Monday, June 25, 2018

رجب طیب اردوغان در هر دو انتخابات ترکیه اعلام پیروزی کرد



رجب طیب اردوغان در هر دو انتخابات ترکیه اعلام پیروزی کرد
رجب طیب اردوغان یکشنبه شب سوم تیرماه بر اساس نتایج غیر رسمی در هر دو انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه اعلام پیروزی کرد.

اردوغان ۶۴ ساله که اظهاراتش از تلویزیون این کشور پخش می‌شد، گفت که ملت ترکیه «مسئولیت ریاست‌جمهوری و ماموریت اجرایی را به او سپرده است».

وی در سخنرانی کوتاهش افزود: «امیدوارم هیچ کسی درباره نتایج انتخابات تشکیک نکند و برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌هایش، دمکراسی را زیر سوال ببرد».

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین مدعی پیروزی اتحاد مردمی، یک ائتلاف انتخاباتی بین حزب حاکم «توسعه و عدالت» و حزب کوچک «جنبش ملی‌گرا»، شد و گفت که آنها «اکثریت آراء» را در مجلس دارای ۶۰۰ کرسی این کشور کسب کرده‌اند.

انتخابات روز یکشنبه ترکیه نظام ریاستی قدرتمندی را در این کشور مستقر می‌کند که بر اساس آن، رئیس‌جمهوری اختیار تشکیل دولت، تعیین وزیران، معاونان رئیس‌جمهوری و سمت‌های مهم، صدور فرامین اجرایی، ارائه بودجه سالانه و اعلام وضعیت اضطراری را به عهده خواهد داشت.

بر اساس آخرین گزارش‌ها٬ آقای اردوغان از ۹۶ درصد آراء شمارش‌شده تاکنون، اعتماد ۵۳ درصد رای‌دهندگان را جلب کرده و محرم اینجه٬ جدی‌ترین نامزد مخالفان و رقیب سکولار وی٬ تاکنون ۳۱ درصد آراء را بدست آورده است.

اگر هیچ‌یک از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری نتوانند بیش از ۵۰ درصد آراء را کسب کنند٬ انتخابات به دور دوم خواهد کشید که روز هشتم ژوئیه برگزار می‌شود.

در انتخابات پارلمانی نیز حزب «عدالت و توسعه» که اردوغان رهبری آن را بر عهده دارد از ۹۸ درصد رای‌های شمرده شده، ۴۳ درصد آراء را بدست آورده است. شریک ائتلافی آن، جنبش ملی‌گرا نیز ۱۱ درصد آراء را کسب کرده است.

حزب مخالف جمهوریخواه خلق نیز ۲۳ درصد و حزب دمکراتیک خلق که هوادار کردهاست نیز ۱۱ آراء را کسب کرده‌اند.

مخالفان آقای اردوغان نسبت به آمار اعلام شده از سوی خبرگزاری رسمی ترکیه، آناتولی، تشکیک کرده‌اند. این خبرگزاری تنها منبع رسمی اعلام آمار انتخابات بوده است.
محرم اینجه در توئیتی نوشت: «در حالی که تنها ۳۷ درصد آراء شمارش شده بود ولی خبرگزاری آناتولی گزارش داد که بیش از ۸۵ درصد آراء شمرده شده است».
گزارش منابع رسمی ترکیه حاکی است که ۸۶.۸۲ درصد از واجدان شرایط، در انتخابات ریاست‌جمهوری و ۸۷ درصد نیز در انتخابات پارلمانی این کشور مشارکت داشته‌اند.
در صورتی که نتایج به همین ترتیب پیش برود٬ امیدهای هواداران اردوغان برای افزایش دوران زمامداری ۱۵ ساله وی تا پنج سال دیگر٬ افزایش خواهد یافت.

آقای اردوغان سال ۲۰۰۳ به نخست‌‌وزیری ترکیه رسید و از سال ۲۰۱۴ تاکنون٬ رئیس‌‌جمهوری این کشور بوده است.
با این حال خبرگزاری رویترز نوشته که انتظار پیش افتادن اردوغان و حزب وی در نتایج اولیه٬ دور از انتظار نبود.
رجب طیب اردوغان در سال ۲۰۱۴ با آرای مستقیم مردم به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور انتخاب شد.
او در زمان رقابت‌های انتخاباتی در جمع هوادارانش اعلام کرد که ترکیه در آستانه یک «انقلاب دمکراتیک» قرار دارد و با تغییرات اخیر قانون اساسی٬ ترکیه «بالاتر» از «تمدن‌های معاصر» قرار گرفته است.
وی با آنکه یکی از محبوب‌ترین رهبران ترکیه معاصر است٬ اما به شدت جامعه این کشور را دوقطبی کرده است.
او مدعی است که با تغییرات نظام سیاسی این کشور و افزایش قدرت ریاست‌جمهوری٬ توان ترکیه در مقابله با مشکلات اقتصادی٬ جدایی‌طلبان کرد و شورشیان عراق و سوریه افزایش می‌یابد