Friday, March 23, 2018

جان بولتون؛ میخ تابوت برجام؟



جان بولتون؛ میخ تابوت برجام؟
دویچه وله

با انتصاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیتی رئیس جمهور ایالات متحده، نگرانی‌ها پیرامون آینده برجام شدت یافته است. بولتون از مخالفان سرسخت توافق ‌هسته‌ای با ایران و طرفدار سرنگونی جمهوری اسلامی است.
رئیس جمهور ایالات متحده در پیامی توئیتری اعلام کرد که  جان بولتون را به عنوان
جانشین مک‌مستر، مشاور امنیتی خود برگزیده است.
با وجود اینکه دونالد ترامپ در این پیام از ژنرال سه ستاره به خاطر خدماتش قدردانی کرد و او را "دوست" خود نامید، بسیاری از کارشناسان بر این نظرند که ترامپ از او ناراضی بوده، زیرا در بسیاری از موارد خواسته‌هایشان با هم همخوانی نداشته و به‌ویژه در رابطه با ایران اختلاف نظر شدید داشته‌اند.
در حالی که ترامپ اعلام کرده بود که در ماه مه از تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران خودداری خواهد کرد، مک‌مستر خواهان پایبندی کشورش به توافق هسته‌ای با ایران بود و بدین ترتیب در این زمینه با رکس تیلرسون، وزیر پیشین ‌امور خارجه آمریکا، هم‌نظر بود.
ترامپ اکنون با تعویض این دو سیاستمدار موانع داخلی بر سر راه خروج از برجام را برداشته است.
جان بولتون کیست؟
این سیاستمدار و دیپلمات ۶۹ ساله فرزند زنی خانه‌دار و یک کارمند آتش‌نشانی است که در محله‌ای کارگری در بالتیمور آمریکا رشد کرد و سپس موفق به تحصیل دانشگاهی در رشته ‌هنر و دریافت مدرک دکترا در رشته حقوق شد.
بولتون فعالیت سیاسی خود را در دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان آغاز کرد و در زمان جورج دبلیو بوش پله‌های ترقی را در وزارت دادگستری و وزارت امور خارجه طی‌ کرد و به مقام معاونت وزیر امور خارجه در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین‌المللی نیز رسید.
جان بولتون نماینده وقت آمریکا در سازمان ملل، در گفت‌وگو با جورج دبلیو بوش (رئیس جمهور) و خانم کاندالیزا رایس (وزیر امور خارجه)  


او در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ سفیر ایالات متحده در سازمان ملل بود و در سال‌های اخیر در کنار شغل‌های گوناگون، به عنوان تحلیلگر شبکه فاکس نیوز آمریکا نیز فعالیت می‌کرد.
بولتون یکی از طرفداران برخورد غیردوستانه با کره شمالی است. او معتقد است که برای جلوگیری از بلندپروازی‌های کره شمالی، باید این کشور را بمباران کرد.
مخالف سرسخت جمهوری اسلامی
جان بولتون برای ایرانی‌ها هم چهره آشنایی است. او مواضع بسیار تندی علیه جمهوری اسلامی دارد و بارها خواستار حمله نظامی به ایران نیز شده، زیرا به گفته او حکومت ایران پیوسته باعث بروز کشمکش‌های تازه در منطقه می‌شود.
بولتون می‌گوید که رژیم ایران نه تنها یک تهدید تروریستی بلکه یک تهدید هسته‌ای نیز به‌شمار می‌رود.
او به حسن روحانی به عنوان یک رئییس جمهور میانه‌رو "هیچ اعتمادی" ندارد و "تنها راه جلوگیری از اقدامات خرابکارانه" حکومت ایران را تغییر آن می‌داند.
این سیاستمدار و دیپلمات محافظه‌کار از سال ۲۰۱۰ تاکنون در گردهمایی سالانه سازمان مجاهدین خلق شرکت می‌کند. او در آخرین گردهمایی این سازمان که ژوئیه ۲۰۱۷ (تیر ۱۳۹۶) در پاریس برگزار شد، تاکید کرد که باید تلاش برای تغییر رژیم ایران را ادامه داد.
به گزارش سازمان یاد شده، بولتون در سخنرانی خود خطاب به مجاهدین گفته است: «پیروزی نزدیک شما را در تهران جشن می‌گیریم!"
البته مشاور جدید ترامپ در آخرین مصاحبه‌اش با شبکه فاکس نیوز اظهار داشت که موضع‌گیری‌هایش در زمینه‌های گوناگون مربوط به گذشته بوده و در آینده به عنوان مشاور رئیس جمهور باید اطمینان حاصل کند که دونالد ترامپ برای تامین امنیت ملی از تمامی گزینه‌ها برخوردار است.