Saturday, January 13, 2018

مصاحبه رضا پهلوی ولیعهد سابق ایران با شبکه تلویزیونی العربیه



مصاحبه رضا پهلوی ولیعهد سابق ایران با شبکه تلویزیونی العربیه 
رضا پهلوی ولیعهد سابق ایران شامگاه جمعه 11 ژانویه 2018 در مصاحبه با شبکه العربیه در برنامه پانوراما به پرسش‌هایی درباره تظاهرات اعتراضی اخیر در ایران پاسخ داد. 
مشروح مصاحبه العربیه با شاهزاده رضا پهلوی، فرزند شاه پیشین ایران
س: چرا درخواست‌های مردم به گونه‌ای شده که حسرت روزهای شاه را می‌خورند؟ تحلیل شما از اعتراضات علیه رژیم فعلی تهران چیست؟
ج: در اول این یک حقیقت است که پس از 40 سال از زندگی در سایه یک رژیم دیکتاتوری دینی، بیشتر ملت ایران به این باور رسیده‌اند که امکان ایجاد تغییری اساسی برای بهبود اوضاع زندگی و مشارکت در نظام سیاسی و از بین بردن انواع تبعیضی که رژیم از زمان به قدرت رسیدن انجام داده، وجود ندارد. آنگونه که می‌دانید در همه این سال‌ها، سه نسل آرزو کردند که شاید این رژیم از درون اصلاح شود ولی این موضوع رخ نداد. دلیل این موضوع نیز این بود که کشور فقیرتر شد و گرسنگی سراسر کشور را فرا گرفته و جوانان در ایران امیدی به یافتن شغل یا تحصیلات مناسب یا تشکیل خانواده ندارد. همه درآمدهای دولت یا به دلیل فساد به هدر شد و به جیب رهبران رفت یا صرف اموری شد که هیچ ارتباطی با منافع ایران نداشت بلکه هدف از آن حفاظت از این رژیم بود. در داخل نیز صرف تقویت ماشین سرکوب رژیم یا حمایت از گروه‌های حامی رژیم در درگیری‌ها با همسایگانمان و ادامه اندیشه گسترش این ایدئولوژی در جهان شد. لذا امروز پیام ایرانیان روشن است. آنها خواهان تغییر این رژیم هستند. آنها می‌دانند آینده روی تغییر کامل ساختار سیاسی تمرکز دارد و خواهان نظامی هستند که به آنها اجازه مشارکت کامل داده و حقوق بشر را تضمین کند. نظامی که چندگانه و دموکراتیک باشد و این تنها راهی است که به ما امکان ساخت و بازسازی کشور و تضمین همه حقوق شهروندان بر اساس قانون می‌دهد. به نظر من پیامی که خانواده‌های ایرانی اعلام می‌کنند نشان می‌دهد این نسل به وظیفه خود عمل کرد و می‌داند که پدر و پدربزرگم به بهبود زندگی ایرانیان التزام داشتند و مدرنیزاسیون را به کشور ما آوردند تا ایران را از دوران سده‌های میانی عبور دهند و در صورت نبود این انقلاب، ایران می‌توانست ژاپن دیگری یا حداقل کره‌جنوبی در خاورمیانه باشد ولی ما به کره شمالی تبدیل شدیم.
س: شما به خوبی با ساختار رژیم‌های دیکتاتور و تمامیت‌خواه و رژیم‌هایی که باور خاص خود را دارند، مانند رژیم فعلی تهران، آشنایی دارید. در مقابله با این رژیم، مردم معترض چقدر شانس موفقیت دارند؟
آنگونه که گفتم زمانی که در گذشته سابق تصمیم گرفتیم برای حکومت، تنها یک ایدئولوژی را بر ملت‌های دیگر تحمیل کنیم و اجازه اعتراض به آنها ندهیم و این موضوع در رژیم شوروی و اندیشه کمونیسم صورت گرفت و امروز شاهد این نمونه اسلامی دینی و تحمیل یک ایدئولوژی بر دیگران هستیم. بار دیگر ثابت شد که نظام‌های اقتدارگرا می‌توانند به پایان کار خود برسند، زیرا که به این دلیل امکان محافظت از بقای را ندارد. ملت‌های جهان بدون در نظر گرفتن فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و باورهای دینی‌شان می‌دانند که فصل مشترک همه آنها، رژیمی است که هرگونه اندیشه و به ویژه اندیشه دینی را به شکل واضح از حکومت جدا می‌داند و این موضوع به معنای آن نیست که وجود آینده سکولار، باعث ظلم به گروهی از مردم خواهد شد. این کاملا واضح است که اگر تنها یک اندیشه بر حکومت تسلط داشته باشد، شهروندان ایرانی نمی‌توانند در برابر قانون مساوی باشند و می‌دانم که شهروندان این موضوع را درک می‌کنند.
