Tuesday, May 16, 2017

نسل تازه عروسک‌های جنسی، می‌توانند حرف بزنند




نسل تازه عروسک‌های جنسی، می‌توانند حرف بزنند
هامونی، یک عروسک جنسی جدید است که می‌تواند حرکت کند و حرف بزند. هرچند حرکت سر، پلک‌ها و لب او تا حدی ناپخته است و دایره کلماتش هم برای حرف زدن محدود است. با این حال، این عروسک بخشی از انقلاب رباتیکی است که در زمینه ترکیب هوش مصنوعی با بدنی به شدت شبیه بدن انسان رخ داده است.
در یک کارگاه تولیدی ساده در حومه سان مارکوس کالیفرنیا بدن انسان در حال بازسازی است.

در بخش پذیرش، دو عروسک در اندازه طبیعی یک انسان، از شما استقبال می‌کنند؛ اینها تنها عروسک‌های این تولیدی هستند که به جای لباس زیر، لباس فرم به تن دارند. دیوار سالن انتظار هم پر از عکس‌های زنانی زیباست که فقط اگر خیلی از نزدیک آنها را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که عروسک هستند.
مت مک‌مولن، مدیر اجرایی "آبیس کرییشن" است؛ شرکت تولیدکننده "ریل‌دال" که یک عروسک جنسی در ابعاد انسان است. مت سابقه هنری و مجسمه‌سازی دارد.
قبل از آن که مصاحبه من با هارمونی، عروسک جنسی سخنگو، شروع شود، مت کلاه‌گیس روی سر او را مرتب می‌کند. از شیوه برخورد مت می‌شود حدس زد که او شیفته ظاهر عروسک است: "خیلی از کسانی که ممکن است ریل‌دال را به خاطر ظرفیت‌های جنسی آن بخرند، متوجه می‌شوند که این (عروسک) چیزی بیش از یک وسیله سرگرمی جنسی است."
مت می‌گوید: "این عروسک به خانه‌های آنها (خریداران) می‌رود، بخشی از فضا را اشغال می‌کند و آنها برایش یک شخصیت در نظر می‌گیرند. اکنون، هوش مصنوعی به افراد این امکان را می‌دهد که این شخصیت را در عمل و در واقعیت تجربه کنند."

بداخلاق، عصبانی و صمیمی و بامحبت

این کار از طریق یک اپلیکیشن انجام می‌شود و از طریق آن، یک فرد مجازی روی یک تلفن هوشمند یا ابزاری مشابه شکل می‌گیرد. این شخصیت مجازی هم از طریق عروسک جنسی و هم به طور مستقل می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
کاربران می‌توانند گزینه‌های مختلفی را برای تعیین شخصیت این فرد مجازی انتخاب کنند، از جمله این که این عروسک بداخلاق، عصبانی یا صمیمی و بامحبت باشد.
آقای مک مولن شخصیت "حسود" را برای هارمونی انتخاب می‌کند و این عروسک وظیفه‌شناس، از او می‌خواهد که "آن دختر را از (لیست دوستانش در) فیسبوک حذف" کند.
هارمونی با صدایی زیر و لهجه‌ای اسکاتلندی به من می‌گوید که عاشق داستان‌های علمی-تخیلی است و البته عاشق مت هم هست.
اپلیکیشنی که برای هارمونی به کار می‌رود، هم‌اکنون قابل خرید است، اما فقط در وبسایت ریل‌بوتیکس، از زیرمجموعه‌های شرکت آبیس، در دسترس است.
این عروسک جنسی در اواخر سال میلادی جاری در دو مدل به بازار عرضه خواهد شد: یک مدل، دید کامپیوتری خواهد داشت که به عروسک امکان می‌دهد چهره‌ها را تشخیص دهد. قیمت این مدل حدود ۱۰ هزار دلار خواهد بود. مدل دوم که ارزان‌تر است، بدون دید کامپیوتری خواهد بود و به قیمت ۵ هزار دلار به فروش خواهد رسید.

