Tuesday, June 26, 2018

ریال ایران بی ارزش‌ترین واحد پول جهان شد



ریال ایران بی ارزش‌ترین واحد پول جهان شد
دبی-العربیه.نت فارسی
روند سریع سقوط ارزش ریال ایران، این واحد پولی رو به بی ارزش‌ترین واحد پولی در جهان تبدیل کرد. در حالی که تا روز شنبه 23ژوئن، روپیه اندونزی، بی ارزش‌ترین واحد پول جهان بود، اما سقوط آزاد ریال ایران باعث شد تا در روز یکشنبه24 ژوئن، بی ارزش‌ترین واحد پول جهان شود.
اکنون هر دلار آمریکا معادل 8.765.01روپیه اندونزی است، این در حالی است که در بازار آزاد ایران، هر دلار آمریکا حدود 10.034.59ریال است.این قیمت نهایی نیست و هر ساعت قیمت دلار در ایران بالاتر می‌رود.
نابسمانی بازار ارز در ایران، بازار را هم به هم ریخته و احتمال اعتصاب‌ها و اعتراض‌ها را بالا برده است.روز سه‌‌شنبه محدوده پل حافظ شلوغ بود. در این منطقه موبایل فروشان پاساژ علاء الدین و چهار سوق، با تعطیل کردن مغازه‌های خود، اعتراضی علیه بالا رفتن نرخ ارز به راه انداختند. دیگر کسبه هم به موبایل فروشان پیوستند.این روند باعث شد محمد جواد آذری جهرمی در گفت‌وگوی خبری با تلویزیون رسمی ایران، از بنگاه‌هایی سخن بگوید که با دریافت ارز دولتی 4200تومانی، موبایل وارد کردند اما آن را نفروختند.او پس از این سخنان، فهرست این بنگاه‌ها و مقدار ارز دریافتی توسط آن‌ها را منتشر کرد.
با وجود همه تلاش‌های دولت اما، سقوط ارزش ریال در برابر ارزش‌های خارجی و بالا رفتن قیمت طلا ادامه دارد؛ پدیده‌ای که بیش از پیش بر اقتصاد ایران فشار می‌آورد.این در حالی است که هنوز تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران آغاز نشده است، تحریم‌هایی که با بیرون رفتن ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران (برجام)قرار است از سر گرفته شود.صنعت نفت و بانک مرکزی ایران، بخشی از اهداف این تحریم‌ها هستند.
با وجود این‌که کشورهای اروپایی و همچنین روسیه و چین، تا کنون بر بقا در توافق هسته‌ای (برجام)تاکید دارند، اما شرکت‌های خارجی بسیاری به خاطر نگرانی از تحریم شدن از سوی ایالات متحده، با بازار ایران خدا حافظی کردند.