گوینده تلویزیون العربیه: اجازه دهید با همدیگر برخی از سخنانی که شما پیش از این درباره اعتراضات در ایران گفته‌اید را با هم مرور کنیم.
رضا پهلوی: ایرانیان فصل جدیدی در تاریخشان می‌نویسند و گمان می‌کنم موفق خواهند شد.
 «خشم مردم ایران، ناراحتی از همه رژیم سیاسی در ایران است و تنها به دلیل اوضاع اقتصادی نیست»
 «زمان تشکیل ائتلافی بزرگ برای رویارویی با رژیم ایران فرا رسیده است»
«تغییر دموکراتیک در افزایش مبارزه تا سقوط رژیم خلاصه می‌شود»
 «من آماده خدمت چه به عنوان شهروند عادی و چه به عنوان نقشی بزرگتر هستم»
«برگزاری انتخابات سالم تنها وظیفه من در زندگی است»
س: پیش از این گفتید که صبر ملت ایران به سر رسیده و آنها متوجه شده‌اند این نوع از نظام‌ها قابل اصلاح نیست. آیا این جنبش در ایران موفق خواهد شد یا بستگی به موضع‌گیرهای بین‌المللی و حمایت اقدامات در داخل ایران دارد؟
ج: برای تحقق منافع شهروندان، این جنبش باید موفق شود. ما نمی‌توانیم هیچ‌گونه مدیریت بد و فاسد از سوی این رژیم در ایران را بپذیریم. این تنها به سود ایرانیان نیست، این به سود منطقه و کل جهان است. هرگاه شاهد سقوط رژیم‌های اقتدارگرا و دیکتاتور از طریق تظاهرات مسالمت‌آمیز بوده‌ایم، این موضوع با حمایت جهانی صورت نگرفته است. بارها به شهروندان گفته‌ام که در این مبارزه ما نمی‌توانیم به کسی غیر از خودمان امید داشته باشیم، نه به هیچ طرف دیگری. البته روشن است که اگر حمایت بین‌المللی به ویژه از کشورهای دموکراتیکی داشته باشیم که همان ارزش‌هایی، از جمله حقوق بشر،برابری، عدالت و دموکراسی را دارند که از آنها حمایت می‌کنیم ، هزینه تغییر برای ایرانیان بسیار کمتر خواهد بود. این موضوع فراتر از منافع ملی است و یک وظیفه اخلاقی است که در کنار ملت ایران را که نماینده واقعی ندارد و امروزه به هیچ وجه از سوی این رژیم نمایندگی نمی‌شود، ایستاد. این صداهای تغییر است و جهان براساس این ارزش‌های مشترک، باید در کنار این صداها که از ایران شنیده می‌شوند بایستد. ما به عنوان دموکرات باید یکدیگر را حمایت کنیم و می‌خواهیم به منافع خود و منافع همگان برسیم.
س: شما از حمایت حرف زدید. چه نوعی از حمایت را مد نظر دارید؟ آیا حمایت از طریق سخنرانی، حمایت در مجامع بین‌المللی، حمایت در شورای امنیت و یا شاید به مرحله‌ای برسیم که درباره حمایت نظامی یا مداخله نظامی برای کمک به ایرانیان حرف بزنیم.
