Friday, January 19, 2018

هتک ناموس در کره شمالی جرم نیست



هتک ناموس در کره شمالی جرم نیست
Sputnik Iran
به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه سوئدی "اِکسپرسِن"، سازمان ملل متحد به تازگی هشدار داده است که در کره شمالی، زنان اغلب در معرض تجاوز جنسی قرار می گیرند. تجاوزها و دستدرازی به زنان در ارتش این کشور کار روزمره معمولی است.
خانم "لی سو- یِن" Lee So-yeon که از کره شمالی فرار کرد، در آن کشور ستوان گروهان زنان بود. وی می گویند: در دسته من 30 زن بود و هر کدام دستخوش تجاوز جنسی شد. این زن 41 ساله در حال حاضر در کره جنوبی بسر می برد و رییس اتحادیه کره جدید است که از زن های قربانی آن اعمال که به کره جنوبی فرار کردند حمایت می کند.
خانم "لی سو- یِن" از همه بهتر می داند که زنان فراری در باره چه تعریف می کنند. وی خودش قبل از فزار به کره جنوبی در گروهانی مستقر در نزدیکی مرز با کره جنوبی خدمت می کرد و این گروهان در صورت بروز جنگ بایستی به خاک کشور همسایه رخنه کرده و هدفها برای آتشباری را معلوم و مشخص کند. این زن هنگام خدمت در ازتش کره شمالی اغلب شاهد صحنه های تجاوزات جنسی بود
حالا وی مجری تلویزیون کره جنوبی است و در گفتار های خود این موضوع را مطرح می کند. او گفت:
زنان اغلب در معرض تجاوزات جنسی قرار می گیرند. من می توانم به شما به عنوان یک مثال بگویم که در دسته من 30 سرباز زن بود و هرکدام مورد تجاوز قرار گرفت.
گفتنی است که زنان اکثریت شکننده کسانی را تشکیل می دهند که از شمال به کره جنوبی فرار می کنند. 70درصد از کسانی که پس از پایان آتش بس در سال 1953 موفق به فرار از کره شمالی شدند زنان بودند. به اطلاع وزارت مامور متحد شدن دو کره در سئول در سال های اخیر این رقم به میزان چشمگیری افزایش یافته است. از 2014 تا 2016 تعداد این زنان 80 درصد بود. در سال گذشته 85 درصد از کسانی که موفق به فرار شدند زنان بودند.
سخنگوی نیروهای مسلح کره شمالی به تازگی به بی بی سی گفت که برخورد به تجاوزات جنسی در آن بسیار جدی است و اگر این جرم ثابت شود فرد مقصر به به هفت سال زندان محکوم می شود.
اما وقتی لی سو- یِن در ارتش کره شمالی خدمت کرد، همه چیز غیر از این بود. رییس گروه حمایت از زنان فراری کره شمالی اعتراف کرد که وضعیت در ارتش فعلی تغییر نکرده است. او گفت: نه زنان و نه مردان نمی دانند که این جرم است. هیچ قانون یا مقرراتی وجود ندارد که بگوید این را نمی توان انجام داد و از این پس نه قربانیان و نه مجرمان متوجه نمی شوند که جرم مرتکب شده اند.

از سال 2015 همه زنان کره شمالی باید از زمانی که 18 ساله می شوند به خدمت سربازی هفت ساله احضار گردند. به اطلاع کره شمالی، 15 درصد از بودجه برای دفاع صرف می شود، اما طبق منابع بی بی سی، در واقع این رقم می تواند تا 40 درصد برسد.
لی سو- یِن هشت سال به طور داوطلبانه با الهام گرفتن از حرفه های ارتشی اعضای خانواده اش در ارتش کره شمالی خدمت کرده است. علاوه بر این، خدمت در ارتش راهی مطمئن برای امرار معاش و کسب درآمد خوب بود. قرار بود او به همسرش فروخته شود.لیکن او در سال 2008 به دلیل فقر کشور را ترک کرد واین تلاش ناکام ماند.
لی سو- یِن می گوید:

من از یکی از دستیارانی که از طریق رودخانه مرزی به چین رفتم کمک گرفتم. اما معلوم شد که این دستیار می خواست من را به یک مرد چینی بفروشد. من کمک او را رد کردم و این مرد به شدت عصبانی شد و من را به آب انداخت و نگذاشت که سرم را از سطح آب بالا ببرم، بنابراین من نزدیک بودم غرق شوم. خدا را شکر، سربازان کره شمالی که شاهد این اتفاق از برج دیده بانی بودند من را نجات دادند.
اما من برای حبس یک ساله در یک اردوگاه کار اجباری محکوم شدم. در اردوگاه کار نیز زنان مورد تجاوز جنسی قرارمی گرفتند.
این اردوگاه پر از زندانیان بود. ما مجبور بودیم از شش صبح تا ده شب کار کنیم. ما در معادن و جنگل کار می کردیم. و بعضی از زنان فکر می کردند که در آشپزخانه کار خواهند کرد ولی به اجبار به بردگان جنسی تبدیل شدند.
امروز لی سو- یِن یک مجری تلویزیون کره جنوبی است. او اونیفرم نظامی را به یک لباس شیک سفید تغییر داد. در خانه پسرش منتظر او است. پسر وی در شرایط بسیار بهتر از محیطی که مادرش بزرگ شده تربیت می شود.
اما همانطوری که برای بسیاری از فراریان دیگر از کره شمالی بود، دفعه اول در سئول برایش خیلی وحشتناک بود. کره شمالی ها را در کره جنوبی اغلب مورد تبعیض قرار می دهند. علاوه بر این برای رهایی یافتن هر کس از عواقب شستشوی مغزی که در کره شمالی انجام می شود وقت لازم است.
لی سو- یِن در پایان گفت: من فکر کردم که من متعلق به قوی ترین و بهترین مردم در جهان هستم. آنها این را به ما آموختند. سپس من اینجا به آنهایی که من مردم برادر را می دانستم آمدم و معلوم شد که در اینجا من در طبقه پایین هستم. بازسازی وضعیت برایم فوق العاده دشوار بود.