Sunday, June 18, 2017

رشد 16.6 درصدی تلفات مسمومیت با قرص برنج در سال 95



آمار تلفات با قرص برنج در سال 95، با رشد 16.6 درصدی نسبت به سال پیش از آن همراه بوده است.
به گزارش ایسنا، در سال گذشته از کل تلفات قرص برنج در کشور 381 نفر مرد و 217 نفر زن بودند این در حالی است که تعداد مردان فوت شده بر اثر مسمومیت با قرص برنج در سال 1394، 336 و تعداد زنان 177 نفر بود.
بر اساس این گزارش در این مدت استان‌های تهران با 149، گیلان با 75 و مازندران با 67 فوتی بیشترین آمار مرگ ناشی از مسمومیت با قرص برنج را داشته‌اند، همچنین در سال گذشته آمار تلفات قرص برنج در بیش از نیمی از استان‌ها کمتر از 10 نفر و در تعدادی نیز صفر گزارش شده است.
قرص برنج هیچ پادزهری ندارد
با توجه به اینکه تاکنون مکانیسم دقیق بروز اثرات سمی فسفید آلومینیوم در انسان شناخته نشده است، هیچ پادزهر اختصاصی در درمان مسمومیت حاد با آن وجود ندارد و اقدامات درمانی تنها شامل اقدامات حمایتی ـ علامتی است. از لحاظ زمان بروز علائم و نشانه‌های بالینی نیز بعد از 15-10 دقیقه از مصرف خوراکی قرص فسفید آلومینیوم، علائم و نشانه‌های مسمومیت ظاهر می‌شوند و مرگ در مدت کمتر از 6 ساعت ممکن است رخ دهد.
در صورت مسمومیت خوراکی، علائم تحریکی دستگاه گوارش شامل تهوع، استفراغ و دردهای شکمی است. بیشتر مرگ و میرها در خلال 12 تا 24 ساعت اولیه مسمومیت اتفاق افتاده و معمولاً ناشی از ایست قلبی ـ تنفسی است و مرگ و میر بعد از 24 ساعت اغلب ناشی از نارسایی کبدی و کلیوی است. علائم بالینی در این نوع مسمومیت، ناشی از درگیری سیستم قلبی ـ عروقی، گوارشی، عصبی و ریوی است.