Friday, June 1, 2018

توافق اسرائیل و روسیه بر سر عقب‌نشینی نیروهای ایرانی از جنوب سوریه



توافق اسرائیل و روسیه بر سر عقب‌نشینی نیروهای ایرانی از جنوب سوریه
العربیه.نت
بنا به توافقی بین اسرائیل، روسیه و رژیم اسد، نیروهای ایرانی به همراه شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان روز جمعه یکم ژوئن عقب‌نشینی خود از مناطق استقرارشان در استان «درعا» در جنوب سوریه را آغاز کردند.
به گزارش العربیه، یک منبع نظامی آگاه وابسته به مخالفان سوری روز جمعه یکم ژوئن اعلام کرد، تنها تعداد کمی از نیروهای ایرانی در جنوب سوریه باقی مانده‌اند و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده به طور کامل از این مناطق عقب‌نشینی کنند.
عقب‌نشینی نیروهای ایرانی از جنوب سوریه در پاسخ به خواسته اسرائیل صورت می‌گیرد و مقدمه‌ای برای توافقی روسی است که بر مبنای آن در ازای عقب‌نشینی نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان و دور کردن آنها از جنوب سوریه به ویژه از مناطق همرز با اسرائیل، به رژیم سوریه اجازه داده خواهد شد تا کنترل خود بر این مناطق را گسترش دهد.

از طرفی نصر الحریری، رئیس هیأت مذاکره‌کننده مخالفان سوری در گفتگو با شبکه «الحدث» بر ضرورت اتحاد سوری‌ها به منظور طرح درخواست خروج نیروهای ایرانی و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران از خاک سوریه تاکید کرد.
نصر الحریری حضور نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان وابسته به این کشور در سوریه را برای تمام اقشار ملت سوریه از جمله طرفداران رژیم اسد، خطرناک توصیف کرد.
الحریری از روسیه خواست تا اگر واقعا بر دست‌یابی به راه حلی سیاسی برای بحران سوریه اصرار دارد، به از سرگیری مذاکرات سوریه کمک کند.
تحولات اوضاع در جنوب سوریه اخیرا موضوع مذاکراتی طولانی در مسکو میان سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه و همتای اسرائیلی‌اش اویگدور لیبرمان بود.
منابع آگاه روسی در این زمینه اعلام کردند که این گفتگوها منجر به دست‌یابی به تفاهم‌هایی درباره اوضاع مناطق مزبور شد که بر ضرورت خروج نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان وابسته به ایران از این مناطق تکیه دارد.
این توافق همچنین به اسرائیل برای انجام هر‌گونه عملیات نظامی در خاک سوریه چراغ سبز نشان می‌دهد.
یک منبع آگاه روسی به روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط» گفته که کتمان روسیه در این‌باره با هدف حفظ توازنی است که مسکو در روابطش از طرفی با اسرائیل و از طرفی دیگر با ایران برقرار کرده است.
این منبع آگاه روسی توضیح داد که اطلاعات موجود نشان می‌دهد که روسیه و اسرائیل به تفاهم مشترکی دست یافته‌اند که به موجب آن نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان وابسته به تهران تا عمق 20 کیلومتری دورتر از مناطق مرزی سوریه و اسرائیل عقب‌نشینی کنند