Thursday, April 5, 2018

قیمت هر دلار به سه میلیون تومان می‌رسد



قیمت هر دلار به سه میلیون تومان می‌رسد
دبی.العربیه نت فارسی
یک نماینده مجلس ایران با اشاره به اینکه در چهار دهه اخیر ارزش پول ملی ایران یک پانصدم شده، پیش‌بینی کرد که در چهار دهه آینده هر دلار آمریکا در ایران به قیمت سه میلیون تومان خرید و فروش شود.
به گزارش خبرگزاری فارس احمد همتی، نماینده سمنان، سرخه و مهدی‌شهر در مجلس روز چهارشنبه 15 فروردین درباره قیمت دلار در بازار ایران گفت: «اگر سیاست‌ها با همین روند ادامه پیدا کند، طی چهار دهه آینده، هر دلار چیزی حدود سه میلیون تومان خرید و فروش خواهد شد.»

این عضو فراکسیون امید توضیح داد که در چهار دهه اخیر ارزش پول ملی ایران به یک پانصدم رسیده و " از افت به مرز یک پانصدم در چهار دهه اخیر در طول یک سال گذشته به یک هفتصدم رسیده است."
همتی با تاکید بر اینکه "کماکان هر دولتی که بیاید، سقوط ارزش پول ملی را خواهیم داشت" گفت که طی چهار دهه آینده با این روند برای کشور فاجعه ایجاد خواهد شد.
او گفت که تحلیل درستی از شرایط نزد مقامات کشوروجود ندارد و " به ‌ندرت این اتفاق می‌افتد که مسؤولان اقتصادی و حتی دولت و رئیس‌جمهوری تحلیل درستی از افزایش نرخ ارز داشته باشند."
همزمان معصومه آقاپور علیشاهی، نماینده شبستر و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ایران به تاثیر تغییرات قیمت دلار بر اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: «قطعاً نرخ تورم در سال 97 تک رقمی نخواهد بود، چراکه تأثیر افزایش نرخ دلار در بهمن و اسفند سال گذشته، از اردیبهشت در شاخه تولید خود را نشان خواهد داد.»
او در ادامه گفت: « اقتصاددانان کشور قریب به اتفاق نرخ تورم برای سال جدید را 12 تا 15 درصد پیش‌بینی کردند.»
مرتضی افقه اقتصاددان و عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اهوازدرباره چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال 1397 گفت: «بعید می‌دانم که دولت درباره برخی شاخص‌ها از جمله شاخص رشد اقتصادی بتواند کار خارق‌العاده‌ای انجام دهد.»
بانک مرکزی ایران روز چهارشنبه 15 فرودین قیمت رسمی دلار را 44 ریال افزایش داد. بر این اساس دلار با 44 ریال افزایش 3782 تومان، پوند با 194 ریال رشد 5329.7 تومان و یورو با 39 ریال کاهش 4645.3 تومان ارزش‌گذاری شد. این در حالی است که قیمت دلار در بازار آزاد در روزهای گذشته از مرز 5 هزار تومان گذشت و به 5 هزار و 100 تومان رسید. هر دلار در بازار آزاد روز چهارشنبه 5 هزار و 23 تومان معامله شد.