خمینی و همسرش
نوه خمینی: ما ریشه هندی نداریم، ریشه پدری ما روس است
دماوند
عاطفه اشراقی، نوه روح الله خمینی، با رد ریشه هندی خانواده خود، گفته که از طرف پدری، ریشه روس دارد.
عاطفه اشراقی، دختر شهاب الدین اشراقی و صدیقه خمینی است که سالهاست در لندن زندگی می کند.
او در پاسخ به یکی از کاربران اینستاگرام که از وی درباره ریشه هندی خانواده اش پرسیده، گفته است: «ما هیچ ریشه هندی نداریم. فکر کنم ریشه روسی داشته باشیم از طرف پدری».
پدربزرگ روح الله خمینی متولد کینتور در هند بود هرچند ظاهرا اجداد او از خراسان به هند رفته بودند. اما این نخستین بار است که یک عضو خانواده خمینی می گوید که تبار شهاب الدین اشراقی، داماد خمینی که در سال ۱۳۶۰ درگذشت، روس بوده است.
دماوند
عاطفه اشراقی، نوه روح الله خمینی، با رد ریشه هندی خانواده خود، گفته که از طرف پدری، ریشه روس دارد.
عاطفه اشراقی، دختر شهاب الدین اشراقی و صدیقه خمینی است که سالهاست در لندن زندگی می کند.
او در پاسخ به یکی از کاربران اینستاگرام که از وی درباره ریشه هندی خانواده اش پرسیده، گفته است: «ما هیچ ریشه هندی نداریم. فکر کنم ریشه روسی داشته باشیم از طرف پدری».
پدربزرگ روح الله خمینی متولد کینتور در هند بود هرچند ظاهرا اجداد او از خراسان به هند رفته بودند. اما این نخستین بار است که یک عضو خانواده خمینی می گوید که تبار شهاب الدین اشراقی، داماد خمینی که در سال ۱۳۶۰ درگذشت، روس بوده است.
بحث بر سر اینکه «روح الله خمینی» هندی بوده است یا نه همچنان مطرح است و هنوز این سؤال مطرح است که جّد سیّد روح الله خمینی کیست و آیا اصالتاً سیّد روح الله خمینی ایرانی است.
در کتاب «وارثان ملک کیان» آمده است که که حتّی پدر و مادر سیّد روح الله خمینی هندی بودهاند و انگلیسیها برای پیشبرد اهدافشان پدر و مادر سیّد روح الله را که جز اشرار و چاقوکشان هند بودند به ایران میآورند و حتّی خاطراتی از برادر سیّد روح الله را نقل میکند و مرتضی(هندی) پسندیده جزییاتی از زندگی در هند و ورودشان از هند به ایران را بیان کرده است.
در چند کتاب و سایت دیگر هم در هندی بودن سیّد روح الله خمینی مطالبی جمعآوری شده است و بیشتر به متنی که عماد الدین باقی تهیه کرده است و خاطرات مرتضی هندی پسندیده برادر سیّد روح الله خمینی اشاره شده است.
اینک به بررسی شجرهنامۀ سیّد روح الله خمینی در کتاب معروف (بررسی و تحلیلی از نهضت امام خمینی) تألیف سیّد حمید روحانی که تاکنون دهها بار در جمهوری اسلامی چاپ شده است پرداخته میشود که مورد تأیید دفتر نشر اثار امام خمینی است.
در چاپ اول و دوم کتاب بررسی و تحلیلی از نهضت امام خمینی از دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیۀ قم چاپ سال ۱۳۶۱ در صفحه ۲۰ امده است:
«پدر امام خمینی آیت الله شهید مرحوم سیّد مصطفی موسوی خمینی فرزند علّامۀ جلیلالقدر مرحوم سیّد احمد موسوی(هندی) است که از خاندان جلیل مرحوم میر حامد حسین هندی صاحب عبقات الانوار می باشد.»
جالبه که سیّد احمد هندی موسوی پدر بزرگ سیّد روح الله خمینی از لنکهور هند به «نجف هجرت کرده است و بنا به درخواست یوسف خان کمرهای برای ارشاد و پیشوایی اهالی خمین به خمین میآید و با دختر یوسفخان ازدواج میکند.»
چیزی که دراین کتاب آمده است مادربزرگ سیّد روح الله خمینی ایرانی است و پدر بزرگش هندی است و نام پسرشان را سیّد مصطفی (پدر سیّد روح الله خمینی) میگذارند و سیّد مصطفی که از پدری هندی و مادری ایرانی زاده شده است نیز در نوجوانی به نجف و سامرا میرود و مشغول تحصیل میشود و پس از بازگشت از نجف پیشوای اهالی خمین میشود و درتاریخ ذیحجه ۱۳۲۰ قمری در سن ۴۷ سالگی بدست اشرار کشته میشود و جنازهاش به نجف برمیگردد و دفن میشود.
جالب است که پدر سیّد روح الله خمینی که از پدر هندی زاده شده است «با بانو هاجر دختر آیتالله میرزا احمد از علمای کربلا ازدواج میکند و به ایران تشریف میآوردند و پیشوای اهالی خمین میشود.
