Sunday, March 12, 2017

انتقاد وزیر لچک به سر ترک از برخورد هلندی ها



انتقاد وزیر لچک به سر ترک از برخورد هلندی ها
 اردوغان: "مقامات هلند نازی و فاشیست هستند"

معترضان در ترکیه ضمن یورش به ساختمان کنسولگری هلند در استانبول پرچم این کشور را به پایین کشیدند.
هلند روز شنبه از سفر وزیر امور خارجه ترکیه به روتردام جلوگیری کرد. همچنین مقامات هلند وزیر امور خانواده ترکیه را در حالی که قصد داشت در یک گردهمایی در روتردام برای تبلیغ درمورد همه پرسی قانون اساسی کشورش شرکت کند، بازداشت کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از روتردام، ساعاتی پس از آنکه مقامات هلند اجازه ندادند هواپیمای حامل مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در فرودگاه روتردام بر زمین بنشیند، وزیر امور خانواده ترکیه با خودرو و از کشور آلمان وارد روتردام هلند شد ولی به گفته مطبوعات هلند، مقامات این کشور این وزیر ترکیه ای را یک شخص "نامطلوب" خواندند و پس از بازداشت وی، پلیس او را تا مرز آلمان همراهی کرد تا از هلند خارج شود.

وزیر امور خانواده ترکیه که بعد از اخراج از هلند به ترکیه بازگشته است، رفتار مقامات هلندی را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از استانبول، فاطمه بتول سایان کایا که از هلند اخراج و توسط پلیس هلند به آلمان بازگردانده شده بود در فرودگاه آتاتورک استانبول به خبرنگاران گفت: ما در معرض رفتاری گستاخانه و سخت قرار گرفتیم. برخورد با یک وزیر زن به این شکل واقعا زشت است.

وزیر امور خانواده ترکیه شنبه شب از دوسلدورف آلمان به روتردام رفت اما اجازه رفتن به کنسول‌گری ترکیه در روتردام به او داده نشد.

شهردار روتردام شنبه شب اعلام کرد وزیر امور خانواده ترکیه در مسیر بین روتردام و آلمان است و توسط پلیس هلند به مرز هدایت شده است.

شهردار روتردام افزود پس از ساعت‌ها مذاکره مشخص شد که یافتن یک راه‌حل غیرممکن است.

به دنبال افزایش تنش‌ها میان ترکیه و هلند بعد از ممانعت از ورود وزیر خارجه ترکیه به خاک هلند، معترضان در ترکیه پرچم کنسولگری هلند در استانبول را پایین کشیدند.

هلند، در بحبوحه مبارزات انتخاباتی، شنبه صبح به هواپیمای مولود چاووش وزیر امور خارجه ترکیه اجازه فرود نداد.

چاووش اوغلو قرار بود در همایشی که از سوی جامعه ترکیه‌ای تبارهای روتردام در چارچوب تبلیغات برای همه‌پرسی ۱۶ آوریل در ترکیه درباره افزایش اختیارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور ترتیب داده شده بود، شرکت کند.

اردوغان اقدام دولت هلند را محکوم و مقامات این کشور را پس‌مانده‌های نازی‌ها و فاشیسم توصیف کرد.

هلند این اظهارات را محکوم کرده و مقایسه این کشور با دولت نازی‌ها را دیوانگی خوانده است
خبرگزاری فرانسه