Wednesday, January 3, 2018

انور سادات 37 سال پیش درباره ایران چه گفت؟



انور سادات 37 سال پیش درباره ایران چه گفت؟
دبی.العربیه نت فارسی
انور سادات، رئیس‌جمهوری فقید مصر 37 سال پیش شرایط ایران را به گونه‌ای توصیف کرد که بی‌شباهت به ایران امروز نیست. او در سال 1981 گفت که مردم ایران علیرغم ثروت‌های فراوان، غذایی برای خوردن ندارند.
رئیس‌جمهوری فقید مصر در ماه سپتامبر 1981 در پارلمان این کشور و چند روز پیش از آنکه ترور شود، به انتقاد از ایران و اخوان المسلمین پرداخت و گفت که ایران علیرغم اینکه ادعا می‌کند روابط خود با مصر را به دلیل معاهده صلح با اسرائیل قطع کرده، خود یک سوم مواد خوراکی مورد نیازش را از اسرائیل وارد می‌کند.
سادات افزود: «خمینی ایرانی را در دست گرفت که روزانه 6.5 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند، ثروت‌های بی‌شماری دارد و روزانه 250 میلیون دلار درآمد نفتی به خزانه این کشور وارد می‌شود. با همه اینها پس از دو سال از حکومت خمینی غذایی برای خوردن در ایران وجود ندارد و آنها ناچارند مواد خوراکی مورد نیاز را از خارح و اسرائیل وارد کنند. ایرانی‌ها با کارت سهمیه بنزین دریافت می‌کنند.»
او در ادامه گفت: «خطرناکترین تناقضات ایران همانی است که روزنامه‌های جهانی به آن پرداخته‌اند. ایران معامله تسلیحاتی بزرگی با اسرائیل دارد و علیرغم آن، رژیم خمیتی از مصر به دلیل توافق صلح با اسرائیل انتقاد کرده و روابطش را با قاهره قطع کرد.»
محمد انور السادات، رئیس‌جمهوری مصر در تاریخ 6 اکتبر 1981 توسط خالد اسلامبولی، یکی از اعضای گروه جهاد اسلامی مصر ترور شد. خالد اسلامبولی در 15 آوریل 1982 به جرم ترور رئیس‌جمهوری مصر اعدام شد. پس از آن ایران نام خیابان وزراء تهران را به "خیابان شهید خالد اسلامبولی" تغییر داد. محمد شوقی اسلامبولی، برادر خالد اسلامبولی نیز 8 سال در ایران زندگی کرد.