Tuesday, June 19, 2018

ماموریت جدید سپاه: تغییر باور مردم در مورد برنامه موشکی رژیم



ماموریت جدید سپاه: تغییر باور مردم در مورد برنامه موشکی رژیم
ایران وایر، سپاه پاسداران پس از خروج امریکا از توافق‌نامه «برجام»، با انتشار تحلیل راهبردی داخلی، از «هادیان سیاسی» خود خواست تلاش کنند مردم ایران را به این باور برسانند که سپاه پاسداران به‌دنبال ماجراجویی نیست.
این تحلیل راهبردی اردیبهشت ماه امسال برای هادیان و مسوولان سیاسی سپاه و بسیج و با عنوان «نسبت خروج امریکا از برجام؛ از علل و چرایی تا پیامدها و سناریوها و راهبردهای پیش‌رو» منتشر شد.
این متن ۱۲ صفحه‌ای ابتدا به تحلیل و بررسی چرایی خروج امریکا از توافق‌نامه برجام پرداخته و در سه سطح «شخصی»، «ساختاری» و «منطقه‌ای» بر واکاوی تصمیم «دونالد ترامپ»، رییس جمهوری ایالات متحده امریکا متمرکز شده است.

در این تحلیل چنین استدلال شده که دلایل شخصی ترامپ برای خروج از برجام، کم کردن فشار‌های روانی و تبلیغاتی مبنی بر رابطه تیم وی با روسیه و «ولادیمیر پوتین» بوده است.

سپاه در تشریح دومین دلیل شخصی ترامپ نوشته که وی بیش‎ترِ قول‌هایِ انتخاباتیِ خود را عملی کرده و یکی از مهم‏ترین وعده‌های وی نیز مربوط به خروج امریکا از توافق‌نامه برجام بوده که آن را هم عملی کرده است.
این متن هم‎چنین ساختار سیاست خارجی امریکا در کنار لابی‌ها و فشار‌های اسراییل و عربستان را از عوامل ساختاری تصمیم ترامپ برای خروج از برجام عنوان کرده است.
متن راهبردی سپاه، دلیل منطقه‌ای امریکا برای خروج از این توافق‌نامه را همکاری نزدیک دونالد ترامپ با اسراییل و عربستان سعودی دانسته است.
آثار و پیامد‌های خروج امریکا از برجام، بخش دیگری از این متن را تشکیل داده و در آن از ابعاد «سیاسی و امنیتی» و «اقتصادی و تجاری» به این مساله پرداخته شده است.
سپاه چنین تحلیل کرده است که اثر سیاسی و امنیتی خروج امریکا از برجام، عامل فروپاشی جمهوری اسلامی نخواهد شد و اروپا نیز در حوزه اقتصادی و تجاری نمی‌تواند مقابل امریکا ایستادگی کند.

