Friday, May 18, 2018

گزارش واشنگتن فری بیکن: وضعیت عصبی جمهوری اسلامی برای نجات توافق هسته‌ای



گزارش واشنگتن فری بیکن: وضعیت عصبی جمهوری اسلامی برای نجات توافق هسته‌ای
گزارشی از ادم کردو در نشریه اینترنتی واشنگتن فری بیکن

تلاش رهبران اروپا برای مجاب کردن اعضای کنگره آمریکا بی نتیجه بوده است. دیپلمات های اروپایی دولت اوباما را مقصر می دانند که به آن ها وعده داده بود در تجارت با ایران هدف تحریم های ثانویه آمریکا قرار نخواهند گرفت.
یک مشاور نزدیک به کاخ سفید معتقد است واکنش ایران نشان از استیصال جمهوری اسلامی برای ماندن در برجام و ادامه دریافت درآمدهای هنگفت دارد: «همین طور که پرزیدنت ترامپ همیشه گفته است، توافق ایران برای ملاها عالی و برای مردم آمریکا بسیار بد بوده است. ایرانی ها با عجله می کوشند هر چه می توانند برای نجات برجام انجام بدهند. اروپا باید تصمیم بگیرد می خواهد کدام طرف ماجرا باشد.»
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، و دیگر مقام های ایرانی حتی چشم امید به جان کری، وزیر خارجه دولت اوباما، داشتند.
تصور می شود جان کری اخیرا با کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، که مستقیما به رهبر جمهوری اسلامی مشاوره می دهد در اروپا ملاقات کرده باشد.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اخیرا در باره دیدارهای ظریف با کری گفت: «ما آمریکا را فقط ترامپ نمی دانیم و ایالات متحده فقط دولت حاکم در این کشور نیست، بلکه تفکراتی نسبت به مسائل منطقه و جهان در این کشور وجود دارد که می تواند در مسائل آمریکا تاثیر بگذارد.»
ظریف این روزها در اروپا تقلا می کند برجام را نجات بدهد.
وزیر خارجه ایران پس از دیدار با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ادعا کرد تضمین هایی گرفته است که کشورهای اروپایی به پایبندی به تعهداتشان به ایران پس از خروج آمریکا از برجام ادامه خواهند داد.
رهبر جمهوری اسلامی هم با ذکر این که نتایج اولیه خروج از برجام انزوای واشنگتن در افکار عمومی جهان بوده است، از تمایل خود به حفظ برجام سخن گفت
صدای آمریکا