Saturday, May 27, 2017

خالد مشعل: آماده سازش هستیم



خالد مشعل: آماده سازش هستیم 
خالد مشعل، رئیس سابق دفتر سیاسی حماس که به تازگی این مقام را واگذار کرده است، در یک مصاحبه روی خط مشی و رویکرد عمل‌گرایانه جدید این سازمان تاکید کرده است. مشعل می‌گوید حماس آمادگی پذیرش کشور مستقل فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ را دارد.‌
خالد مشعل اعلام کرده که اگر حماس احساس کند که اسرائیل اراده‌ای جدی برای صلح دارد، متقابلا آماده سازش است. او با این همه، از مقاومت در اشکال خشونت‌آمیز آن دفاع کرده و گفته است: «این برای ما خشونت نیست.»

رهبر سیاسی سابق حماس می‌گوید: «ما از خودمان با هر ابزار و وسیله نظامی که در اختیارمان باشد دفاع می‌کنیم. البته ترجیح می‌دادیم سلاح‌های پیشرفته‌ای را داشته باشیم که اسرائیل دارد.»
مصاحبه خالد مشعل با هفته نامه آلمانی اشپیگل انجام گرفته و هنوز انتشار نیافته؛ اما وبسایت "اشپیگل آنلاین" چکیده و سرفصل‌های این گفت‌وگو را منتشر کرده است. مشعل از مواضع دونالد ترامپ و نطق اخیر او در ریاض نیز ابراز سرخوردگی کرده است. رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس کشورهای عربی- اسلامی در ریاض، حماس را در ردیف القاعده و داعش قرار داد. مشعل گفته که چنین مقایسه را نمی‌پذیرد: «چنین قیاسی خطا و یک تهمت بزرگ است، زیرا مقاومت حماس تنها به فلسطین محدود می‌شود و علیه اشغالگری اسرائیل است.»
مشعل تاکید کرده که اعضای حماس، "آدمکش‌های خونریزی نیستند که بیگناهان را در سراسر جهان می‌کشند.» 
خالد مشعل هم‌چنین گفته که قصد ندارد روزی جانشین محمود عباس در تشکیلات خودگردان فلسطینی شود. او ریاست دولت خودگردان فلسطین را پستی غیرعادلانه و فاقد مشروعیت خوانده که بر شروط اشغال‌گران صحه می‌گذارد.
سازمان حماس به تازگی اعلام کرد که دیگر سیاست نابودی اسرائیل را دنبال نمی‌کند و از اخوان‌المسلمین نیز فاصله خواهد گرفت. بعد از اعلام این خبر، خالد مشعل، رهبری سیاسی حماس را پس از دو دهه واگذار کرد تا اسماعیل هنیه جانشین او شود.
حماس در اساسنامه جدیدش، تشکیل کشور فلسطین بر مبنای مرزهای ۱۹۶۷ را پذیرفته اما هم‌چنان موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد.
از نگاه کارشناسان حماس به این طریق می‌کوشد دوباره به مذاکرات بین‌المللی صلح خاورمیانه ورود کند.
خالد مشعل و اسماعیل هنیه هر دو به جناح عمل‌گرای حماس در منازعه با اسرائیل تعلق دارند. مشعل در تبعید دوحه به سر می‌برد اما هنیه در نوار غزه مانده است.

دویچه وله آلمان