در این متن به صراحت آمده است: «تصور این که اروپا وارد جنگ تجاری با امریکا بر سر ایران شود، واقع‌گرایانه به نظر نمی‌رسد.»
با چنین تحلیلی است که سپاه خطاب به هادیان و مسوولان سیاسی خود نوشته است:«تضمین از سوی اروپا برای حفظ برجام، غیرعملی و غیرواقع‌بینانه است.»
در این متن راهبردی چنین استدلال شده است که مواضع «حسن روحانی» و دولت ایران در قبال خروج امریکا از برجام و تعهد اروپا به این توافق‌نامه، تامین کننده منافع ملی ایران نیست.
در ادامه این متن، خلاصه‌ای از سخن‏رانی اخیر «ید‌الله جوانی»، رییس دفتر سیاسی سپاه با عنوان «راهبرد‌های جمهوری اسلامی ایران در شرایط پیش‌رو» آمده است که به نظر می‌رسد از طریق شبکه «شباب» برای هادیان تهیه شده باشد.
شباب، شبکه ارتباط داخلی سپاه و بسیج است که در سال‌های اخیر راه‌اندازی شده و تمام پایگاه‌ها و مراکز بسیج را به صورت آنلاین به یک‏دیگر متصل می‌کند.
ید‌الله جوانی در ویدیو کنفراسی به صراحت اعلام کرده است اروپا نخواهد توانست مستقل از امریکا در توافق‌نامه برجام بماند.
او در ادامه گفته است در حال حاضر دو رویکرد «تضمین‌گرا» و «توافق‌گرا» در جمهوری اسلامی در قبال خروج امریکا از برجام وجود دارد که اولی را علی خامنه‌ای و دومی را حسن روحانی نمایندگی می‌کند.
جوانی در بخش پایانی سخنان خود به برنامه موشکی سپاه اشاره کرده و گفته است: «این اشتباه راهبردی است که افکار عمومی تصور کند{ما} برای مقابله با دشمن به سمت تولید موشک می‌رویم.»
او افزوده است: «باید اوضاع به گونه‌ای پیش برود که مردم به این باور برسند که سپاه به‌دنبال ماجراجویی نیست.»
تحلیل سپاه به همراه سخن‏رانی ید‌الله جوانی برای کلیه هادیان سیاسی در سپاه و بسیج فرستاده شده است تا مبنای سخن‏رانی‌های آن‏ها در پایگاه‌های بسیج و سایر مراکز مذهبی و تحت نفوذ این نهاد نظامی در سراسر ایران باشد.
سپاه پاسداران و بسیج سال‌ها است از طریق هادیان سیاسی در انتخابات و سیاست دخالت و در پایگاه‌های بسیج، مساجد و رده‌های مختلف سپاه تلاش می‌کنند تا افکار نیرو‌های بسیج را تحت کنترل و هدایت خود بگیرند.
هادیان سیاسی عنوان طرحی است که سال‌ها است زیرنظر نماینده ولی فقیه در سپاه و بسیج به اجرا گذاشته می‌شود. هدف این طرح، ارتقای بینش سیاسی نیرو‌های سپاهی و بسیجی عنوان شده است.
اگرچه این هادیان به طور مداوم فعال هستند اما چند ماه پیش از برگزاری هر انتخاباتی، سازمان‏دهی شده و فعالیت‌های آن‌ها در شهرهای مختلف ایران دو چندان می‌شود.
«علی سعیدی»، نماینده سابق ولی فقیه در سپاه پاسداران روز ۱۰ مرداد سال ۱۳۹۰ آمار هادیان سیاسی سپاه و بسیج را ۱۱ هزار نفر اعلام کرده بود.
به گفته سایر مسوولان سپاه، هادیان سیاسی در همان سال بیش از ۱۲ هزار عضو فعال داشته و در سال ۱۳۹۲ اعضای این شبکه به بیش از ۱۴ هزار نفر افزایش یافته است.
با توجه به افزایش فعالیت‌های سپاه و بسیج در سال‌های گذشته، پیش‌بینی می‌شود که شبکه هادیان سیاسی سپاه در این سال‌ها پرتعداد‌تر هم شده باشد.
علی سعیدی پیش‌تر کارویژه هادیان سیاسی را «بصیرت‌افزایی» و «جهت‌دهی به آرای عمومی» برای «انتخاب اصلح» عنوان کرده بود.
این کارویژه هم‌‌اکنون ابعاد گسترده‌تری پیدا کرده است. یکی از آن ها، تلاش برای دفاع از عملکرد علی خامنه‌ای، سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی و دفاع از عملکرد‌های سپاه و بسیج در همه حوزه‌ها است.
در حالی که از برنامه موشکی سپاه پاسداران به عنوان یکی از مهم‏ترین عوامل خروج امریکا از توافق‌نامه «برجام» نام برده می‌شود، هادیان سیاسی این نهاد نظامی ماموریت پیدا کرده‌اند این موضوع را انکار و رفع و رجوع کنند.