Wednesday, March 22, 2017

سوال ترامپ از نخست‌وزیر عراق: به نظر شما چرا اوباما برجام را امضا کرد؟



دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری پس از دیدار با حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق از او پرسیده است که به نظر او باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا، به چه دلیل حاضر به امضا توافق هسته‌ای با ایران شده است؟ و اضافه کرد که او یک روز به دلیل این مساله پی خواهد بود.
توافق هسته‌ای یا همان «برنامه جامع اقدام مشترک» که به اختصار «برجام» نامیده می‌شود، ژوئیه 2014 میان ایران و گروه 1+5 (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان) امضا شد.
برپایه این توافق، در مقابل محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این برنامه، لغو شد.
ترامپ از مخالفان این توافق است و آن را «بدترین توافق ممکن» ارزیابی کرده است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، دونالد ترامپ دوشنبه 20 مارس پس از نخستین دیدار خود با حیدر العبادی در جمع خبرنگاران به انتقاد از توافق نامه هسته‌ای میان ایران و 5 کشور جهان پرداخت.
وی بیان کرد که در گفت‌وگو با العبادی از او پرسیده است که به نظر نخست‌وزیر عراق چرا رئیس‌جمهوری قبلی آمریکا حاضر به امضا توافق نامه هسته ای با ایران شده است؟
وی افزود: «ظاهرا هنوز هیچ کس نمی داندکه او به چه دلیل حاضر به امضا این توافق نامه شده است» اما او یک روز به دلیل این کار پی خواهد برد».
ترامپ در ادامه با بیان این‌که آمریکا نمی‌بایست از ابتدا به عراق حمله می‌کرد ابراز امیدواری کرد که او بتواند مشکل خلایی را که در اثر خروج به نظر او نابهنگام نیروهای آمریکایی از عراق در این کشور بوجود آمده حل کند.
در سال 2003 در دوره ریاست‌جمهوری جورج بوش در آمریکا، ائتلاف بین‌الملل به رهبری واشینگتن با حمله به عراق، نظام صدام حسین رئیس جمهوری اسبق این کشور را سرنگون کرد. در سال 2011 باراک اوباما، نیروهای آمریکایی را از عراق خارج کرد.
العبادی نیز طی سخنانی در این کنفرانس خبری، با اشاره به این که کشورش نیرومندترین نیروهای ضدتروریستی را در اختیار دارد، گفت که با این همه به همکاری های مشترک میان عراق و آمریکا نیاز دارد.

دبی-العربیه.نت فارسی