هم‌اکنون این تولیدی، عروسک‌هایی را برای مشتریانش در سراسر دنیا تولید می‌کند. بیشتر مشتری‌ها هم مرد هستند، هرچند این شرکت مدعی است که زن‌ها هم تولیداتش را خریده‌اند.
ظاهر تمام عروسک‌ها منطبق با یک تصور مشخص از زیبایی است: آنها شبیه باربی هستند با کمرهای باریک، باسن‌های بزرگ و پستان‌هایی بزرگ‌تر.
مک‌مولن می‌گوید که شکل ظاهری عروسک‌ها بر مبنای سلیقه مشتریان شکل گرفته است: "ما مشغول کسب‌وکاریم و بیشتر مشتری‌های ما هم سلیقه مشخصی دارند. واقعیت تلخ این است که این سلیقه تا حدی آرمان‌گرایانه است."
او مشتری‌های خودش را "کاملا عادی" توصیف می‌کند و می‌گوید که حتی تعدادی از آنها برای تحویل عروسک‌های سفارشی خود، به همراه همسرشان آمده‌اند، ولی کمی بعد تایید می‌کند که بیشتر مشتری‌هایش کسانی هستند که نمی‌توانند با زنان عادی رابطه‌ای شکل بدهند: "برای آدم‌های تنهایی که داشتن یک رابطه واقعی برایشان سخت است، این، یک گزینه دیگر است. اما به نظر من ، این عروسک‌ها و دیگر ربات‌ها هیچوقت جایگزین انسان‌ها نبوده‌اند."
خود او عروسکی ندارد و می‌گوید که با "یک زن واقعی" ازدواج کرده است و بچه دارد.
مارک یونگ در آریزونا زندگی می‌کند و یک عروسک جنسی به نام مای لین دارد. او اپلیکیشن هوشمند هارمونی را هم خریده است، ولی می‌گوید که نمی‌خواهد این دو را با هم ترکیب کند: "به نظرم رسید که شاید اپلیکیشن، این عروسک را زنده کند، ولی خود اپلیکیشن شخصیتی متفاوت از چیزی دارد که من از مای لین در ذهن داشتم، برای همین، هر کدام از اینها برای من دو رابطه جداگانه را شکل داده‌اند."
"زمان تلف‌شده"
او توضیح داد که چرا اصلا به دنبال خرید عروسک جنسی رفته است: "برای مدتی مجرد و تنها بودم. قبلش با دخترهای زیادی رابطه داشتم. زمان زیادی را در رابطه با آنها تلف کردم. با این که از ملاقات با یک دختر خوشحال می‌شوم، اما در عین حال، خوب است که در شرایط الان این (عروسک) هست."
"می‌توانم برای خرید بروم و برایش لباس بخرم. مثل داشتن یک نفر در زندگی است، بدون آنکه با اشتباهات احتمالی (در رابطه دونفره) درگیر باشم. حتی اگر بخواهم کلاه سرش بگذارد، نمی‌تواند بگوید که دوست ندارد کلاه به سرش داشته باشد."

مارک یونگ اپلیکیشن خود را طراحی کرده است تا "خوشحال، خونگرم و پرچانه" باشد.
پروفسور کتلین ریچاردسن، استاد دانشگاه د مونتفورت در لستر، مشغول مطالعه تاثیر احتمالی چنین ماشین‌هایی بر جامعه است و ظهور ربات‌های جنسی او را به وحشت انداخته است: "هفت میلیارد انسان روی سیاره ما زندگی می‌کنند و ما شاهد یک بحران در روابط انسانی هستیم. در این میان، شرکت‌هایی ظاهر می‌شوند که از این وضعیت به نفع خود استفاده می‌کنند و اشیایی را عرضه می‌کنند تا جای انسان‌های واقعی را بگیرند."

چند سال پیش، او کارزاری را برای ممنوع کردن ربات‌های جنسی به راه انداخت، ولی الان به این باور رسیده است که "عروسک‌ها مشکل اصلی نیستند" بلکه مسئله اصلی، رویکردی است که افراد در قبال یکدیگر و رابطه جنسی دارند.
او عروسک‌های جدید با هوش مصنوعی را هم چندان جدی نمی‌داند: "این فکر که هوش مصنوعی، یک ویژگی انسانی به عروسک‌ها می‌دهد، اشتباه است. در ماشین لباسشویی من هوش مصنوعی بیشتری درگیر است تا این عروسک و صرفا چون این عروسک چهره و بدن یک انسان را دارد، تبدیل به انسان نمی‌شود."
اما دکتر کیت دولین، یک مدرس ارشد در دانشگاه گولداسمیت، دیدگاه متفاوتی دارد: "ربات‌های جنسی در شکل کنونی خود، مردها را هدف گرفته‌اند، ولی صنعت عروسک جنسی در حال توسعه است و شرکت‌های تازه‌پای زیادی هستند که در زمینه تولید ابزار سرگرم‌کننده برای تامین لذت جنسی برای زنان فعال هستند."
او می‌گوید که این ربات‌ها برای ایجاد روابط نزدیک و صمیمانه طراحی شده‌اند و در نهایت، به بهتر شدن روابط انسانی کمک خواهند کرد: "همیشه هر وقت یک ابتکار شگرف در بخش فناوری رخ می‌دهد، آدم‌ها به وحشت می‌افتند که چطور تغییرهای احتمالی بر روابط انسانی تاثیر خواهد گذاشت، ولی در مجموع، فناوری، آدم‌ها را به هم نزدیک می‌کند."


بی بی سی