Monday, April 9, 2018

بحران ارزی یا واقعی شدن قیمت؟ دلار به ۶۰۰۰ تومان رسید


جمله معروف آیت الله خمینی

بحران ارزی یا واقعی شدن قیمت؟ دلار به ۶۰۰۰ تومان رسید
یورو نیوز
افزایش قیمت ارز در ایران خرید و فروش ارز در بسیاری از صرافی های تهران را روز گذشته متوقف کرد و تازه ترین خبرها گویای معامله دلار در بازار تهران با قیمت ۶۰۰۰ تومان می باشد.
حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در اوایل بهمن ۱۳۹۶ در گفتگویی تلویزیونی درباره قیمت دلار گفته بود که «مردم خیالشان از بابت دلار راحت باشد.» در زمانی که حسن روحانی به مردم اعلام کرد که خیالشان از قیمت دلار راحت باشد، دلار در قیمت ۴۵۰۰ تا ۴۷۰۰ تومان معامله می شد و امروز دوشنبه ۲۰ فروردین دلار در قیمت ۶۰۰۰ تومان معامله می شود. به عبارت دیگر قیمت دلار در کمتر از ۳ ماه، ۲۱ درصد افزایش یافته است.

از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی در سال ۱۳۹۲ که قیمت دلار حدود ۳۰۰۰ تومان بود تا چند ماه گذشته تلاش می شد که قیمت ارز اصلی خارجی کنترل شود اما از تابستان ۱۳۹۶ همه شواهد نشان می داد که قیمت دلار موجی افزایشی را در پیش دارد.
با این حال افزایش قیمت ارز در تمامی دولت های بعد از انقلاب قابل مشاهده است. پس از سال‌های جنگ و سیاست ویژه اقتصادی، قیمت دلار در سال‌های ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، ۴ برابر افزایش یافت. در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی نرخ برابری ریال و دلار حدودا دو برابر شد و در ۸ سال دولت محمود احمدی نژاد همین نرخ تا سه برابر افزایش یافت.
با این حال با نگاهی خام به نمودارهای دولت‌های مختلف نمی‌توان گفت که چون در دولت احمدی نژاد دلار سه برابر شد و در دولت روحانی هنوز دلار دو برابر نشده پس وضعیت اقتصادی -سیاسی آنچنان وخیم نیست.