Thursday, March 29, 2018

خشم افکار عمومی از قتل یک بازمانده هولوکاست در فرانسه



خشم افکار عمومی از قتل یک بازمانده هولوکاست در فرانسه

بازپرسان پلیس گمان می‌برند قتل یک زن ۸۶ ساله در شهر پاریس با انگیزه‌های یهودی‌ستیزانه صورت گرفته باشد. دولت فرانسه به این حادثه واکنش نشان داده است. دو مظنون که یکی از آنها مسلمان است، دستگیر شده‌اند.
ژرار کلمب، وزیر کشور فرانسه از قتل یک زن یهودی ۸۶ ساله در منزلش در پاریس ابراز انزجار کرده است. او در پیامی توییتری نوشت، تمامی اقدامات لازم برای "بازجویی از عاملان این جنایت وحشیانه" به کار گرفته خواهد شد.
ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه این کشور نیز وجود انگیزه‌های یهودی‌ستیزانه در پشت پرده این قتل را "محتمل" دانسته است. او که به اورشلیم سفر کرده، گفت این حادثه نشان می‌دهد که مبارزه با یهودی‌ستیزی تا چه اندازه اهمیت دارد.
روز جمعه (۲۳ مارس/ ۳ فروردین) جسد میری کنول، زن سالخورده یهودی در آپارتمان محقرش در پاریس پیدا شد. یکی از همسایگان او با آتش‌نشانی تماس گرفته و بروز حریق در آپارتمان خانم کنول را گزارش کرده بود. مأموران آتش‌نشانی پس از بررسی محل حادثه دریافتند که در چند نقطه آپارتمان میری کنول آتش روشن شده بود.

بررسی جسد خانم کنول نشان می‌دهد که ۱۱ ضربه چاقو به او وارد شده و نقاطی از بدن او دچار سوختگی شده است. مأموران پلیس اندکی بعد دو فرد مظنون را به اتهام قتل میری کنول دستگیر کردند. یکی از مظنونان همسایه این زن بوده و مسلمان است.

دادستانی فرانسه گمان می‌برد میری کنول به دلیل اعتقادات مذهبی‌اش به قتل رسیده و تحقیقات در این زمینه را آغاز کرده است.
دومین حادثه در عرض یک سال
نمایندگان انجمن یهودیان فرانسه نیز این واقعه را تکان‌دهنده خوانده و نسبت به آن ابراز انزجار کرده‌اند. آنها از دولت خواستار "شفافیت کامل" در تحقیقات این پرونده شده‌اند و مردم را به برپایی یک راهپیمایی یادبود در روز چهارشنبه (۲۸ مارس) فراخوانده‌اند.
میری کنول در سال ۱۹۴۲ زمانی که ده سال بیشتر نداشت، همراه با مادرش اندکی پیش از عملیات گسترده پلیس برای دستگیری یهودیان از پاریس گریخت و به پرتغال پناه برد. در آن زمان پاریس به اشغال نازی‌ها در آمده بود.
اشغالگران آلمانی به پلیس فرانسه دستور داده بودند یهودیان ساکن پاریس را که تعدادشان به ۱۳ هزار تن می‌رسید، دستگیر کنند. بیشتر یهودیان بازداشتی به اردوگاه کار اجباری "آشویتس" منتقل شدند و سپس به قتل رسیدند.
حدود یک سال پیش نیز در فرانسه قتل یک زن بازنشسته به نام سارا حلیمی خشم جامعه یهودیان را برانگیخت وانتقادهای زیادی را نسبت به عملکرد پلیس کشور به همراه داشت. به گفته منتقدان بازپرسان پلیس از همان ابتدا انگیزه یهودی‌ستیزانه قتل این زن را در نظر نگرفته بودند. وزارت دادگستری فرانسه اخیرا این پرونده را به عنوان پرونده‌ای با انگ یهودی‌ستیزی طبقه‌بندی کرد.
زن ۶۵ ساله توسط همسایه‌اش به قتل رسیده بود. قاتل در حالی‌که فریاد "الله اکبر" سر داده بود، او را از بالکن خانه‌اش به پایین پرتاب کرد. وکلای خانواده مقتول بعدها گزارش دادند که قاتل پیش‌تر سارا حلیمی را "شیطان" توصیف کرده بود.


دویچه وله