ج: دو خطر قرمز وجود دارد که نمی‌خواهم از آنها عبور کنم. اول اینکه ما از هیچ‌گونه خشونت حتی اگر از سوی ملت ما صورت گیرد، حمایت نمی‌کنیم. دوم اینکه فکر می‌کنم مداخله نظامی، گزینه‌ای خواهد بود که همه در آن بازنده خواهیم بود و این روش ایجاد تغییر نخواهد بود. اگر بنا باشد نقش نظامی وجود داشته باشد، آن را برای شما توضیح می‌دهم. این موضوع به زمانی تعلق دارد که ارتش ما، نیروهای سپاه پاسداران، اعضای بسیج تصمیم بگیرند به ملت بپیوندند و بخواهند به ملت، نه به رژیم خدمت کنند و ملت را در مقابل رژیم حمایت کنند و به عنوان ماشین سرکوب به کار گرفته نشوند. اما آنها باید استراتژی خروج داشته و به مرحله مابعد از رژیم و جایگاهی که به آن دست خواهند یافت، ایمان داشته باشند. پس از آن هیچگاه برای دریافت حمایت نظامی خارجی تلاش نخواهیم کرد. امروز نیروهای نظامی در ایران بزرگترین همیپمان هستند و باید برای ملت ایران اینگونه بمانند. ما می‌دانیم که برخی از آنها گمان خواهند کرد نتیجه، منافع شخصی آنها را تهدید خواهد کرد، لذا به محافظت از این رژیم ملتزم خواهند بود. منظور من مافیای سپاه پاسداران است اما ما می‌دانیم بسیاری از فرماندهان رده بالا رنج برده و درآمد چندانی ندارند و به کارهای دیگری نیز مشغولند و نمی‌خواهند بیش از این به ورطه بیفتند. لذا من خواهان یک عفو بین‌المللی برای این افراد هستم و از آنها خواسته‌ام به شکل جدی به موضوع پیوستن به ملت بیاندیشند و مطمئن هستم که ملت ایران برای آشتی و پایان دادن به چرخه خشونت، آنها را خواهد بخشید.
س: بسیاری می‌پرسند چگونه ممکن است سپاه پاسداران و بسیج از ملت حمایت کنند، در حالی که آنها در واقع ساخت رژیم ایران هستند. می‌خواهم از شما بپرسم برخی ناظران باور دارند که ایران به دو روش حکومت می‌کند. روشی که به ولایت فقیه و اصولگرایان تعلق دارد و روش دوم که تا کنون فرصت کافی نیافته، روش اصلاح‌طلبان است. برخی دیگر نیز باور دارند که هر دو گروه، دو روی یک سکه هستند و به طور دائم نقش عوض می‌کنند. شما چه نظری دارید؟
درباره بخش اول سوال شما باید بگویم ما در هفته گذشته شاهد برخی از نیروهای بسیج و تعدادی از نیروهای سپاه پاسداران بودیم بود که کارت‌های عضویت خود را آتش می‌زدند و به معترضان می‌پیوستند. لذا می‌بینم که برخی برادران و خواهران پیام را دریافت کرده‌اند. رژیم به سمت انفجار از درون در حرکت است و موضوع اصلی زمان رخ دادن این انفجار است، نه اینکه آیا این انفجار رخ می‌دهد یا خیر. 
از یک سو ملت ایران را داریم، بدون در نظر گرفتن اینکه جهان بخواهد با این ملت چه کند و از سوی دیگر رژیم ایران را داریم. به شکل طبیعی رژیم خواهد کوشید، کما اینکه در گذشته کوشیده، برخی بهبودی‌ها را انجام دهد اما فکر می‌کنم حکم صادر شده و همه رژیم از سوی ملت ایران مورد سوال قرار گرفته و زمان آن رسیده که جامعه جهانی نیز به این سمت حرکت کند.
س: اگر بخواهید در اوضاع فعلی به ملت ایران پیامی بدهید، چه خواهید گفت؟
هم‌میهنان عزیز. در این لحظات سرنوشت‌ساز تاریخ کشورمان، مهم‌ترین مساله استمرار، اتحاد و همبستگی و همصدایی است. این فرقه تبهکار اشغالگر را نهایتا پایین خواهیم کشید و ایرانمان را پس خواهیم گرفت. دوباره می‌سازیمت وطن.