سند دیگری که نشان دهنده وابستگی سیّد روح الله به هند است در نامهای است که بعد از فوت آیت الله حکیم در هند در بخش لنکهور سیّد علی عبقائی (عمو زادۀ سیّد روح الله خمینی) به همراه چند تن از اقوام روح الله اعلان کردند که شیعیان هند که ساکن در لنکهور هستند اعلام میکنند: «حضرت آیتالله خمینی مدظله الانوار اعلم هستند و شیعیان هندوستان از ایشان تقلید میکنند.»
(منتشر شده در روزنامۀ ایران آزاد – شماره ۷۳ –سال نهم – مهرماه ۱۳۵۱)
بحث مرجعیت و حواشی سر مرجع شدن خمینی در نوشتۀ دیگری منتشر میشود که علّت مرجع اعلام شدن سیّد روح الله خمینی سر بلوای ۱۳۴۲ بود که برای اعدام نشدن سیّد روح الله خمینی را مرجع اعلام میکنند و تبعیدی میشود.
در کتاب «وارثان ملک کیان» آمده است که که حتّی پدر و مادر سیّد روح الله خمینی هندی بودهاند و انگلیسیها برای پیشبرد اهدافشان پدر و مادر سیّد روح الله را که جز اشرار و چاقوکشان هند بودند به ایران میآورند و حتّی خاطراتی از برادر سیّد روح الله را نقل میکند و مرتضی(هندی) پسندیده جزییاتی از زندگی در هند و ورودشان از هند به ایران را بیان کرده است.
در چند کتاب و سایت دیگر هم در هندی بودن سیّد روح الله خمینی مطالبی جمعآوری شده است و بیشتر به متنی که عماد الدین باقی تهیه کرده است و خاطرات مرتضی هندی پسندیده برادر سیّد روح الله خمینی اشاره شده است.
اینک به بررسی شجرهنامۀ سیّد روح الله خمینی در کتاب معروف (بررسی و تحلیلی از نهضت امام خمینی) تألیف سیّد حمید روحانی که تاکنون دهها بار در جمهوری اسلامی چاپ شده است پرداخته میشود که مورد تأیید دفتر نشر اثار امام خمینی است.
در چاپ اول و دوم کتاب بررسی و تحلیلی از نهضت امام خمینی از دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیۀ قم چاپ سال ۱۳۶۱ در صفحه ۲۰ امده است:
«پدر امام خمینی آیت الله شهید مرحوم سیّد مصطفی موسوی خمینی فرزند علّامۀ جلیلالقدر مرحوم سیّد احمد موسوی(هندی) است که از خاندان جلیل مرحوم میر حامد حسین هندی صاحب عبقات الانوار می باشد.»
جالبه که سیّد احمد هندی موسوی پدر بزرگ سیّد روح الله خمینی از لنکهور هند به «نجف هجرت کرده است و بنا به درخواست یوسف خان کمرهای برای ارشاد و پیشوایی اهالی خمین به خمین میآید و با دختر یوسفخان ازدواج میکند.»
چیزی که دراین کتاب آمده است مادربزرگ سیّد روح الله خمینی ایرانی است و پدر بزرگش هندی است و نام پسرشان را سیّد مصطفی (پدر سیّد روح الله خمینی) میگذارند و سیّد مصطفی که از پدری هندی و مادری ایرانی زاده شده است نیز در نوجوانی به نجف و سامرا میرود و مشغول تحصیل میشود و پس از بازگشت از نجف پیشوای اهالی خمین میشود و درتاریخ ذیحجه ۱۳۲۰ قمری در سن ۴۷ سالگی بدست اشرار کشته میشود و جنازهاش به نجف برمیگردد و دفن میشود.
جالب است که پدر سیّد روح الله خمینی که از پدر هندی زاده شده است «با بانو هاجر دختر آیتالله میرزا احمد از علمای کربلا ازدواج میکند و به ایران تشریف میآوردند و پیشوای اهالی خمین میشود.
سند دیگری که نشان دهنده وابستگی سیّد روح الله به هند است در نامهای است که بعد از فوت آیت الله حکیم در هند در بخش لنکهور سیّد علی عبقائی (عمو زادۀ سیّد روح الله خمینی) به همراه چند تن از اقوام روح الله اعلان کردند که شیعیان هند که ساکن در لنکهور هستند اعلام میکنند: «حضرت آیتالله خمینی مدظله الانوار اعلم هستند و شیعیان هندوستان از ایشان تقلید میکنند.»
(منتشر شده در روزنامۀ ایران آزاد – شماره ۷۳ –سال نهم – مهرماه ۱۳۵۱)
بحث مرجعیت و حواشی سر مرجع شدن خمینی در نوشتۀ دیگری منتشر میشود که علّت مرجع اعلام شدن سیّد روح الله خمینی سر بلوای ۱۳۴۲ بود که برای اعدام نشدن سیّد روح الله خمینی را مرجع اعلام میکنند و تبعیدی میشود.