محاکمه شد و به اعدام محکوم شد اما حکم اعدام او به حبس ابد تقلیل یافت. در سال‌های اخیر به دلیل بیماری و لزوم مراقبت دایم پزشکی، به جای زندان در خانه تحت نظر قرار داشت.
این اتهام در جریان گروگانگیری و تصرف سفارت آمریکا در ایران به امیرانتظام وارد شد. ظاهرا مهاجمان به سفارت، که به آنان عنوان "دانشجویان خط امام" داده شد، مدارک حاکی از جاسوسی او را در میان اسنادی باقی مانده در سفارت یافت شده بود. قبل از تصرف سفارتخانه، اکثر این اسناد توسط دستگاه‌های خرد کردن کاغذ خرد شده بود اما به گفته مقامات حکومتی، "دانشجویان خط امام" توانسته بودند آنها را بازسازی کرده و شواهدی در مورد افراد مختلف به دست آورند.
هم او و هم نزدیکان و هوادارانش، از جمله مهدی بازرگان، نخست وزیر دولت موقت، اتهام جاسوسی را مردود و دارای انگیزه سیاسی می‌دانستند. گفته می‌شد که علت اصلی بازداشت و محاکمه او مخالفت با تشکیل مجلس خبرگان به جای مجلس موسسان قانون اساسی بود که آیت‌الله روح‌الله خمینی، رهبر سابق انقلاب، قبل از رسیدن به قدرت از جمله در اولین سخنرانی پس از ورود به ایران وعده آن را داده بود. مجلس خبرگان سرانجام قانون اساسی جمهوری اسلامی را با محوریت ولی فقیه تصویب کرد.

عباس امیر انتظام در سال 1311 در تهران متولد شد. پس از پایان تحصیلات متوسطه، در رشته مهندسی برق داتنشکده فنی دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت و بعدها توانست از آمریکا درجه فوق لیسانس مهندسی دریافت کند.
در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی از حامیان مخالفان حکومت وقت محسوب می‌شد و پس از انقلاب، توسط مهدی بازرگان به معاونت نخست وزیر و سمت سخنگوی دولت منصوب شد.
بی بی سی