Wednesday, April 25, 2018

سعید مرتضوی هنگام دستگیری با مقاومت حکم را پاره کرد .



سعید مرتضوی هنگام دستگیری مقاومت و حکم دستگیری را پاره کرد
روزنامه شرق چاپ تهران با فردی که می‌گوید در همسایگی محل اختفای سعید مرتضوی در خانه ای در شمال ایران زندگی می کند، گفت و گو کرده است.
این فرد به روزنامه شرق گفته است که آقای مرتضوی در زمان دستگیری مقاومت می کرده، حکم دستگیری را پاره کرده و تلاش داشته تا با کسی تلفنی صحبت کند اما به تلفن او جوابی داده نشده است.
به روایت روزنامه شرق، خانه‌ای که سعید مرتضوی روزهای آخر در آن پنهان شده بوده، کنار یک مغازه کوچک لباس‌های زنانه است که در واقع بخشی از حیاط یک خانه است.

شاهدی که این روزنامه با او گفت و گو کرده خانمی است که در این محل ساکن بوده و از حیات خانه به منزل بغلی دید داشته و به دلیل ضخامت کم دیوار حائل میان دو خانه هم صدای ساکنان را می شنیده و متوجه شده بوده که در محل اختفای آقای مرتضوی "صدای هیچ زنی نمی آید"، "مکالمات و رفت و آمدها "ساعت دو سه شب به بعد است" و فقط "صدای شنیدن اخبار بیگانه" به گوش می رسد.
راوی روزنامه شرق می گوید پیش از دستگیری آقای مرتضوی "همسایه ما به شوهرم زنگ زد که من خانه‌ام را به یک نفر، دو‌ماهه اجاره داده‌ام. گفت یک آقا هست که پدر و مادرش هم همراهش هستند. خانواده هستند. گفت که اینها خیلی به حجاب اهمیت می‌دهند و چون حیاط خانه ما به خانه آنها دید دارد می خواهند طلق بکشند".
این خانم گفته که از شنیدن صدای اخبار رسانه های خارج از ایران از این خانه متعجب می شده و همسرش گفته "اینها چطور حزب‌اللهی‌اند که فقط اخبار بیگانه گوش می‌دهند".
توصیفاتی که همسایه سعید مرتضوی از ظاهر او می کند با وضعیتی که از آقای مرتضوی در یادهاست متفاوت است. او چهره سعید مرتضوی را بدون عینک با ریش و سبیل تراشیده، توصیف می کند و می گوید پیش از دستگیری با او "چشم‌توچشم" شده اما او را نمی شناخته است.
فردی که شرق او را شاهد دستگیری آقای مرتضوی می خواند می گوید در لحظه بازداشت دادستان پیشین تهران ماموران در خانه را به مدت ۱۵ دقیقه می زدند و می گفتند "آقا سعید ما می‌دانیم شما تویی، در را باز کن اما پس از اینکه آنها تهدید به شکستن در کردند ساکنان خانه در را باز کردند و جر و بحث میان دو طرف آغاز شد."
"صدای یک خانمی را شنیدم که گفت 'آقا توروخدا نبریدش'. این خانم این چند روز را در خانه بود، اما صدایش درنمی‌آمد. این خانم چند روز توی خانه بود، چون کسی از صبح نرفت توی خانه. گفت ' توروخدا نبریدش' که دیگه دست‌‌وپایش را گرفتند و بردنش. فکر کنم دستش را زنجیر کردند و بردنش... خیلی سروصدا می‌کرد".
چند روز پیش از دستگیری آقای مرتضوی فشارهای عمومی از جانب شهروندان برای اجرای حکم دو سال زندان آقای مرتضوی افزایش یافته بود.
بی بی سی