Wednesday, May 2, 2018

دستگیری دانشجوی ایرانی مقیم لندن در تهران


ایران وایر
ارس امیری، دانشجوی ۳۲ ساله کارشناسی ارشد در دانشگاه کینگستون انگلیس، در تهران توسط مامورین وزارت اطلاعات دستگیر شده است. محسن عمرانی، پسرخاله او که در نیوجرسیِ آمریکا زندگی می‌کند، در گفتگویی تلفنی با ایران‌وایر این خبر را تایید کرد و گفت خانم امیری را در روز ۲۳ اسفند سال گذشته دستگیر کرده‌اند و اکنون حدود ۵۰ روز است در بند ۲۰۹ زندان اوین محبوس است. او با اتهام «اقدام و تبانی علیه امنیت ملی» مواجه شده است.
آقای عمرانی که این خبر را دیروز، سه‌شنبه، در توئیتر خودش هم منتشر کرد به ایران‌وایر گفت پدر و مادر ارس همچنان مخالف علنی شدن این خبر بوده‌اند اما او پس از نزدیک به دو ماه تصمیم گرفته سکوت را بشکند.

خانم امیری در دانشگاه کینگستون در لندن انگلیس در رشته زیبایی‌شناسی و تئوری هنر در مقطع کارشناسی ارشد درس می‌خواند و با «شورای فرهنگی بریتانیا» برای تبادل فرهنگی بین دو کشور همکاری می‌کرد. شورای فرهنگی بریتانیا، سازمانی بین المللی است که در حوزه روابط فرهنگی و فرصت های آموزشی در کشورهای مختلف فعالیت دارد ولی فعالیت این موسسه در ایران متوقف شده است. این موسسه بهمن سال 87 اعلام کرد که به دلیل تهدید کارمندان ایرانی این موسسه توسط مقام‌های جمهوری اسلامی، فعالیت های آموزشی و فرهنگی خود در ایران را متوقف می کند.
عمرانی در یکی از توئیت‌هایش تاکید کرده که تمام فعالیت‌های ارس با «تعامل و هماهنگی با معاونت‌های هنری وزارت ارشاد» بوده است.
این دانشجو بارها به ایران سفر کرده بود و با مشکلی مواجه نشده بود. این بار هم در روز ۱۸ اسفند 96 برای سفری کوتاه برای عیادت مادربزرگش که در بیمارستان آمل بستری است به ایران رفت اما درست همان روزی که قرار بود به لندن برگردد، ۲۳ اسفند، در خیابان در تهران بازداشت شد.
عمرانی به ایران‌وایر گفت پدر و مادر امیری که در آمل زندگی می‌کنند بارها به تهران آمده‌اند و برای او وکیلی هم گرفته اند اما هنوز به وکیل اجازه ملاقات داده نشده. او در توئیتر نوشته پدر و مادرش تا بحال سه بار با ارس ملاقات داشتند و چند بار هم تلفنی با او صحبت کرده‌اند و حال عمومی و روحیه او خوب است اما «با همه پیگیری‌ها هنوز بهشون نگفتن کدوم قسمت از فعالیت‌های مورد اتهامه و مصداقش چی بوده؟ اگر احیانا ارس داشته اشتباهی مرتکب می‌شده چرا در تمام این سال‌ها دست کم تذکری به او ندادند؟»
عمرانی که خود دوره پسادکترای علم اعصاب را در دانشگاه راتگرزِ نیوجرسی می‌گذراند خاطرات خوب بسیاری از دخترخاله‌اش دارد. او می‌گوید: «همیشه فعال و اهل فرهنگ و هنر بود. از ۱۴ سالش که بود، داستان‌های خیلی قشنگی می‌نوشت که در مجله «کارنامه» هم چاپ شد. در آمل زندگی می‌کرد و تهران که می‌آمد، گاه پیش من و همسرم می‌ماند و خیلی دوست داشت با دوستان من که اهل کارهای فرهنگی بودند معاشرت کند.»
ارس توانست پس از تحصیل در رشته مدیریت فرهنگی در دانشگاه سوره تهران برای ادامه تحصیل به بریتانیا برود و در این مدت موفقیت‌هایی هم داشته. مثلا در سال ۲۰۱۴ یکی از طراحان نمایشگاه «یادِ آينده: هنر پساانقلابی درایران» بود که در گالری برونئیِ دانشگاه معتبر سوآس در لندن انگلیس برگزار شد. در این نمایشگاه آثار ۲۹ هنرمند ایرانی مقیم ایران عرضه شد که خیلی‌هایشان برای اولین بار کار خود را در بریتانیا ارائه می‌کردند. نمایشگاه البته شامل اسم‌های شهیرتری همچون رضا عابدینی، طراح گرافیک برجسته، هم بود. رسانه‌های بریتانیا توجه مفصلی به این نمایشگاه نشان دادند. روزنامه «فایننشال تایمز» مطلبی به قلم گرت هریس، منتقد هنری، منتشر کرد که آن‌را «آشتی فرهنگی در پی انسداد سیاسی طولانی‌مدت بین ایران و بریتانیا»‌ نامید. نهاد ساتبیز در وب‌سایت خود نمایشگاه را قابل توجه خواند.
نمایشگاه دیگری که ارس از طراحانش بود «صبحانه در تهران: زنان در ایران معاصر» نام داشت که در همکاری با گالری طراحان آزاد تهران در گالری فریم‌لیسِ لندن برگزار شد. این نمایشگاه که در همکاری با دیوید گلیسون، منتقد هنری، برگزار می‌شد کار هنرمندانی همچون آزاده اخلاقی را عرضه کرد که به موفقیت‌های بسیارش در عرصه هنر مفهومی و به تصویر کشیدن صحنه مرگ اشخاصی که صحنه مرگ‌شان ثبت نشده معروف است. این نمایشگاه توسط خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا پوشش داده شد.
در سه سال اخیر بیش از سی ایرانی با تابعیت دوگانه دستگیر شده‌اند که اغلب به دست سپاه بوده. امیری تنها شهروندی ایران را دارد اما دارای اقامت دائم بریتانیا هم هست. در همین چند هفته اخیر خبر دستگیری دو شهروند ایرانی-بریتانیایی دیگر هم به گوش رسیده. عباس عدالت، فعال ضدجنگ و استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه امپریال کالجِ لندن، و ماهان عابدین، تحلیل‌گر رسانه‌ای که یک منبع آگاه در تهران در گفتگو با ایران‌وایر خبر از دستگیری‌اش داده. شناخته‌شده‌ترین زندانی بریتانیایی-ایرانی در اوین شاید نازنین زاغری-رتکلیف باشد، شهروندی که در سازمان‌های خیریه کار می‌کرد و اکنون بیش از دو سال است در زندان اوین مانده، دور از دختر خردسالی که در تهران مانده و خود دور از پدرش.