Sunday, May 7, 2017

شاهپور غلامرضا پهلوی، آخرین فرزند بازماندۀ رضاشاه، درگذشت



شاهپور غلامرضا پهلوی، آخرین فرزند بازماندۀ رضاشاه، درگذشت
بیانیه شاهزاده رضا پهلوی
به مناسبت درگذشت شاهپور غلامرضا پهلوی
شاهپور غلامرضا پهلوی عموی عزیزم و آخرین فرزند رضا شاه بزرگ امروز در بستر بیماری با زندگی بدرود گفت و ما را در غم خود باقی گذاشت. او همیشه به ایران میهن عزیز خود عشق میورزید تا در انتظار آزادی و دیدن وطن خویش چشم از جهان فروبست.
من با اندوهی فراوان خود را در غم بازماندگان ایشان همسر مهربان و وفادارشان و الا حضرت منیژه و عموزاده هایم،بهمن،مریم،آذر و بهرام سهیم میدانم و از صمیم قلب مصیبت وارده را به آنها تسلیت میگویم.
رضا پهلوی

* * *
به گزارش رادیو فرانسه شاهپورغلامرضا پهلوی که پیش از انقلاب با درجۀ
سرلشکری ریاست عالی بازرسی ویژۀ ستاد فرماندهی عالی را بر عهده داشت، ششمین فرزند رضا شاه است که از ازدواج او با ملکۀ توران در روز ٢٥ اردیبهشت ١٣٠٢ در تهران زاده شد. او نخست به دبستان نظام رفت، سپس چندی در سوئیس به تحصیل پرداخت و در بازگشت در دبیرستان نظام آموزش یافت.
شاهپور غلامرضا پهلوی در تبعید رضا شاه به آفریقای جنوبی همراه بود و پس از درگذشتِ وی برای پی گرفتن تحصیلات خود به آمریکا رفت و وارد دانشکدۀ نظام دانشگاه «پرینستون» شد. او دوره های تکمیلی زرهی و تانک را نیز در دانشکدۀ «فورت ناکس» آمریکا گذراند و سپس به ایران بازگشت و آموزش نظامی خود را در دانشکدۀ افسری ایران طی کرد و از همان هنگام وارد ارتش شد و مدارج نظامی را تا درجۀ سرلشکری پشت سر گذاشت. او چند دورۀ تکمیلی نظامی را در دانشکدۀ افسری پاریس نیز طی کرد.
برادر آخرین پادشاه ایران در سال ١٣٤٠ با منیژۀ جهانبانی، دختر سرلشکر منصور جهانبانی ازدواج کرد و صاحب سه فرزند شد. او پیش از آن از نخستین ازدواج خود با هما اعلم صاحب یک پسر شده بود.
شاهپورغلامرضا پهلوی علاوه بر ریاستِ عالی بازرسی ستاد فرماندهی عالی، ریاست کمیتۀ ملّی المپیک ایران، ریاست باشگاه سوارکاران، عضویت در شورای نیابت سلطنت را نیز برعهده داشت و آجودان ویژۀ شاه بود.
او در ایران صاحب شماری موسسات کشاورزی و صنعتی بود که پس از انقلاب به نفع بنیاد مستضعفان مصادره گردید. خود وی نیز در اردیبهشت ١٣٥٨ از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران غیاباً به مرگ محکوم شد.
وی همزمان با وقوع انقلاب اسلامی ایران را ترک کرد و در سال‌های اخیر در موناکو و پاریس اقامت داشت.
شاهپورغلامرضا پهلوی در گفتگوئی مفصل با ایمان انصاری و پاتریک ژرمن که بصورت کتابی زیر عنوان «پدر من، برادر من، پادشاهان ایران» نخست به زبان فرانسه و سپس فارسی منتشر شد خاطرات زندگی خود را یاد می‌آورد، نگرش خود را از تاریخ معاصر ایران باز می گوید و بویژه بر نقش ایران در ثبات و یا بی ثباتی جهان تاکید می‌کند.
شاهزاده رضا پهلوی، با انتشار بیانیه‌ای، درگذشت عموی خود را اعلام کرد و افزود «او همیشه به ایران میهن عزیز خود عشق می ورزید و در انتظار آزادی و دیدن وطن خویش چشم از جهان فروبست