Saturday, April 1, 2017

فاحشه خانه در آمبولانس در کپنهاک



در کپنهاک یک آمبولانس دست دوم با تغییر کاربری تبدیل به جایی شده است که کارگران جنسی می‌توانند مشتریان‌شان را ببینند. هدف این است که به افرادی که در معرض خطر خشونت و سوء استفاده هستند کمک شود و این تازه ترین مورد از فهرست بلند فکرهای یک کارآفرین اجتماعی دانمارکی است.
مایکل لودبرگ مرا به داخل آمبولانسی قدیمی دعوت می‌کنند که مدت‌هاست از آن استفاده نمی‌شود.
می‌پرسم: "خوب این‌جا چه اتفاقی می‌افتد؟"
به سرعت جواب می‌دهد: "سکس" و چشمانش از خنده برق می‌زند.
موقعی که وارد می‌شوم محیط چندان جذابی به نظر نمی‌رسد - با دیوارهایی خاکستری و صندلی‌هایی آبی‌رنگ. و داخل‌اش سرد است - دما منفی یک درجه است و بیرون هم برف می‌بارد.
ولی این آمبولانس قدیمی - که "سکسلانس" نام دارد - جایی امن برای کارگران جنسی کپنهاک است. آن‌ها می‌توانند مشتریان‌شان را این‌جا بیاورند با علم به این‌که داوطلبانی هستند که اگر اوضاع ناجور شود، دخالت می‌کنند.
آمارها نشان می‌دهد که خیلی اوقات چنین اتفاقاتی می‌افتد.
مایکل می‌گوید: "۴۵ درصد اوقات، به کارگران جنسی در دانمارک تعرض می‌شود یا آن‌ها را تهدید می‌کنند ولی در روسپی‌خانه این آمار فقط ۳ درصد است" و به آماری از مرکز ملی تحقیقات اجتماعی دانمارک ارجاع می‌دهد.
هدف مایکل کمک کردن به کارگران جنسی است که کار‌شان را در خیابان‌ها انجام می‌دهند و نمی‌توانند از روسپی‌خانه‌های غیرقانونی استفاده کنند. استفاده از سکسلانس رایگان است چون هر چند روسپی‌گری در دانمارک از سال ۱۹۹۹ قانونی بوده است، هنوز هم اجاره کردن اتاق یا استخدام هر نوع کمکی برای کار برای کارگران جنسی خلاف قانون است. علاوه بر محافظان داوطلب، در داخل هم اطلاعیه‌ای روی دیوار است که می‌گوید با مشاهده‌ اولین نشانه از خشونت به پلیس اطلاع داده می‌شود و اطلاعیه دیگری کارگران جنسی را تشویق می‌کند که اگر قربانی قاچاق انسان شدند با کسی تماس بگیرند.
موارد دیگری هم برای کمک وجود دارد. دستمال‌، سه نوع کاندوم، ماده چرب‌کننده و حتی بخاری برقی که با ژنراتوری در بیرون کار می‌کند. همه این پیشنهادها مستقیماً از جانب کارگران جنسی آمده‌اند.
مایکل می‌گوید: "این آدم‌ها همسایه‌ها و دوستان من هستند در نتیجه به آن‌ها گوش می‌دهم و خودشان بهترین فکرها را برای چیزهایی که لازم است دارند". مثلاً، کارگران جنسی به او گفته‌اند که خیلی وقت‌ها زانو درد می‌گیرند.


او می‌گوید: "و به این راه حل رسیده‌ایم" و یک تکه پلی‌استر رنگین‌کمانی را پیش چشمم تکان می‌دهد.
وقتی سکسلانس در نوامبر ۲۰۱۶ شروع به فعالیت کرد، مایکل مطمئن نبود که اثری خواهد داشت یا نه. مردم ابتدا در استفاده از آن مردد بودند و این تردید به ویژه از جانب مشتریان بود.
ولی حالا ۴۵ بار از آن استفاده شده است و مایکل می‌گوید که مردم احساس راحتی بیشتری به این راه حل دارند.
مایکل با خنده می‌گوید: "اگر کارگران جنسی فکر می‌کنند که این فکر خوبی است، از مشتریان می‌خواهند این‌جا بیایند و به آن‌ها هم می‌گویند 'این‌جا امن است، هر جور کاندومی که لازم داشته باشیم هست و گرم هم هست!"

مایکل در کارهایش بسیار جدی است. این بار اولی نیست که از آمبولانسی قدیمی برای کمک به کسانی که او "اقلیت خیابانی" کپنهاک می‌خواند استفاده کرده است.
قبلا هم یک بار آمبولانسی قدیمی را تغییر کاربری داده بود. آن بار آمبولانسی آلمانی از دهه ۱۹۹۰ بود که اسمش را فیکسلانس گذاشته بودند. این یکی فضایی را برای متعادان به مواد مخدر برای استفاده از موادشان فراهم می‌کرد که پزشک و پرستاری در مکان داشت و مجهز به سوزن‌ و ناکسلون - پادزهری برای اوردوز هرویین - بود.
بر خلاف سکسلانس، استفاده از این یکی بسیار سریع بود. هشت نفر در سه ساعت اول راه‌اندازی آن برای تزریق هرویین از آن استفاده کردند.
هم‌چنین بر خلاف سکسلانس، مایکل با مقاومت زیادی از سوی مقامات مواجه شد. مقامات دو برنامه جداگانه برای اتاق‌های دایمی مواد را متوقف کردند.

ولی این برنامه در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد و ۱۰۰ داوطلب دست به کار شدند و به رغم فشار زیاد در روز اول، فیکسلانس به آن چیزی که مایکل می‌خواست دست پیدا کرد.
این کار باعث شد که دولت سیاست مواد مخدر دانمارک را در سال ۲۰۱۲ تغییر دهد و حالا پنج جای ثابت - "فیکس‌روم" یا "اتاق ثابت" - در سراسر دانمارک وجود دارد. یکی از این‌ها در کپنهاک بزرگترین مکان در جهان است و آمبولانس فیکسلانس اصلی حالا در موزه ملی دانمارک نمایش داده می‌شود.
هیچ مورد اوردوز کشنده‌ای در هیچ "اتاق ثابت" در هیچ جای دنیا گزارش نشده است.

بی بی سی فارسی