Saturday, June 9, 2018

چرا انیشتین تصدی پست ریاست جمهوری اسرائیل را نپذیرفت؟



چرا انیشتین تصدی پست ریاست جمهوری اسرائیل را نپذیرفت؟
دبی-العربیه.نت فارسی
آلبرت اینشتین، فیزیکدان آلمانی یکی از برجسته‌ترین نابغه‌های تاریخ بشریت به شمار می رود. این دانشمند بزرگ به علت نظریه‌ها و تحقیقات خود کمک فراوانی به پیشرفت علم کرده است، به همین دلیل او در سال 1921 به عنوان برنده جایزه نوبل علم فیزیک معرفی شد.

اینشتین که در اصل از خانواده‌ای یهودی بود، در سال 1952 پیشنهاد اسرائیل برای تصدی پست ریاست جمهوری دولت عبری را دریافت کرد، اما او تصدی این پست را نپذیرفت. او به این دلیل پیشنهاد تصدی پست ریاست جمهوری نپذیرفت که ترجیح دادن از عالم سیاست دور بماند.
در 9 نوامبر 1952، حایم وایزمن رئیس جمهوری سابق اسرائیل، در سن 77 سالگی پس از پنچه نرم کردن با بیماری درگذشت. وایزمن، درست از فوریه سال 1949 تا زمانی که درگذشت به طور مداوم از بیماری رنج می‌برد.

همزمان با مرگ وایزمن، دولت اسرائیل به رهبری دیوید بن گوریون، سراغ آلبرت اینشتین رفت تا او را قانع کند پست ریاست جمهوری اسرائیل را بپذیرد. این ماموریت به «آبا ایبان»، سفیر اسرائیل در واشنگتن محول شد. سفیر اسرائیل با ارسال نامه‌ای به دانشمند بزرگ فیزیک جهان که در آن زمان در شهر پرینستون از ایالت نیوجرسی ایالات متحده آمریکا مقیم بود، پیشنهاد بن‌گورین را به او داد.

سرائیل از طریق «پیشنهاد پست ریاست جمهوری» به اینشتین تلاش می‌کرد تصویری زیبا از دولت جدید التاسیس یهودی که رئیس آن می توانست یک فیزیکدان معروف جهان باشد، رسم کند. اما جواب منفی البرت اینشتین برای دولت جدید التاسیس اسرائیل بسیار غم انگیز بود. انیشتین دلایل عدم پذیریش این پیشنهاد را بالا بودن سن خود و نداشتن تجربه در عالم سیاست اعلام کرد او همچنین گفت که در تعامل با انسان‌های سختگیر است و به زبان عبری هم مسلط نبود.
در سال 1921 فیزیکدان آلمانی با کمک چایم وایزمن، « Chaim Weizmann » در ایالات متحده آمریکا برای جمع آوری کمک‌های مالی جهت تاسیس دانشگاه عبری در اورشلیم به شهرهای مختلف آمریکا سفر کرد. در سال 1923، اینشتین از اسرائیل دیدن کرد و در محوطه دانشگاه اورشلیم سخنرانی کرد انیشتین تأکید کرد که این دانشگاه باید مرکز نشر فرهنگی یهودیان در منطقه باشد.
علاوه بر این، انیشتین در اوایل آوریل 1925 وصیت کرد مجوز فروش تمام آثار و تصاویر پس از مرگش از طریق دانشگاه به فروش برساند.